Volvo timmert flink aan de weg, of beter gezegd aan hun auto’s sinds de overname door Geely. De Zweedse fabrikant heeft in hoog tempo het hele gamma vernieuwd. En er komt nog meer.
Wat staat er op de Volvo-roadmap tot en met 2020? De basis wordt momenteel gevormd door 3 automodellen op hetzelfde platform. Volvo noemt dit de 3 x 3-strategie: 3 lijnen, met daarbinnen een SUV, een station en een sedan (90, 60, 40). Deze modellen zijn gebaseerd op het SPA- (grote modellen) of het CMA-platform (kleinere Volvo’s). Volvo zet vol in op elektrificatie, dus voor elk model twee Twin Drive hybrides en bovendien ontwikkelen de Zweden op beide platforms een model met alleen elektrische aandrijving. Daarnaast gaan er geruchten over aanvullende modellen.
Model | Jaar | Platform |
XC90 | 2015 | SPA1 |
S90/V90 | 2016 | SPA1 |
XC60 | 2017 | SPA1 |
XC40 | 2017 | CMA |
S60/V60 | 2018 | SPA1 |
S40/V40 | 2019? | CMA |
Elektrische XC40 | 2019 | CMA |
XC20/S20/V20? | ? | CMA (ingekort) |
C40/C60? | ? | CMA/SPA |
XC50? | 2020? | SPA1? |
XC90 | 2021 | SPA2 |
Elektrische XC90 | 2022 | SPA2 |
Hieronder worden de 90-, 60-, 40-, 50 en 20-lijn apart behandeld. Laatste update 8 oktober 2019: prijs Polestar 2 bekend en Volvo XC40 Recharge wordt op 16 oktober aan de pers voorgesteld.
XC90, S90, V90
De XC90 was de eerste Volvo die geheel onder de vlag van Geely ontwikkeld is, op het nieuwe SPA-platform. Daarna zijn de S90 en de V90 gelanceerd, die designelementen van de hierboven afgebeelde Volvo’s Concept Estate bevatten, wat goed nieuws is, want dit model werd alom geprezen voor zijn looks.
Alle modellen, inclusief de 90-serie, gebruiken de 4-cilinder 2-liter motoren, zowel benzine als diesel. De diesel gaat tot 225 pk (D5), en de benzine tot 320 pk (T6). “Als je absoluut een V8 wilt, dan ben je wellicht geen Volvo-klant”, aldus Samuelsson. “Als je het vermogen en response van een V8 wilt, dan voldoet onze viercilinder“. Duidelijke taal. Daarnaast kan er in combinatie met elektromotoren (plug-in hybride) meer vermogen gecreëerd worden, zoals we bij de XC90 T8 Hybride al hebben kunnen zien (407 pk). Zelfs een Polestar-versie behoort tot de mogelijkheden.
De Volvo S90 werd op de autobeurs van Detroit (januari 2016) officieel gepresenteerd. De V90 volgde in maart op de Autosalon van Genève. Van de V90 kwam ook nog een Cross Country-versie die het opneemt tegen o.a. de Audi A6 Allroad en Mercedes E-klasse All Terrain.
XC60, S60, V60
De vorige XC60 stond na 8(!) jaar in Europa nog steeds aan de top van verkooplijstjes in zijn klasse in Europa. Een belangrijke auto dus voor Volvo, dat net als veel andere merken profiteert van de alsmaar groeiende SUV/crossover-markt. In 2017 kwam de nieuwe XC60 (modeljaar 2018). Een prototype van de nieuwe Volvo XC60 werd in Amsterdam gespot, gecamoufleerd en al en voorzien van een nieuwe plug-in aandrijflijn, gezien het klepje voor de oplaadstekker op de zijkant. De nieuwe XC60 is op 7 maart 2017 op de autosalon van Genève getoond (zie afbeelding hierboven). Hier lees je meer over de nieuwe XC60.
Na de XC60 kwamen de opvolgers van de V60 en S60. Ook dit duo gebruikt hetzelfde SPA-platform als de 90-serie, maar met kortere wielbasis, breedte en overhang. Het resultaat is te vergelijken met de afmetingen van de Audi A4, wat een van de belangrijkste concurrenten wordt, samen met de Mercedes C-klasse.
