Het loopt wederom storm bij de Volvo-dealers; van de nieuwe Volvo V40 D4 Business zijn er in de eerste week ongezien 1500 exemplaren verkocht, en de teller loopt hard op.
De reden? Wat dacht je van 190 pk, 14% bijtelling en een vanafprijs van 27.000 euro? Dat is gewoon een goede aanbieding, met dank aan ons belastingregime. Genoeg redenen om een uitgebreide testrit te maken met een nagelnieuwe V40 D4 Business R-Design.
Knap
Wat Volvo voor elkaar heeft gekregen is best knap. Het is ze namelijk gelukt om deze speciale uitvoering van de V40 D4 ondanks 190 pk en 400 Nm dieselpower in het vooronder slechts 85 gram CO2 uit te laten stoten op de NEDC-cyclus. Dat is net zoveel uitstoot als de D2 Business, dus dat betekent 14% bijtelling, mits geregistreerd voor 1 januari 2015. Maar dan wel met flink meer pk’s dan je terugvindt in een D2/308/A3/Golf/Octavia/Auris etc. Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
De reguliere versie van de V40 D4 (ja, die bestaat ook) stoot 99 gram uit, en de Business-versie 14 gram per km minder, ondanks dezelfde motor. Hoe dat komt? Nou, deze speciale uitvoering staat op 16 inch banden met lage rolweerstand, heeft andere versnellingsbakverhoudingen, voorwiellagers met lage frictie, een actieve grilafsluiting en een speciale achterspoiler. Tezamen zorgt dat voor minder lucht- en rolweerstand, dus minder verbruik. Simpel, maar het blijft verbazingwekkend dat hij ondanks zo veel power zonder elektrohulp 1 op 30 zou moeten kunnen halen. In theorie, want in de praktijk is het anders, maar dat zijn we gewend. Maar daarover later meer.
De motor
Onder de motorkap ligt de voor de V40 nieuwe viercilinder diesel, D4 genaamd. Hij heeft een inhoud van 2 liter en is voorzien van een twinscroll-turbo. Het resultaat van deze combi is dat er nauwelijks een turbogat te bekennen is en de motor als een lier trekt van iets meer dan 1000 toeren tot zo’n 4500 toeren. Lekker hoor.
Wat je wel mist is de donkerbruine roffel van de vorige 177 pk sterke D4, wat natuurlijk een vijfcilinder was. Die was echter ook minder zuinig, dus die zou nooit deze verbruikscijfers kunnen halen, al liet je hem op 14 inch wieltjes rijden. Een offer dat gemaakt moest worden.
Het D4-blok presteert prima in de grotere Volvo’s en hij heeft dan ook totaal geen moeite met de 1364 kilo zware V40. Hij sleurt er goed aan; volgens Volvo moet de acceleratie naar 100 km/u in 7,4 seconden geklaard zijn. Ik geloof ze gelijk, want ik heb het niet geklokt.
De vanwege de speciale banden ingestelde softwarematige begrenzing op 190 km/u heb ik wel even uitgeprobeerd op de Duitse Autobahn. Hij tikte daar 199 km/u aan (op de teller), en versnelde daarna niet meer, terwijl de versnelling vlak daarvoor nog behoorlijk was. De reguliere D4 (dus zonder “Business”) haalt dan ook 230 km/u. Die uitvoering is overigens ook met automaat te krijgen, de Business niet. Maar dat scheelt dan ook een paar duizend euro BPM en hogere bijtelling.
De diesel voorin tokkelde bij zijn begrensde topsnelheid overigens met een nette 3000 toeren per minuut. De 6e versnelling is dus behoorlijk lang, bij 120 km/u draait de viercilinder dan ook slechts 1800 toeren. Dankzij de flinke trekkracht heb je geen last van de wat langere overbrenging.

Interieur
De R-Design is van binnen een plaatje. De stoelen zijn bekleed met een soort Nubuck met leer en over de middenconsole loopt een subtiele alustrook met blauwe randjes. Pook en stuur zijn met leer bekleed en onder je voeten zitten sportpedalen.
Bij de eerste keer instappen zit je voorin net ietsje hoger dan je zou wensen; ik keek al snel of de stoel niet lager kon, maar hij bleek al op de laagste stand te staan. Bovendien zitten de stoelen goed, maar zijn wat aan de smalle kant.
De tellers worden gevormd door een TFT-scherm dat je kunt instellen op verschillende thema’s: Elegance , Eco & Performance. Het thema Elegance is speciaal voor de R-Design-versie in het blauw uitgevoerd en dat ziet er gewoon lekker uit.
