Als je meer dan 500 km per jaar privé met een auto van de zaak rijdt, dan krijg je te maken met bijtelling. Hierbij wordt een percentage van de cataloguswaarde van de auto bij je bruto inkomen opgeteld en daar betaal je vervolgens belasting over. Het standaardpercentage bedraagt 22%, maar de overheid stimuleert elektrische auto’s door een lagere bijtelling te hanteren van 4%. Hier zit echter een maximum (cap) aan van 50.000 euro, uitgezonderd waterstofauto’s (belastingdienst). Over de fiscale waarde daarboven betaal je 22%.

2020 en verder

Deze lage bijtelling van 4% gaat echter wederom veranderen de komende jaren naar aanleiding van het klimaatakkoord: de bijtelling voor elektrische auto’s moet omhoog (zie tabel hieronder), en het maximum (cap) gaat omlaag. Het bijtellingstarief geldt echter 60 maanden (5 jaar) als je de auto op kenteken zet, dus leaserijders proberen massaal hun elektrische auto nog in 2019 geleverd te krijgen, wat niet altijd lukt vanwege de lange levertijden van populaire modellen. Voor auto’s die vóór 2017 tenaamgesteld zijn, geldt na 60 maanden het algemene bijtellingspercentage 25%.

Plannen bijtelling 2020-2030

Plannen bijtelling (FC)EV’s 2020-2030

Bijtelling berekenen

Vanaf nu kun je een hier nieuwe rekenmodule gebruiken om de kosten van een auto van de zaak te berekenen. Deze rekenmodule houdt ook rekening met het effect op de heffingskorting en arbeidskorting. Deze kortingen zijn namelijk inkomensafhankelijk en veranderen als je een deel van de cataloguswaarde van een auto bij je bruto inkomen op moet tellen. Probeer het hieronder uit!

* Invoer verplicht
** Een eigen bijdrage is een vergoeding die door je werkgever in rekening wordt gebracht voor privé gebruik van de leaseauto of als u een duurdere leaseauto wilt rijden dan in het budget past.