Als je meer dan 500 km per jaar privé met een auto van de zaak rijdt, dan krijg je te maken met bijtelling. Hierbij wordt een percentage van de cataloguswaarde van de auto bij je bruto inkomen opgeteld en daar betaal je vervolgens belasting over. Het standaardpercentage bedraagt 22% sinds 1-1-2017, maar de overheid stimuleert elektrische auto’s door een lagere bijtelling te hanteren. Hier zit echter een maximum aan (cap), over de fiscale waarde boven dit maximum betaal je de normale 22% bijtelling (uitgezonderd brandstofcel-auto’s en auto’s met zonnecellen op het dak zoals Lightyear).

2021 en verder

Deze lage bijtelling voor elektrische auto was in 2020 nog 8%, maar gaat per 1 januari 2021 weer verhoogd worden naar 12% naar aanleiding van het klimaatakkoord. Bovendien gaat het maximum (cap) gaat omlaag (zie tabel hieronder). Het bijtellingstarief geldt echter 60 maanden (5 jaar) als de auto op kenteken wordt gezet, dus leaserijders proberen massaal hun elektrische auto nog in 2020 op kenteken te krijgen, wat niet altijd lukt vanwege de lange levertijden van sommige modellen. Voor auto’s die vóór 2017 tenaamgesteld zijn, geldt na 60 maanden het algemene bijtellingspercentage van 25%.

Plannen bijtelling 2020-2030

Plannen bijtelling (FC)EV’s 2020-2030

Bijtelling berekenen

Gebruik de rekenmodule hieronder om de bijtelling van een zakelijk gereden auto te berekenen. Deze rekenmodule houdt ook rekening met het effect op de heffingskorting en arbeidskorting. Deze kortingen zijn namelijk inkomensafhankelijk en veranderen als je een deel van de cataloguswaarde van een auto bij je bruto inkomen op moet tellen. Probeer het hieronder uit!

* Invoer verplicht, in hele euro's
** Invoer in hele euro's. Een eigen bijdrage is een evt. vergoeding die door je werkgever in rekening wordt gebracht voor privégebruik van de leaseauto of als je een duurdere leaseauto wilt rijden dan het leasebudget toestaat.