Ik heb het al eerder geschreven: de kleinste Zweed is geen ruimtewonder. Zo loopt de ruimte op de achterbank en in de kofferruimte achter op andere auto’s in dit segment. De VW Golf heeft 45 liter meer bagageruimte en meer beenruimte achterin. Ik ben 1m83, en kon achter mezelf zitten zonder klem te zitten, maar meer ook niet.
Verder is het goed vertoeven in de V40, met mooi materiaalgebruik, al is het niet zo strak als een Audi A3, die de leiding heeft in deze klasse als het op interieurkwaliteit aankomt. Het zicht naar achteren wordt behoorlijk beperkt door de sterk oplopende taille van de auto. Je hebt bij het achteruit inparkeren wel de camera en sensoren nodig.
Wat ook opviel is dat deze R-Design van binnen vrij donker is, wat veroorzaakt wordt door de zwarte dakhemel en de donkere achterramen. Wel lekker als je in de felle zon rijdt, maar het geeft ook een beetje een claustrofobisch idee.
Exterieur
Je ziet eigenlijk aan weinig dingen dat je in een spaarversie rijdt. Met name de standaard 16 inch lichtmetalen velgen met speciale Michelin Energy-banden vallen op: een beetje kleine maat, helemaal in de R-Design-uitvoering. De wielen worden dan ook helemaal gevuld door de remmen. 17 inch staat ‘m beter, maar het voordeel is dat je meer veercomfort hebt vanwege de hogere wangen. Het staat je natuurlijk vrij om andere velgen te kiezen, maar kijk even uit met de uitstoot. Je wilt natuurlijk niet dat je auto af fabriek te veel uitstoot, want dan is je bijtellingsvoordeel weg. Desnoods doe je het achteraf en gebruik je de standaard velgen voor de winterbanden.
De R-Design heeft aan de voorzijde verticale LED-dagrijverlichting, waar de andere uitvoeringen horizontale strepen hebben. Ook zijn de matzilveren spiegelkappen en raamomlijsting onderscheidend. Aan de achterzijde vallen de twee dikke pijpen onder de auto op, die op deze D4 natuurlijk veel beter passen dan op de minder vermogende D2.
Comfort
Als je veel kilometers maakt, en dat doe je meestal als je een diesel rijdt, dan is het fijn als een auto lekker stil is en goed zit. De stoelen zijn hierboven al besproken. Bovendien kun je het stuur lekker naar je toe trekken, dus ook lange mensen zouden een goede zitpositie moeten kunnen vinden.
Het motorgeluid is goed gedempt, al hoor je op de achtergrond af en toe wat kenmerkende dieselgeluiden ondanks de i-Art-technologie. Omdat de motor behoorlijk gedempt wordt, hoor je andere geluiden beter. Zo werkt het nu eenmaal, en dan valt op dat er net wat te veel rolgeluid aanwezig is in de auto. Met name op slecht wegdek komt het geluid van het onderstel naar mijn mening te veel door in het interieur. Wellicht heeft het te maken met de banden, maar er was geen direct vergelijk.
Het veercomfort is prima. Niet te hard, niet te zacht. De D4 Business R-Design heeft overigens standaard geen verlaagd onderstel, in tegenstelling tot de D2. Dat is dus optioneel, en maakt de auto wel harder.
Sturen
Het is prima rijden met een V40; hij stuurt, remt en schakelt goed, al zijn er auto’s die je nog wat meer betrekken bij het rijden. Als je wat sportiever rijdt zijn de spaarbanden wel een beetje een beperkende factor, want ze zorgen voor een wollig stuurgevoel en de grip is niet geweldig. Dat komt voornamelijk door de hoge wangen en het speciale rubbermengsel. Het goede onderstel van de V40 komt zo niet helemaal uit de verf. Die hoge wangen zorgen er wel mede voor dat het onderstel comfortabel blijft, iets waar je met grotere wielen zeker op gaat inleveren.
Dat er bij stevig optrekken maar liefst 400 Nm naar de voorwielen gaat is wel voelbaar. Het stuur trekt dan een klein beetje, maar het is niet storend. De acceleratie die je er voor terugkrijgt compenseert het ruimschoots.
