Volvo timmert flink aan de weg, of beter gezegd aan hun auto’s sinds de overname door Geely. De Zweedse fabrikant heeft in hoog tempo het hele gamma vernieuwd. En er komt nog meer.
Wat staat er op de Volvo-roadmap tot en met 2020? De basis wordt momenteel gevormd door 3 automodellen op hetzelfde platform. Volvo noemt dit de 3 x 3-strategie: 3 lijnen, met daarbinnen een SUV, een station en een sedan (90, 60, 40). Deze modellen zijn gebaseerd op het SPA- (grote modellen) of het CMA-platform (kleinere Volvo’s). Volvo zet vol in op elektrificatie, dus voor elk model twee Twin Drive hybrides en bovendien ontwikkelen de Zweden op beide platforms een model met alleen elektrische aandrijving. Daarnaast gaan er geruchten over aanvullende modellen.

ModelJaarPlatform
XC902015SPA1
S90/V902016SPA1
XC602017SPA1
XC402017CMA
S60/V602018SPA1
S40/V402019?CMA
Elektrische XC402019CMA
XC20/S20/V20??CMA (ingekort)
C40/C60??CMA/SPA
XC50?2020?SPA1?
XC902021SPA2
Elektrische XC902022SPA2

Hieronder worden de 90-, 60-, 40-, 50 en 20-lijn apart behandeld. Laatste update 8 oktober 2019: prijs Polestar 2 bekend en Volvo XC40 Recharge wordt op 16 oktober aan de pers voorgesteld.

XC90, S90, V90

Volvo Concept Estate

Volvo Concept Estate

De XC90 was de eerste Volvo die geheel onder de vlag van Geely ontwikkeld is, op het nieuwe SPA-platform. Daarna zijn de S90 en de V90 gelanceerd, die designelementen van de hierboven afgebeelde Volvo’s Concept Estate bevatten, wat goed nieuws is, want dit model werd alom geprezen voor zijn looks.

Alle modellen, inclusief de 90-serie, gebruiken de 4-cilinder 2-liter motoren, zowel benzine als diesel. De diesel gaat tot 225 pk (D5), en de benzine tot 320 pk (T6). “Als je absoluut een V8 wilt, dan ben je wellicht geen Volvo-klant”, aldus Samuelsson. “Als je het vermogen en response van een V8 wilt, dan voldoet onze viercilinder“. Duidelijke taal. Daarnaast kan er in combinatie met elektromotoren (plug-in hybride) meer vermogen gecreëerd worden, zoals we bij de XC90 T8 Hybride al hebben kunnen zien (407 pk). Zelfs een Polestar-versie behoort tot de mogelijkheden.

De Volvo S90 werd op de autobeurs van Detroit (januari 2016) officieel gepresenteerd. De V90 volgde in maart op de Autosalon van Genève. Van de V90 kwam ook nog een Cross Country-versie die het opneemt tegen o.a. de Audi A6 Allroad en Mercedes E-klasse All Terrain.

XC60, S60, V60

De nieuwe Volvo XC60 (modeljaar 2018)

De vorige XC60 stond na 8(!) jaar in Europa nog steeds aan de top van verkooplijstjes in zijn klasse in Europa. Een belangrijke auto dus voor Volvo, dat net als veel andere merken profiteert van de alsmaar groeiende SUV/crossover-markt. In 2017 kwam de nieuwe XC60 (modeljaar 2018). Een prototype van de nieuwe Volvo XC60 werd in Amsterdam gespot, gecamoufleerd en al en voorzien van een nieuwe plug-in aandrijflijn, gezien het klepje voor de oplaadstekker op de zijkant. De nieuwe XC60 is op 7 maart 2017 op de autosalon van Genève getoond (zie afbeelding hierboven). Hier lees je meer over de nieuwe XC60.

Na de XC60 kwamen de opvolgers van de V60 en S60. Ook dit duo gebruikt hetzelfde SPA-platform als de 90-serie, maar met kortere wielbasis, breedte en overhang. Het resultaat is te vergelijken met de afmetingen van de Audi A4, wat een van de belangrijkste concurrenten wordt, samen met de Mercedes C-klasse.

Volvo S60 (2018)

De nieuwe Volvo S60 (2018) in fabriek Charleston

De S60 toont veel gelijkenis met zijn grotere broer, de S90 en is de eerste Volvo die in de VS wordt geproduceerd. Volvo heeft aangekondigd dat de S60 niet met dieselmotoren uitgerust zal worden. Enkel dus met hybride/benzinemotoren.

Deze gecamoufleerde Volvo is gespot tijdens testwerk in Amsterdam, voorzien van een enorme Lidar op het dak. De Lidar toont aan dat Volvo zich richt op autonoom rijden, en Amsterdam is een prima stad om systemen te testen met alle fietsers en voetgangers.

De 60-reeks lijkt in veel aspecten op de grotere 90-serie en wordt geleverd met de bekende 2-liter motoren met een handbak of een automatische versnellingsbak. De nieuwe 1.5 driecilinder komt toch wat minder gunstig uit de nieuwe WLTP-verbruikscyclus, dus de vraag is of deze motor naar de V60/S60 komt, al dan niet gecombineerd met een elektromotor.

De nieuwe V60 is gelanceerd op 21 februari 2018.