De S60 toont veel gelijkenis met zijn grotere broer, de S90 en is de eerste Volvo die in de VS wordt geproduceerd. Volvo heeft aangekondigd dat de S60 niet met dieselmotoren uitgerust zal worden. Enkel dus met hybride/benzinemotoren.
Deze gecamoufleerde Volvo is gespot tijdens testwerk in Amsterdam, voorzien van een enorme Lidar op het dak. De Lidar toont aan dat Volvo zich richt op autonoom rijden, en Amsterdam is een prima stad om systemen te testen met alle fietsers en voetgangers.
De 60-reeks lijkt in veel aspecten op de grotere 90-serie en wordt geleverd met de bekende 2-liter motoren met een handbak of een automatische versnellingsbak. De nieuwe 1.5 driecilinder komt toch wat minder gunstig uit de nieuwe WLTP-verbruikscyclus, dus de vraag is of deze motor naar de V60/S60 komt, al dan niet gecombineerd met een elektromotor.
De nieuwe V60 is gelanceerd op 21 februari 2018.
XC40, S40, V40
Volvo heeft in samenwerking met moederbedrijf Geely een nieuw platform ontwikkeld, het Compact Modular Platform (CMA). De Volvo XC40 is de eerste Volvo die hierop gebaseerd is. Het is een SUV in de klasse van de BMW X1, Mercedes GLA en Audi Q3. Volvo heeft al aangegeven dit segment erg belangrijk te vinden, en verwacht er dus ook veel van. Volvo heeft in 2016 de conceptversie van de 40-serie laten zien, en zie ook deze video op het Carblogger Youtube-kanaal, en de elektrische Polestar 2 is hierop gebaseerd.
De nieuwe S40 zou het op moeten nemen tegen de Audi A3 Limousine en Mercedes-Benz CLA. De opvolger van de huidige V40, die in 2019 uit productie gaat, gaat verrassen. CEO Samuelsson heeft namelijk al aangegeven dat de opvolger van de huidige V40 niet perse in het zelfde segment opereert. Daarmee komt een einde aan het type auto (compacte hatchback), te meer het model de enige is die nog op het oude platform stond.
De nieuwe driecilinder 1.5-liter van 150 pk (T3) kan gecombineerd worden met een 75 pk sterke elektromotor (Twin Drive) en 9,7 kWh accu, die moet zorgen voor 50 kilometer elektrisch bereik. Deze 250 pk sterke plug-in T5 gaat zeker ook zijn weg vinden naar de C-segmenter. De XC40 zal voor eind 2019 bovendien gepresenteerd worden met een volledig elektrische aandrijflijn. Het is de bedoeling dat de eerste geheel elektrische Volvo vanaf 2020 geleverd zal worden, net als de “2” van Polestar. Zie ook dit overzicht van elektrische autos in 2019.
De multimediasystemen en connectiviteit zullen dezelfde zijn als in de grote modellen, en de auto’s zullen ook met technologie voor autonoom rijden verkrijgbaar zijn.
Zo werd de XC40 getest in de kou
Lees hier meer over de XC40.
XC20 & XC50
Hoewel Volvo eerder aangaf niet met modellen onder de 40-reeks te komen, gaan er geruchten dat het merk bezig is met het ontwikkelen van een compacte SUV onder de XC40. Dat zou dan een XC20 worden, en wellicht ook nog wel andere varianten, zoals een S20, al is die kans momenteel klein. SUV’s zijn booming, ook in kleiner formaat, en kleine sedans en stations zijn dat een stuk minder. Een XC20 zou bijvoorbeeld kunnen concurreren met de Audi Q2. Een ingekort CMA-platform zou als basis dienen en de 1.5 driecilinder zou als motorisatie fungeren. Daarnaast gaan er geruchten over een coupé-versie van de XC60, een XC50, die in 2020 op de markt zou komen. Hiermee zou Volvo een Zweeds alternatief voor de BMW X4 en de Mercedes GLC Coupé leveren.
