Als je meer dan 500 km per jaar privé met een auto van de zaak rijdt, dan krijg je te maken met bijtelling. Hierbij wordt een percentage van de cataloguswaarde van de auto bij je bruto inkomen opgeteld en daar betaal je vervolgens belasting over. Het standaardpercentage bedraagt 22% sinds 1-1-2017, maar de overheid stimuleert elektrische auto’s door een korting op het basispercentage te geven. Hier zit echter een maximum aan (cap). Over de fiscale waarde van de auto boven dit maximum betaal je de normale 22% bijtelling (uitgezonderd brandstofcel-auto’s en auto’s met zonnecellen op het dak zoals de Lightyear, die genieten over het hele bedrag korting op de bijtelling).

2021 en verder

Deze lage bijtelling voor elektrische auto was in 2020 nog 8% (14% korting), maar is per 1 januari 2021 verhoogd naar 12% (10% korting). Bovendien is het maximum (cap) verlaagd naar 40.000 euro (zie tabel hieronder). Over het bedrag boven deze cap betaal je het reguliere tarief. Het bijtellingstarief geldt 60 maanden (5 jaar) als de auto op kenteken wordt gezet. Deze periode gaat in op de 1e dag van de maand die volgt op de maand waarin voor het eerst een kenteken is afgegeven. Wordt een auto bijv. op 6 maart tenaamgesteld, dan start de 60-maandsperiode dus op 1 april. Het percentage blijft ook gelden als de auto van eigenaar wisselt.

Update 22-09-2022: het (demissionaire) kabinet is van plan de bijtellingscap voor 2022 en 2023 voor EV’s te verlagen naar respectievelijk 35.000 en 30.000 euro. De berekeningstool is voor 2022 alvast voorbereid met voorlopige belastingtarieven.

 20192020202120222023
BPM00000
MRB0%0%0%0%0%
Bijtelling percentage4%8%12%16%16%
Bijtelling cap50.00045.00040.00035.00030.000

Let op: dit is hoe het er nu uit ziet, de plannen moeten nog besproken worden in de Tweede en Eerste Kamer.


Bol.com auto

Bijtelling na 60 maanden

Na 60 maanden wordt het standaardtarief van het moment van 1e tenaamstelling gebruikt. Dus bijv. voor een benzine- of dieselauto uit 2016 of ouder geldt nu 25% bijtelling. Voor EV’s geldt dat de actuele bijtellingskorting hier afgehaald mag worden voor het bedrag onder de cap. Voor een EV van 50.000 met eerste tenaamstelling op 6-3-2016 (4% bijtelling, basistarief 25%) liep de periode van 60 maanden van 1-4-2016 tot 1-4-2021 en reken je vanaf 1-1-2021 4% bijtelling over 50.000 euro, en van 1-4-2021 t/m 31-12-2021 dus met 25-10% = 15% tot 40000 euro, en 25% over 10.000 euro. De rekenmodule ondersteunt dit (nog) niet, omdat deze in dit geval uitgaat van 22% basistarief.

Bijtelling berekenen

Gebruik de rekenmodule hieronder om de bijtelling van een zakelijk gereden auto te berekenen. Deze rekenmodule houdt ook rekening met het effect op de heffingskorting en arbeidskorting. Deze kortingen zijn namelijk inkomensafhankelijk en veranderen als je een deel van de cataloguswaarde van een auto bij je bruto inkomen op moet tellen. Probeer het hieronder uit!

Bijtellingspercentages
CO2-uitstoot 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022
geen 4% 4% 4% 4% * 8% * 12% * 16% *
1-50 g 15% 22% 22% 22% 22% 22% 22%
51 - 106 g 21% 22% 22% 22% 22% 22% 22%
> 106 g 25% 22% 22% 22% 22% 22% 22%
> 15 jaar oud 14 - 35% 17 of 35% 17 of 35% 17 of 35% 17 of 35% 17 of 35% 17 of 35%
* Bijtellingspercentages elektrische auto: lager tarief tot cap, daarboven 22%
Jaar 2019 2020 2021 2022 2023
Bijtelling 4% 8% 12% 16% 16%
Cap 50.000 45.000 40.000 35.000 30.000
* Invoer vereist, in hele euro's. Voor auto's van meer dan 15 jaar oud geldt de dagwaarde.
** Invoer vereist, in hele euro's.
*** Invoer in hele euro's. Een eigen bijdrage is een evt. vergoeding die door je werkgever in rekening wordt gebracht bijv. voor privégebruik van de zakelijke auto of als je een duurdere auto wilt rijden dan het (lease)budget toestaat.
*** Let op: deze tool is niet voorbereid op berekening bijtelling EV's waarvan de bijtelling verlopen is en de fiscale waarde boven de huidige cap valt. Wordt aan gewerkt
Heb je suggesties om deze tool te verbeteren, dan horen we dat graag!
Bol.com auto