Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Als je gaat shoppen voor een nieuwe station in het premium D-segment staan deze twee waarschijnlijk op je shortlist: de nieuwe Audi A4 en de in 2014 geïntroduceerde Mercedes C-klasse. Maar wat zijn de verschillen?

Twee keer kijken

De komst van de nieuwe Mercedes C-klasse heeft Audi en BMW flink wakker gemaakt. De Benz is sterk verbeterd t.o.v. zijn voorganger en ziet er niet alleen naar mijn mening gewoon lekker uit. Bij de Audi A4 van generatie B9 is echter niet direct zichtbaar dat je te maken hebt met een helemaal nieuw ontwikkeld exemplaar. Je moet echt 2x kijken of je niet te maken hebt met een B8. Deze fijnslijptactiek zien we meer bij het VAG-concern, onder andere ook bij de nieuwe Porsche 911; evolutie in plaats van revolutie

Dan een vergelijkende testvideo door Autoweek.

2.0 TFSI

Wel jammer dat er in de vergelijking van AutoWeek niet gekozen is voor een C200 Estate, welke qua prijs meer in de buurt ligt van de gereden A4 Avant (zie ook tabel hieronder). Nu scheelt het in de basis al 10.000 euro. De door Roy gereden Audi-station is voorzien is van een spiksplinternieuwe 190 pk-sterke 2-liter TFSI-motor met hoge compressieverhouding en Miller Cycle-principe, die kracht en gunstig verbruik zou moeten combineren. Nu maar hopen dat deze motor beter in elkaar zit dan de vorige 2.0 TFSI, want die is behoorlijk negatief onder de aandacht gekomen vanwege een hoog olieverbruik. We gaan er maar even van uit dat Audi een les geleerd heeft.

Deze 2-liter met het Ultra-label is momenteel de instapmotor van de Avant, want de 1.4 TFSI is nu nog voorbehouden aan de sedan. Bij Mercedes kun je als instapper kiezen voor een 1.6 met 129 pk en 210 Nm. Ik denk niet dat je daar blij van wordt…

Back to back

De specs tegenover elkaar. Voor de volledigheid heb ik de C200 Estate er maar even bij gehaald, iets wat AutoWeek eigenlijk ook had moeten doen. Qua bijtelling is er niet veel te halen, gewoon het maximumtarief van 25%, dat vanaf 2017 overigens wel naar 22% wordt verlaagd.

A4 Avant 2.0 TFSI ultra 190pkMercedes-Benz C200 EstateMercedes-Benz C250 Estate
Motor1984 cc viercilinder direct ingespoten benzinemotor met turbo1991 cc viercilinder direct ingespoten benzinemotor met turbo1991 cc viercilinder direct ingespoten benzinemotor met turbo
Vermogen
/koppel
190 pk bij 4200 tpm184 pk bij 5500 tpm211 pk bij 5500 tpm
Koppel320 Nm bij 1450 tpm300 Nm bij 1200 tpm350 Nm bij 1200 tpm
Transmissie7 v., S-tronic met dubbele koppeling7 v., 7G-TRONIC PLUS koppelomvormer7 v., 7G-TRONIC PLUS koppelomvormer
Gewicht1435 kg1425 kg1445 kg
Acceleratie 0-100 km/h7,5 s7,5 s6,8 s
Topsnelheid238 km/h233 km/h244 km/h
CO2-uitstoot114 g/km130 g/km130 g/km
Vanafprijs€ 41.630€ 46.836€ 51.131
Bijtelling25%*25%*25%*
Wegenbelasting p/m€ 180 - € 205€ 180 - € 205€ 180 - € 205
Inhoud bagageruimte505-1510 liter490-1510 liter490-1510 liter
Lengte4 meter 72,5 cm4 meter 70,2 cm4 meter 70,2 cm
Breedte1 meter 84,2 cm1 meter 81,0 cm1 meter 81,0 cm
Hoogte1 meter 43,4 cm1 meter 45,7 cm1 meter 45,7 cm
Wielbasis2 meter 82,0 cm2 meter 84,0 cm2 meter 84,0 cm