Verbruik
Als een fabrikant een 14% bijteller lanceert dan verwacht ik een auto die in de praktijk makkelijk 1 op 20 kan halen. Na zijn vermogen uitgeprobeerd te hebben, heb ik het verbruik van de V40 ook even getest op een rustiger testrondje met daarin een stuk snelweg (120), een 80 km-weg en een stukje door een dorp met stoplichten. Na afloop gaf de bc ruim 1 op 20 aan. En dat kan beter want de airco stond flink te blazen en de V40 had nog maar een paar honderd kilometer op de teller, en is dus nog lang niet echt “los”. Toch vind ik het knap, gezien het vermogen van de D4.
Met dit verbruik komt deze in België gebouwde compacte middenklasser dankzij de 62 liter grote tank maar liefst 1240 kilometer ver. Dat scheelt tankbeurten. En áls je dan een keer moet tanken, dan kun je de tankslang zó in de vulopening duwen, want er is geen tankdop meer. Dat zagen we al bij de Ford Focus, maar het systeem heeft nu dus ook zijn weg gevonden naar de V40.
Conclusie
Het is simpelweg kicken om zoveel power onder je rechtervoet te hebben tegenover relatief lage kosten. Maar ook als de auto 20% bijtelling zou hebben, zou ik hem nog overwegen. Hij stuurt lekker, ziet er van binnen en van buiten goed uit. Alleen dat rolgeluid, dat vind ik wel een minpunt. Maar dat ervaart iedereen anders en het heeft tot nu toe niet veel mensen tegengehouden, gezien de groten getale V40’s D2 die nu op de weg rondrijden. Daar komen nu in ieder geval nog een hoop D4’s bij, en die hebben een puike, veilige kar onder hun kont.
Pluspunten
- Veel vermogen
- Fijn stuur- en schakelgedrag
- 14% bijtelling (registratie voor 1 jan. 2015)
- Veilig
Minpunten
- Rolgeluid op slecht wegdek
- Niet ruim
- Begrensde topsnelheid
- Zicht (schuin) naar achteren beperkt
Interessante links
Specificatie gereden V40 volgens Volvo
Fabrikant: | Volvo |
Model: | V40 D4 Business R-Design |
Carrosserie: | Hatchback |
Motor: | Viercilinder diesel twinscrollturbo, 16 kleppen |
Transmissie: | 6-bak handgeschakeld |
Aandrijving: | Voorwielen |
Cilinderinhoud: | 1.969 cc |
Vermogen: | 190 pk (140 kW) bij 4250 tpm |
Koppel: | 400 Nm bij 1750 tpm |
Van 0 naar 100: | 7,4 s |
Topsnelheid.: | 190 km/u (begrensd) |
Verbruik (ECE): | 3,3 Liter (gemiddeld) |
Inhoud brandstoftank | 62 liter |
CO2-uitstoot: | 85 g/km (bijtelling) |
Bagageruimte: | 335 Liter |
met banken plat: | 1032 Liter |
Rijklaar gewicht: | 1364 kg |
Afmetingen (lxbxh): | 4369 / 1802 / 1439 mm |
Prijs: | €30.995 |
Was in 1e instantie wat teleurgesteld omdat Volvo die D4 begrensde qua top. Echter, de reden is nu bekend en ook dat er een 2e, snellere, versie is. Dus: grote klasse Volvo!
Leuke review!
Dank!
Net mijn V40 D4 Summum opgehaald. Ik kan alleen maar lachen. Wauw… Ik kom uit een V60 D3 (privé) en ben het eens met de schrijver dat de 5 cylinder roffel mooier is….maar daar staat een hoop souplesse, kracht en snelheid van de V40 D4 tegenover. Ruimte ? Tja, de V60 mwas ook geen ruimtewonder, maar ik ga vrijdag op vakantie…. dakkoffer erop voor die twee keer per jaar. En diegene die twee golftassen mee wil nemen. Die ga je ook niet in een 3 serie of A4 kwijtkunnen…. Voor allen die deze Volvo gaan rijden… Veel plezier, als je net zoveel als ik lach dan wordt het nog erg leuk op de weg
Mag volgende week mijn v40 d4 r-design plus-lijn op gaan halen bij de dealer. Kan niet wachten! En dan te bedenken dat ik mijn trouwe ford focus in mag leveren. Ben zeer benieuwd!
Sinds een week de Volvo v40 d4 rdesign en wat is het genieten. Zelf ook helemaal verliefd op de blauwe rebel kleur. Optrekken is nog elke keer genieten. De stoelen zijn voor mij ( 1,70) perfect.
Ik begrijp wat je bedoeld met het rol geluid, maar vergeleken m’n vorige auto ( saaie focus) is hij muisstil.