Vanaf 2019: Elke Volvo elektrische aandrijving
Volvo kondigt aan dat vanaf 2019 elke Volvo voorzien zal zijn van elektrische aandrijving. Vanaf 2019 kunnen we, naast de zgn. “48 Volt mild hybrids” (type B4 en B5) ook 5 geheel elektrische modellen van de Zweden verwachten, welke in China gebouwd zullen worden. Twee daarvan zullen onder het Polestar-label vallen, dat dan als apart merk fungeert. De nieuwe platforms SPA en CMA dienen als basis, maar er wordt gewerkt aan een nieuwe versie van het SPA-platform dat beter geschikt is voor volledig elektrisch en autonoom rijden: SPA2.
Op 17 oktober 2017 is het eerste eigen model van Polestar voorgesteld, de hybride Polestar 1. De Polestar 2 (PS2) wordt een zgn. Notchback, een auto met een bescheiden kofferbak (zie ook foto’s hierboven), die het kan opnemen tegen de Tesla Model 3. In 2020 zal dit model verkrijgbaar zijn, en rond de 60.000 euro kosten. De eerste volledig elektrische van Volvo zelf zal de XC40 worden eind 2019/begin 2020. De volgende generatie XC90 zal ook voorzien worden van een elektrische aandrijflijn op basis van SPA2. De elektrische XC90 wordt in 2022 verwacht. Diesels zullen het veld gaan ruimen, maar niet voordat er dit jaar in juni een nieuwe serie diesels gelanceerd zal worden.
Geely
Samuelsson zegt dat de Geely-auto’s die in China verkocht worden geheel andere looks zullen hebben dan de Volvo’s. Bovendien hebben ze een mindere uitrusting en kleinere keuze aan motoren. “Volvo staat tot Geely als Audi tot Skoda“, aldus de Zweedse CEO.
Cross Country, coupés, verlengd
Er komen zeker afgeleide modellen, zoals de opgehoogde Cross Country-versies, en sedans met lange wielbasis voor China (waar Volvo drie fabrieken heeft). Deze tellen niet als op zichzelf staande modellen, en volgen nadat de “mainstream” modellen zijn geïntroduceerd. Volvo heeft het echter niet gehad over coupéversies. De namen C40 en C60 zijn echter al wel geregistreerd bij het United States Patent and Trademark Office. Wellicht dat er dan toch coupés komen op basis van het nieuwe 40- en 60-platform? Het kan ook puur ter bescherming van de namen zijn. De modellen staan i.i.g. niet concreet op de roadmap, zoals je hierboven hebt kunnen lezen, maar het zou leuk zijn. We gaan het zien.
Wat een lelijke grill !! Als dit het nieuwe front wordt, wordt het in de toekomst GEEN Volvo meer voor mij.
mn de Koplampen zijn echt niet mooi met de Horizontale “led-streep”, die bovendien wel Erg Fel is, sinds update 2016 reeds, dit doet echt afbreuk aan een mooie unit. Erg jammer, Veel Volvo rijders delen deze mening helaas. ….. Als je vernieuwt, neem dit er dan in mee svp.
Volvo is bezig met een inhaalslag, dat is duidelijk. In het verleden, b.v. met o.a. mijn C30: oude motoren, aktie-modellen (wat mij veel geld gekost heeft) e.d. Dit kost klanten Volvo! Hopelijk in de toekomst een wat stabielere strategie t.o.v. de kopers. Alhoewel nu een ander merk wens ik Volvo veel succes.
Hoe zou het zijn als ze weer eens motoren en bakken zouden gaan leveren die tot rond de miljoen kilometers draaien, zoals bij de Volvo 940. Ik rij zelf een 940 automaat op LPG uit 1996 met 450.000 km die als nieuw rijd. Geen roest, elke dag starten en lopen en minimaal onderhoud. Zou vandaag de dag toch moeten kunnen als ze het in de jaren 90 ook al konden, zou je denken……
Helaas gaat dat nooit meer komen, met al de regels mbt uitstoot en hoge BPM zullen de blokken kleiner worden, tot we elektriek gaan rijden (moet er niet aan denken)
Ja, ben ik ook bang voor!
