Winterbanden zijn banden die speciaal zijn ontwikkeld om optimaal te presteren onder winterse omstandigheden. Maar wat maakt een winterband nou een betere band dan een zomerband onder winterse omstandigheden?

Winterband profiel

Loopvlak van winterband

Speciale zachte rubbercompound
Het zachtere rubber dat gebruikt wordt voor winterbanden zorgt er voor dat de band minder snel hard wordt bij lage temperaturen (onder de 7 graden) dan een zomerband. Echt effectief wordt dit type band echter pas bij sneeuw en ijs.

Lamellen in het profiel
Een ander, meer zichtbaar verschil tussen zomer- en winterbanden zijn de kartelinkepingen in het loopvlak, de zogenaamde lamellen. Rijd je over sneeuw, dan vervormen de lamellen en bijten zich als het ware vast in de sneeuw. Een voorwaarde is wel dat de winterband voldoende profieldiepte heeft. Is het profiel door slijtage minder dan 4 millimeter diep (bij aankoop zijn ze vaak 8 à 9 millimeter) dan zijn ook de lamellen te veel afgesleten waardoor ze niet goed meer werken. Banden hoeven wettelijk pas vervangen te worden als de profieldiepte minder dan 1,6 millimeter bedraagt, maar in de praktijk neemt de “winterse” werking van winterbanden dus sterk af onder de 4 mm. Veel mensen kiezen er voor om in de zomer door te rijden met hun (versleten) winterbanden. Pertinent onveilig is dat niet, maar een winterband slijt onder zomerse omstandigheden sneller, en biedt dan ook minder grip en stuurprecisie dan een zomerband en het verbruik ligt iets hoger.

Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Meer lawaai?
Winterbanden hebben de naam veel herrie te maken tijdens het rijden. Dat is verleden tijd, blijkt uit de jaarlijkse Europese bandentests. Die herrie was een gevolg van de noppenstructuur van ouderwetse winterbanden. Die is al lang afgeschaft. Tegenwoordig zijn winterbanden zelfs stiller dan zomerbanden, vanwege de zachtere rubbercompound.

Een opvallende uitkomst van de Europese winterbandentests is dat zowel dure als goedkope winterbanden beide goed presteren als het aankomt op remmen op sneeuw. Het grote nadeel van veel goedkope winterbanden is dat ze slecht presteren op nat wegdek. Dat komt waarschijnlijk doordat het rubbermengsel van veel goedkope banden is aangevuld met roet. In duurdere banden is het roet vervangen door silica, dat niet alleen meer grip geeft, maar ook milieuvriendelijker en slijtvaster is.

Aparte velgen

Als je kiest voor winterbanden, dan wordt aangeraden om er een apart set (stalen) velgen bij te gebruiken. Het herhaaldelijk monteren en demonteren van de banden in winter en voorjaar is namelijk niet goed voor de banden. Daarbij is het minder werk om de complete wielen te wisselen in plaats van de banden te verwisselen, dus goedkoper. Je kunt de wielen natuurlijk ook zelf verwisselen, maar daar heb je ruimte, tijd en een krik voor nodig en niet iedereen heeft dat.

Testen winterbanden

Winterbanden worden door diverse onafhankelijk instanties getest, in binnen- en buitenland. Vaak werken deze partijen samen, waardoor ze elkaars testresultaten publiceren. Hieronder staan een aantal links naar deze tests.

ADAC
http://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/default.aspx
ANWB
Anwb winterbandentest
Carblogger.nl
Testen winterbanden op Carblogger.nl
Bol.com auto
Advertentie (no cookies)