Tegen het Britse Autocar heeft Derek Crabb, hoofd van de motorenontwikkeling bij Volvo, aangekondigd dat er een 1,5 liter driecilinder Volvo-motor zal komen.

VEA-motoren

Op dit moment worden alle nieuwe Volvo-modellen uitgerust met het nieuwe 2-liter blok. Deze VEA-motorenserie heeft altijd vier cilinders met een turbo en kan in benzine of diesel geleverd worden. In testconfiguraties worden zelfs vermogens tot 450 pk gehaald. Dit is nodig om ook de grotere Volvo’s van voldoende power te voorzien zonder dat de CO2-uitstoot uit de klauwen loopt.

Deze nieuwe motoren zijn behoorlijk zuinig, maar om in 2020 aan een gemiddelde uitstoot te komen van 95 gram CO2 (75 gram in Australië) moet er nóg minder verbruikt worden. Daarom wordt er gewerkt aan een driecilinderversie van het VEA-blok.

1.5 liter

De nieuwe driecilinder zal logischerwijze 1,5 liter meten (want 1 potje minder), met turbo, maar in minder uitvoeringen verkrijgbaar zijn dan de viercilinder. Volgens Crabb zal hij ook niet in Volvo’s groter dan de S60/V60 worden gelepeld vanwege het relatief beperkte koppel. De nieuwe driecilinder zal ook prima geschikt zijn om een hybride aandrijflijn te vormen. In dat geval wordt de driepitter gecombineerd met elektrische aandrijving, bijvoorbeeld voor een nieuwe kleine SUV (XC40).

Dat driecilinders prima presteren, hebben we al gezien bij Ford (1.0), Peugeot/Citroën (1.2) en BMW (1.5). Dus we kunnen daarom best benieuwd zijn hoe deze motor gaat rijden. Maar het duurt nog wel even voordat hij in een Volvo-showroom staat: de planning is 2017.