Brownbear,
Ook de eerste generatie V40 is met een zuivere Volvo-motor voorzien. Ik rijd er een van 1996 1.8 G3 met 458.000 km en nog steeds zonder olieverbruik tussen de beurten. Een zeer gezellige, stille, zuinige, comfortabele reisgezel. (1 ltr. lpg op 11 / 12km). Met perfecte stoelen……chapeau. Mij zou een aan hem gewaagde opvolger met een H2 motor aandrijving interesseren…… Toen ik begon als lpg-rijder was een rit in het buitenland een kwestie van uitzoeken en plannen, waar ik kon lpg kon tanken. En zoals het er naar uit ziet, moet een toekomstige H2 (waterstof) rijder ook zo gaan reizen/rijden.
Ik vind de XC 90 te dik voor woorden, had zelfs bijna aandelen van volvo gewild. Tot ik deze afschuwelijke v90 en s60 zag. Gadverdamme wat een gore achterlichten! Waar is de klasse en stijl volvo!? Hebben jullie een designer van bmw en een van lexus die allebei de helft van de auto mogen ontwerpen. Zonde!
Hebben ze weer een reden om over een paar jaar een facelift te doen 😉
Daar ben ik het niet mee eens hoor!
En samen met mij vele andere,
Bij ons gaan ze als zoete broodjes over de toonbank.
De verkoop is zodanig goed dat de bestel wachttijden enorm lang zijn
En als je er éénmaal hebt ingezeten smelt je weg in het comfort ????
Groetjes Werner
Ik heb na zo’n beetje elke model Volvo estate een V90, prachtige auto!
Met de introductie van de V90 is het voor mij na jaren V70 te hebben gereden einde verhaal Volvo. Als gezinsauto, wat voor ons ruimte voor zowel zitplaatsen als bagage inhoud, is het nu door de lelijke schuin aflopende achterklep veel minder praktisch om deze “stationcar” aan te schaffen. Voor ons is het een slecht ontwerp.
Erg grappig dat fervente Volvo rijders afhaken en aan de andere kant er een boel nieuwe liefhebbers bijkomen (zoals ondergetekende) omdat we de oude modellen te groot en boxie vonden, zelf vind ik de nieuwe modellen ontzettend mooi en erg Scandinavisch.
De echte Volvo rijder haakt af, heb er 21 gehad waarvan er nog 15 rijden bij de garage die ze overnam.
Ze willen teveel BMW na-apen waar er geen ruimte en zichtbaarheid is. Heb nu een XC70 met D4 motor met niveaumat : topcar, zit met vraagtekens voor volgende , de cc 90 kan ik niet in , veel te laag, deur ingang 8 cm kleiner.
De nieuwe worden gemaakt voor managers van max 1.80 en 75 kg.
Rij van B21/140/240- serie een 5 tal/ 850/740/940/V 70/ 3 XC70, dit waren echte Volvos, zetels TOP, onderhoud bijna niks, betrouwbaar 150 %
wij wachten al jaren op een nieuwe V70 of XC70 !
voor ons is dat model volvo .
wij rijden nu dus 600 000 km met onze volvo V70 maar zien geen enkel vooruitzicht op het nieuwe model.
en V90 is ronduit lelijk, veel te plomp, niks geraffineerd
.
dus op zoek naar een nieuw merk
Jammer van het “nieuwe’ logo, foeilelijk! Ik had gehoopt op de concept ES (met drie deuren) maar die komt er dus wellicht niet. Ben voor het eerst erg aan het twijfelen of er nog een Volvo komt..
Ben zeer happy met mijn V60 D4 Polestar.
Hopelijk krijgen wij in 2017 duidelijkheid over de opvolger van de huidige V60!
Rules geeft aan de XC90 mooi te vinden; persoonlijk vind ik deze even lelijk als de nieuwe modellen zoals de V60. Na 3 Volvo’s haak ik af als dit het definitieve model is. Inderdaad niets geraffineerd; plomp en lelijk. De Jaguar XE heeft naar mijn mening meer karakter, maar is er nog niet in break-versie. Jammer Volvo, zoek een paar goede designers.
De achterkant van de Volvo blijft afschuwelijk lelijk !!
Das jouw mening. Absoluut GEEN feit
Ik wacht graag op de nieuwe XC60. Dat wordt een hele mooie auto.
Dus hoe eerder hoe liever.
De nieuwe Volvo XC60 is zojuist gelanceerd, en je kunt er hier meer over lezen en kijken!