Bedankt voor je reactie Marieke! Wat voor Focus reed je, uit welk bouwjaar was die?
Auto nu twee weken in bezit, zeer soepele motor. Kracht ten overvloed, reageert wel heel direct op het stuur ietwat nerveus. Ook veel stiller dan mijn Vw golf, bagageruimte echt beperkt.
Verder zeer tevreden en ps cruiscontrol kun je per km instellen.
Groeten Cuno.
Ok, dat heb ik dan gemist. Bedankt voor je feedback!
Ik rijd de auto nu bijna 3 weken en heb hem in die tijd al ruim 6500 bijgeklokt. Ikzelf heb gekozen voor een Base Business met een Business Pack Connect Pakket en heb hem om LM velgen laten zetten. Basic, doch compleet genoeg voor mijn wensen.
Ik ben uitermate tevreden over de auto, de kracht die die heeft en hoe degelijk deze Volvo aanvoelt. In het begin moest ik even wennen aan het instellen van de navigatie, maar de goedwerkende stembediening klaart het klusje eenvoudig.
Qua verbruik haal ik de 1:33 bij lange na niet, maar rij op een respectabele 1:20 – 1:25, afhankelijk van het soort rit. Ik ben van mening dat een 2 liter ook af en toe mag presteren, zeker als er opgeschoten jeugd naast je komt staan voor een stoplicht.. 😉
De 14% van deze auto zijn voor mij doorslaggevend geweest in de lease. Een hele hoop auto, voor weinig geld. Daar komt bij dat de veiligheid van de auto voor mij, als consultant veel op de weg, eveneens een belangrijk punt in de selectie is geweest.
Om nog even in te haken op de originele post:
Het rolgeluid ervaar ik niet als storend. Over het algemeen rijd je toch met een lekker deuntje op en hoor je het geeneens. Dit is iets dat persoonsgebonden is. Daarnaast is het begrenzen op 190, ivm de 14% evenmin een storend punt; waar rij je in Nederland immers met zulke snelheden? Als dit als storend wordt ervaren, moet je helaas bereid zijn dieper in de buidel tasten.
Kort samengevat kan ik me nagenoeg volledig aansluiten bij de blogposter voor wat betreft de positieve reacties en kan ik besluiten met mijn tevredenheid over deze stevige, krachtige bolide. Een genot om in te rijden!
Wacht op de basic met het business pakket, met lm velgen, meer zat er voor mij niet. ben benieuwd. Het pakket maakt denk ik een hoop goed. kleur Power blue.
Minpunten:
Rolgeluid –> kies voor andere (zachtere rubbercompound) banden en je lost al een deel op. In combinatie met een grotere wielkeuze is dit dus mogelijk als dealeroptie.
Zicht naar achteren–> hiervoor is de fijne optie BLIS (Blind spot detection) en CTA, cross traffic alert op de volvo ideaal.
Niet ruim–> Bij dezelfde meetmethode hebben de Golf en de Volvo ongeveer dezelfde inhoud. Zoek in google maar eens naar “golf bagageruimte meet methode” .
Maximum snelheid is alleen een theoretisch probleem omdat je tegenwoordig zelfs in Duitsland dit praktisch bijna nergens lang kunt volhouden.
Cruisecontrol–> Bij lang indrukken van de + of – knop kun je per 1km/u instellen.
Al met al dus gewoon een topauto.
Vandaag de knoop doorgehakt! Mijn BMW 530 is verkocht en vandaag heb ik een proefrit gemaakt in de V40 Rdesign. Aansluitend hebben we de koop rond gemaakt. Nu maar hopen dat er voor 1 januari 2015 geleverd kan worden. Dit is als ontbindende factor in de overeenkomst opgenomen.
De auto is lekker fel. Dit had ik niet verwacht van een 14% auto! Omdat deze auto tot 1500 kg (caravan) mag trekken viel de keuze op deze auto.
Rij nu n Opel Insdignia uit 2010 en twijfel of ik overga op n v40 D4
Deze heeft 210000 km gerlopen
Kan ik veel problemen verwachten
Hij is wel minder zuinig dan gedacht
Dit artikel stamt uit 2014 en behandelt een nieuw exemplaar. Het beste kun je even je vraag stellen op het Volvo-forum.nl of een Volvo-specialist contacteren. Ik weet van de D4 VEA diesels dat er problemen zijn gemeld met de EGR-klep en koeler. Een onafhankelijke keuring vooraf is natuurlijk ook altijd een goed idee.
Bedankt ik vind 210000 km voor n 5 jaar oude auto best veel