Het succes dat Volvo heeft met de XC60 willen de Zweden graag herhalen met een kleiner broertje: de XC40. Volvo verwacht veel van hun nieuwe C-segmenter en dat is niet zo gek, want de compacte SUV-business is booming. Niet in de laatste plaats doordat veel seniore autokopers wat hoger willen zitten en geld te besteden hebben. Volgens Volvo stappen nu ook jongere generaties in een model als de nieuwe XC40.
CMA-platform
Volvo’s kleinste SUV lijkt sterk op het studiemodel 40.1 Concept en staat op het CMA-platform, een geheel nieuw platform dat Volvo samen met moederbedrijf Geely ontwikkeld heeft. Dit platform gaat in de toekomst ook dienen voor andere compacte middenklassers, zoals de opvolger van de V40. Ook de Lync&Co 01 is op dezelfde leest geschoeid.
Volvo deed al eerder een poging om dit segment te betreden met de Volvo V40 Cross Country, maar dat was geen echte SUV natuurlijk, maar meer een reguliere V40 die wat hoger op de wielen staat. Nou is de term SUV tegenwoordig een vangterm voor alles wat iets stoerder oogt. Officieel behoort de term SUV namelijk tot een auto met offroad-capaciteiten. En laat dat nu net het terrein zijn waar je de XC40 (en bijna al zijn concurrenten) waarschijnlijk nooit gaat vinden, vandaar dat de term “crossover” oftewel een “kruising” vaak gebruikt wordt.
Compact
Hoewel de auto een bagageruimte van 460 liter heeft, is het geen Skoda Kodiaq natuurlijk. Volvo zet tegenwoordig vol in op “premium”, en dat betekent niet dat je veel voor weinig krijgt, zoals bij Skoda, eerder andersom. De Zweden hebben echter hun best gedaan de klasse van de XC90 en XC60 ook in het voorlopig kleinste familielid terug te laten komen.
Louiza Atcheba, de brand manager voor de Volvo XC40 neemt je mee in een (Engelstalig) rondje rond de auto
Het ziet er prachtig uit, van binnen en van buiten. Mooie materialen en een mooie afwerking, zoals we al eerder zagen bij de andere nieuwe Volvo’s.
- Volvo XC40 – achterbank
- Volvo XC40 – ventilatierooster
- Volvo XC40 – middenconsole
Nieuwe motor: 1.5 driecilinder
Hij was al een tijdje geleden aangekondigd, maar de XC40 is het eerste model waar Volvo daadwerkelijk hun nieuwe 1.5 driecilinder benzinemotor inlepelt. De motor wordt in de T3-uitvoering ingezet, en levert 156 pk. De overige motoren zijn de bekende viercilindermotoren (benzine: T4 en T5, en diesel: D3 en D4). Er wordt gerept over een geheel elektrische versie en een Twin Engine-variant met plug-intechnologie, waarbij een elektromotor de brandstofmotor ondersteunt, maar dat is nog niet officieel bevestigd.
Update 25 april 2018: Volvo komt met de T5 Twin Engine, een plug-in hybride aandrijflijn bestaande uit de nieuwe 1.5 driecilinder in combinatie met een elektromotor. Samen goed voor 250 pk en 400 Nm, en een puur elektrisch rijbereik van 52 km.
Motoren XC40 | Vermogen | Vanafprijs |
---|---|---|
Benzine | ||
T3 manueel | 156 pk/nnb | € 39.975,- |
T4 automaat/AWD automaat | 190 pk/nnb | € 44.475,- |
T5 AWD automaat | 247 pk/350 Nm | € 55.375,- |
Diesel | ||
D3 manueel/automaat/AWD automaat | 150 pk/nnb | € 43.975,- |
D4 AWD automaat | 190 pk/400 Nm | € 54.875,- |
- XC40 in two tone lakkleuren
- XC40 in two tone lakkleuren
Veiligheidssystemen
Geen enkel ander merk gaat zo prat op de veiligheid van hun auto’s als Volvo. Het merk heeft zich dan ook ten doel gesteld dat er in 2020 niemand meer omkomt of zwaar gewond raakt in een Volvo. De XC40 zit dan ook vol met actieve veiligheidssystemen: Pilot Assist, City Safety, Run-off Road Protection & Mitigation, Cross Traffic Alert met Brake Support (video), Rear Collision Warning, Lane Keeping Aid en de 360°-camera die bestuurders helpt bij het manoeuvreren van de auto in kleine parkeervakken.
Infotainment
De nieuwste generatie Volvo’s zijn voorzien van een groot iPad-achtig scherm verticaal in de middenconsole, en de XC40 vormt daar geen uitzondering op. Sensus noemen ze dat bij Volvo, en het moet de laatste stand der techniek herbergen op infotainmentgebied, net als in de XC60 en de XC90.
Optimale connectiviteit voor smartphones is er ook door het draadloze opladen, USB-oplaadpunten, Apple Carplay en Android Auto. Je smartphone kan zelfs als sleutel dienen dankzij Volvo On Call, waardoor je de auto kunt delen met anderen.
De auto mag dan compact zijn, het ontwerpteam heeft wel zijn best gedaan om te voldoen aan de vraag naar praktische opbergruimte in de auto voor een “urban lifestyle”. Het luidsprekersysteem in de deuren is er zelfs compacter voor gemaakt, zodat er meer ruimte is voor een waterfles, laptop of kleine tas.
- Navigatiescherm
- Grote portiervakken Volvo XC40
- Draadloos telefoon opladen
De bassen worden daarom in de XC40 door een subwoofer in het dashboard verzorgd. Verder vind je nog opbergvakken onder de stoelen, een uitklapbare haak voor kleine tassen (bijv. afhaalmaaltijden) en een uitneembare afvalbak in de middenconsole.
Prijzen
De vanafprijs van de T3 bedraagt 39.975 euro, wat snel oploopt richting 45.000 euro als je wat vinkjes zet in de accessoirelijst, zoals het een premiummerk betaamt. De kleine SUV concurreert dan ook met de Audi Q3, Mercedes GLA, Jaguar E-Pace en de BMW X1 die in dezelfde prijsklasse opereren. Mocht dat in 1 keer te veel zijn, dan is het nieuwe “Care by Volvo” private lease-principe wellicht interessant, waarbij je elke 2 jaar een nieuwe auto ontvangt. Gezien het feit dat een auto de eerste 2 jaar het meeste afschrijft, zal dat overigens niet goedkoop zijn.
De eerste auto’s worden uitgeleverd als aangeklede “Intro Line” in T5 AWD voor € 58.475 en de XC40 D4 AWD voor € 57.975 en staan in het voorjaar van 2018 in de showroom. Beide versies zijn standaard voorzien van Geartronic-automaat en vierwielaandrijving.
Ik denk dat ik hem wel mooi vind, maar die prijs. Da’s geen koopje, en de premie die je voor “priemieum” betaalt. De auto wordt er geen haar betrouwbaarder op.
Inderdaad, die prijzen. Omrekenen mag niet meer, doe het toch…….Als die vanaf prijzen zo rond de E32000 beginnen,
vooruit, echter als je kijkt naar de concurrent m.n. de X1 met een 3 pitter van 136 pk, dan denk ik: BMW graag wat meer
vermogen/koppel voor het basis model. De 2 at heeft die motor ook maar van een vanaf prijs voor die X1 verwacht je
gewoon meer, niet diezelfde instap motor. Voor die aanschaf liever die 2 at met 192 pk met veel extras.
Alhoewel persoonlijk vind ik die Volvo wel een mooie auto. Volvo is goed bezig.