Ik heb vorige week een nieuw model XC60 besteld. Hij wordt vermoedelijk in januari 2018 afgeleverd. Een prachtige auto met veel luxe en comfort. Gekocht bij Bluekens Volvo in Roosendaal en ben daar op een prima manier behandeld, zoals het Volvo betaamt.
Ik ben nu nog Saab rijder en helaas maken ze deze niet meer.
Dus gaat de volgende de op een na beste Zweed worden.
De nieuwe lijn van Volvo ben ik helemaal weg van.
Ik hou van auto’s die eens wat anders zijn dan de grijze muizen van de andere grote merken.
De nieuwe XC90 had een enorm waauw effect op mij spijtig genoeg niet binnen buget.
De kleinere XC60 en V60 vind ik ook helemaal top en staat al op het lijstje van mogelijke opvolgers nu nog kijken wat de nieuwe 40-reeks geeft.
Ik heb nu een V90.
Wat een heerlijke auto is het!
Heb gereden:
1x 745.
2x 945.
1x 460.
2x 245.
2x 965.
1x V70 Classic (rijdt mijn vrouw nu in).
1x V70 2002.
1x V70 2015.
Een 245 blijft erg leuk rijden.
Maar ik vindt dat ze met de V90 een goede weg zijn ingeslagen!
Heerlijke station!!
De V90 inderdaad mooie auto, maar niet voor mensen van 1.87 en 120 kg. In ccountry 70 heb in alle ruimte voor in en out, de cross country 90 helaas niet.
Zo zie je maar weer. Alles is gewoon PERSOOONLIJK. Mooi of niet mooi. Heb 4 nieuwe Volvos gereden, nu een BMW 2 AT,
gewoon omdat deze auto makkelijker qua instap is en een heerlijke auto is om in te rijden. Mensen mensen wat een
commentaar eerst, echter, de verkoopcijfers bewijzen dat BMW e.e.a. goed gedaan heeft. Ook veel gemekker m.b.t. de
V40 van Volvo. (Mijn laatste Volvo). Heerlijke auto, helaas in eerste instantie de grond in geboord, nu zelfs positief beoor-
deeld. Fijn dat we allemaal een andere mening over een auto hebben. Anders reden we allemaal in dezelfde auto……..
Ik ben nog steeds erg tevreden met mijn Volvo XC60 en heb dan ook een nieuw model XC60 besteld die in januari 2018 geleverd zal gaan worden. Dat is dan al zeker mijn 6e Volvo. Dus………..Volvo, ga zo door.
Wanneer komt nu eindelijk de opvolger van de C70? Het wordt intussen wel tijd daarvoor.
Staat voorlopig niet op de roadmap!Update 10 oktober 2017: Polestar toont op 17 oktober een coupé aan het publiek, die de C70 moet doen vergeten. Elektrisch of niet?Bwa,,,, de V90? Nogal plompe achterkant vind ik, Volvo kan het écht niet he. Is geleden van de 1800 ES dat ze nog eens een écht mooie auto hebben gemaakt… Maar desondanks blijf ik Volvo rijder, staf he!!
Wanneer een nieuwe c70? Ik rijd sinds 2010 met een spierwitte c70 versie 2.0l, D3 5cyl van 150pk uitvoering Kinetic. Er staan 82000km op de teller. Prachtige wagen, snel, soepel, betrouwbaar en zuinig. heb die wagen voor 34000 euro gekocht. Heb er nog geen moment spijt van gehad. Rijd soms in de winter met open dak, of leg de afstand Antwerpen-Zurich af met open dak. Gewoon verbluffend is dat. Spijtig dat Volvo geen cabrio meer heeft. En de nieuwe modellen zijn veel te duur. XC40 voor 48000 euro. Waanzinnig is dat. Spijtig allemaal want ik zal mij geen Volvo meer kunnen aanschaffen aan die prijzen.
Eindelijk hebben we onze xc40 D3 geartronic
Auto rijdt heel erg goed. We hebben hem nu twee weken en het gem verbr ligt op 5.7
Heel wat snufjes die we nog allemaal niet begrijpen . Wél vinden we het comfort vd zetels steeds minder worden, tov V70 en V60.