Volvo Cars kondigt vandaag aan dat elke Volvo die vanaf 2019 de fabriek uit rolt, voorzien zal zijn van een elektromotor. De zogenaamde 48 Volt-hybride, oftewel de “mild hybrid” (MHEV) zal de minimale elektrificatie zijn van elke nieuwe Volvo.

48 Volt-hybride

Bij 48 Volt-systemen wordt de startmotor vervangen door een kleine elektromotor. Deze assisteert de brandstofmotor en kan onderdelen als de airco- en waterpomp, maar ook een elektrische turbo aandrijven. Dit zorgt voor een zuinigere auto, dus minder CO2-uitstoot, maar minder kosten en gewicht dan een reguliere hybride. De speciale 48V-accu zal achter in de auto geplaatst worden (zie ook animatie).

Volvo kondigde eerder al aan dat er geen nieuwe generatie dieselmotoren meer ontwikkeld zal worden. De vraag is dan ook of Volvo de 48 Volt-techniek ook aan de huidige Volvo-diesels gaat koppelen, of dat er alleen met benzinemotoren gecombineerd gaat worden. Volkswagen bijvoorbeeld ontwikkelt ook motoren met deze techniek, en bij hen gaat dat ten koste van de kleinere dieselmotoren.

Twin engine en volledig elektrisch

Een stap verder in de elektrificatie van Volvo zullen de Twin Engine-modellen blijven, de plug-in hybrides die nu reeds de fabriek uitrollen. Deze modellen, bijvoorbeeld de Volvo V60 D6 en XC90 T8 verkochten de afgelopen jaren erg goed in Nederland, maar dat werd vooral gedreven door de lage bijtelling. Die lage bijtelling geldt nu alleen voor volledig elektrische auto’s. Daar is Volvo dan ook volop mee bezig. Tussen 2019 en 2021 zal het Zweeds/Chinese merk vijf nieuwe elektrische modellen introduceren, waarvan 2 onder het Polestar-merk, dus zonder Volvo-labels.