Volvo V60 T6 AWD 2018

Nieuwe Volvo V60 T6 AWD (2018)

XC40, S40, V40

Volvo XC40 Momentum (rood)

Volvo XC40 T4 Momentum

Volvo heeft in samenwerking met moederbedrijf Geely een nieuw platform ontwikkeld, het Compact Modular Platform (CMA). De Volvo XC40 is de eerste Volvo die hierop gebaseerd is. Het is een SUV in de klasse van de BMW X1, Mercedes GLA en Audi Q3. Volvo heeft al aangegeven dit segment erg belangrijk te vinden, en verwacht er dus ook veel van. Volvo heeft in 2016 de conceptversie van de 40-serie laten zien, en zie ook deze video op het Carblogger Youtube-kanaal, en de elektrische Polestar 2 is hierop gebaseerd.

De nieuwe S40 zou het op moeten nemen tegen de Audi A3 Limousine en Mercedes-Benz CLA. De opvolger van de huidige V40, die in 2019 uit productie gaat, gaat verrassen. CEO Samuelsson heeft namelijk al aangegeven dat de opvolger van de huidige V40 niet perse in het zelfde segment opereert. Daarmee komt een einde aan het type auto (compacte hatchback), te meer het model de enige is die nog op het oude platform stond.

De nieuwe driecilinder 1.5-liter van 150 pk (T3) kan gecombineerd worden met een 75 pk sterke elektromotor (Twin Drive) en 9,7 kWh accu, die moet zorgen voor 50 kilometer elektrisch bereik. Deze 250 pk sterke plug-in T5 gaat zeker ook zijn weg vinden naar de C-segmenter. De XC40 zal voor eind 2019 bovendien gepresenteerd worden met een volledig elektrische aandrijflijn. Het is de bedoeling dat de eerste geheel elektrische Volvo vanaf 2020 geleverd zal worden, net als de “2” van Polestar. Zie ook dit overzicht van elektrische autos in 2019.

De multimediasystemen en connectiviteit zullen dezelfde zijn als in de grote modellen, en de auto’s zullen ook met technologie voor autonoom rijden verkrijgbaar zijn.

Zo werd de XC40 getest in de kou

Lees hier meer over de XC40.

XC20 & XC50

Hoewel Volvo eerder aangaf niet met modellen onder de 40-reeks te komen, gaan er geruchten dat het merk bezig is met het ontwikkelen van een compacte SUV onder de XC40. Dat zou dan een XC20 worden, en wellicht ook nog wel andere varianten, zoals een S20, al is die kans momenteel klein. SUV’s zijn booming, ook in kleiner formaat, en kleine sedans en stations zijn dat een stuk minder. Een XC20 zou bijvoorbeeld kunnen concurreren met de Audi Q2. Een ingekort CMA-platform zou als basis dienen en de 1.5 driecilinder zou als motorisatie fungeren. Daarnaast gaan er geruchten over een coupé-versie van de XC60, een XC50, die in 2020 op de markt zou komen. Hiermee zou Volvo een Zweeds alternatief voor de BMW X4 en de Mercedes GLC Coupé leveren.

Vanaf 2019: Elke Volvo elektrische aandrijving

Volvo kondigt aan dat vanaf 2019 elke Volvo voorzien zal zijn van elektrische aandrijving. Vanaf 2019 kunnen we, naast de zgn. “48 Volt mild hybrids” (type B4 en B5) ook 5 geheel elektrische modellen van de Zweden verwachten, welke in China gebouwd zullen worden. Twee daarvan zullen onder het Polestar-label vallen, dat dan als apart merk fungeert. De nieuwe platforms SPA en CMA dienen als basis, maar er wordt gewerkt aan een nieuwe versie van het SPA-platform dat beter geschikt is voor volledig elektrisch en autonoom rijden: SPA2.

Op 17 oktober 2017 is het eerste eigen model van Polestar voorgesteld, de hybride Polestar 1. De Polestar 2 (PS2) wordt een zgn. Notchback, een auto met een bescheiden kofferbak (zie ook foto’s hierboven), die het kan opnemen tegen de Tesla Model 3. In 2020 zal dit model verkrijgbaar zijn, en rond de 60.000 euro kosten. De eerste volledig elektrische van Volvo zelf zal de XC40 worden eind 2019/begin 2020. De volgende generatie XC90 zal ook voorzien worden van een elektrische aandrijflijn op basis van SPA2. De elektrische XC90 wordt in 2022 verwacht. Diesels zullen het veld gaan ruimen, maar niet voordat er dit jaar in juni een nieuwe serie diesels gelanceerd zal worden.

Geely

Samuelsson zegt dat de Geely-auto’s die in China verkocht worden geheel andere looks zullen hebben dan de Volvo’s. Bovendien hebben ze een mindere uitrusting en kleinere keuze aan motoren. “Volvo staat tot Geely als Audi tot Skoda“, aldus de Zweedse CEO.

Cross Country, coupés, verlengd

Er komen zeker afgeleide modellen, zoals de opgehoogde Cross Country-versies, en sedans met lange wielbasis voor China (waar Volvo drie fabrieken heeft). Deze tellen niet als op zichzelf staande modellen, en volgen nadat de “mainstream” modellen zijn geïntroduceerd. Volvo heeft het echter niet gehad over coupéversies. De namen C40 en C60 zijn echter al wel geregistreerd bij het United States Patent and Trademark Office. Wellicht dat er dan toch coupés komen op basis van het nieuwe 40- en 60-platform? Het kan ook puur ter bescherming van de namen zijn. De modellen staan i.i.g. niet concreet op de roadmap, zoals je hierboven hebt kunnen lezen, maar het zou leuk zijn. We gaan het zien.