We moesten even wachten op de opvolger van de S80, maar vandaag heeft Volvo de nieuwe S90 aan de wereld getoond.

De nieuwe grote sedan van Volvo, waarvoor de naam S90 weer uit de mottenballen is gehaald, moet weer een belangrijke speler worden op de premium-markt en gaan concurreren met de Audi A6, BMW 5-serie en de Mercedes E-klasse. Zo op het eerste oog lijkt het design gelukt; langgerekt, sportief en toch klassiek, zeker na de inmiddels verouderde S80. Ik vind de gelijkenis met de Jaguar XF groot. Maar laat vooral weten wat je er van vindt in de comments.

Achterkant Volvo S90 Mussel Blue
De nieuwe sedan uit Zweden is gebaseerd op hetzelfde SPA-platform als de XC90, en gebruikt dientengevolge (vond het gewoon een mooi woord) ook dezelfde motorenlijn, die bestaat uit alleen maar 2-liter turbomotoren, al dan niet ondersteund elektropower, net als bij de XC90.

Qua interieur zet het 90-platform nieuwe maatstaven, maar dat konden we natuurlijk al zien bij de XC90. Het hart van het dashboard wordt gevormd door een groot iPad-achtig scherm in de middenconsole. Leer en hout moeten zorgen voor een rustgevende ambiance.

Interior cockpit Volvo S90 blond

Motoren

Qua motoren zullen we de volgende exemplaren voorin vinden.

Update 23-2-2016: Na de Belgische zijn nu ook de Nederlandse prijzen bekend

BenzineVermogenCO2BijtellingVanafprijs NLVanafprijs BE
T5254pk/350NmN.n.b.25%€ 49.995€ 50.900
T6 AWD320pk/400Nm169 gr25%€ 67.495€ 59.500
T8 AWD407pk/640Nm44 gr15% 22%*
N.n.b.N.n.b.
Diesel
D3150pk/320NmN.n.b.N.n.b.€42.995€37.850
D4190pk/400Nm109 gr25%€45.995€40.400
D5 AWD PowerPulse235pk/480Nm133 gr25%€64.495€55.200

* De importeur heeft aangegeven dat de T8 AWD pas in 2017 geleverd gaat worden.

Het topmodel wordt gevormd door de T8 AWD Twin Engine plug-in hybride, de 407 pk/640 Nm-sterke motorvariant die bij de XC90 in Nederland al uitverkocht was voordat de Volvo-verkopers met hun ogen konden knipperen (want bijtelling…). Verwacht wordt dat deze er pas eind 2016 is, dus wellicht net op tijd voordat de bijtelling naar 17% springt in 2017 is. De D4 is het voordelige model, en komt met handbak en voorwielaandrijving. Om turbolag te voorkomen wordt er voor de D5 gebruik gemaakt van Power Pulse, waarbij perslucht de turbo op toeren brengt voor een snelle gasrespons.

Oh ja: het wordt geen lichtgewicht: 1800 – 2150 kilo! Dat is relatief zwaar. Een BMW 528i weegt bijv. 1600 kilo, maar de S90 is wel wat groter, nl. 6 cm langer en breder dan de Duitser.

Autonoom rijden

Volvo is ook lekker bezig met de technologie voor autonoom rijden. Naast City Safety (nu ook met herkenning van grote dieren) is de de S90 is dan ook uitgerust met Pilot Assist, een functie waarbij tot zo’n 130 km/u automatisch de wegbelijning gevolgd kan worden op de snelweg. Zie onderstaande animatievideo’s


Je zult de nieuwe Zweedse sedan pas in januari kunnen aanschouwen op de North American International Auto Show in Detroit.

De V90-stationversie (opvolger van de V70), de versie waar in Nederland veel meer mensen voor warm zullen lopen dan deze sedan, zal waarschijnlijk pas in maart aan het publiek getoond worden op de autosalon van Genève.