AutoAuto

Onder het label van hun submerk Polestar gaat Volvo in 2019 een supercoupé bouwen, voorzien van een hybride aandrijflijn van maar liefst 600 pk en 1000 Nm. Het lijkt er op dat de Polestar 1 een über-Volvo is zonder het Volvo-logo.

Volvo heeft besloten om deze sportieve GT onder een andere merknaam op de markt te brengen: Polestar. Onder dit sublabel zullen in de nabije toekomst meer sportieve (elektro)modellen gelanceerd worden. Volvo en moederbedrijf Geely pompen 640 miljoen in het merk om dit te bewerkstelligen.

150 km puur elektrisch

De Polestar 1 kan puur elektrisch 150 km ver komen, wat verder is dan de meeste plug-ins. Dat vergt natuurlijk wel een aardig setje accu’s en het nodige gewicht. Geheel elektrisch is deze 1 echter niet. Er is in de Chinese Zweed naast twee elektromotoren (samen 218 pk) en een accupakket namelijk ook een 2-liter brandstofmotor van 382 pk en een benzinetank aanwezig. Wel zo fijn voor de actieradius. Volvo Polestar probeert zo het beste van 2 werelden te combineren. Om het gewicht van de accu’s te compenseren wordt de carrosserie van  koolstofvezel opgetrokken. Je kunt er dus gerust van uit gaan dat deze poolster een stevige duit gaat kosten.

Polestar 1 carbon body + hybride aandrijflijn

Polestar 1 carbon body + hybride aandrijflijn

Volvo-coupé

Het design van de Polestar 1 kan je bekend voorkomen. Volvo heeft al eens een Concept Coupé laten zien, en deze 2+2 coupé lijkt er verdomd veel op. Je hoeft alleen het Volvo-logo te vervangen door het Poolster-symbool, en “här är!” (voilà in het Zweeds). Het zou dan ook niet gek zijn als er alsnog een Volvo-versie van komt, maar dan met minder pk’s. De Polestar 1 is gebaseerd op het SPA-platform, oftewel het platform waar ook de 90- en nieuwe 60-serie op gebaseerd zijn. Het tuningmerk Polestar verloochent zijn afkomst echter niet, en monteert er een elektronisch geregeld superonderstel onder van Öhlins. Binnen in de auto verwelkomt een prachtig interieur de liefhebber van Zweeds design, net als in de andere nieuwe Volvo’s. De coupé heeft plek voor 2 plus 2 mensen achterin, maar die mogen dan zo te zien geen benen hebben.

Wel/niet te koop?

Word je al hebberig en wil je hem kopen? Dat kan kennelijk wel, maar Volvo spreekt momenteel alleen maar over een leasevorm, een een maandbedrag dus. Superhip natuurlijk. Het all-inclusive abonnement omvat onder meer haal- en brengservice voor onderhoud en de mogelijkheid om ook van andere Polestar- en Volvo-modellen gebruik te maken. Er is meer hipheid: de Polestar-modellen zijn volledig online te bestellen en de auto is met de smartphone te openen, en de elektronische sleutel is overdraagbaar, net als bij de Volvo XC40.

Polestar 1 zwart, dak

Polestar 1 zwart, dak

Elektrisch performancemerk

Naast deze plug-in zal het merk in 2019 ook een geheel elektrische auto lanceren, de Polestar 2, die het op kan nemen tegen de Tesla Model 3. Daarna volgt de Polestar 3, wat een SUV zal zijn. Het merk krijgt een eigen fabriek in Chengdu, China.

Update 14 december 2017: Nederland behoort samen met de Verenigde Staten, China, Duitsland, Noorwegen en Zweden tot de landen waar Volvo’s Polestar de plug-in hybride Polestar 1 als eerste gaat aanbieden, zo heeft de fabrikant bevestigd.