Volvo heeft deze week een nieuwe reeks motoren gepresenteerd. De motoren hebben in plaats van de naam “VEA” (Volvo Environmental Architecture) het bekendere “Drive-E” label meegekregen.
Aanvankelijk gaat het om de T5 en T6 benzinemotoren en de D4 diesel, maar later zullen er ook andere varianten op de markt gebracht worden: T3 (140 pk), T4 (185 pk), D2 (120 pk), D3 (150 pk) en D5 (230pk). Ondanks de motoraanduidingen betreft het allemaal 2-liter viercilinders. Hiermee heeft Volvo het einde ingezet van hun vijf- en zescilinders, iets wat Volvo een tijdje geleden al aankondigde. De nieuwe motoren kunnen worden gekoppeld aan een nieuwe 8-traps automaat of aan een verbeterde handgeschakelde zesversnellingsbak.
Drukvulling
Om een fatsoenlijke hoeveelheid vermogen uit de tweeliter te krijgen worden de nieuwe 16-kleps motoren uiteraard uitgerust met een turbo. In het geval de T6 (voorheen een 304 pk sterke 3-liter 6-cilinder mét turbo) is het blok bovendien bedeeld met extra drukvulling in de vorm van een compressor.
Volvo is ervan overtuigd dat de viercilinder Drive-E-motoren de ultieme combinatie van kracht, rijplezier en brandstofverbruik bieden. ‘Het vermogen dat een motor levert, heeft niets te maken met de grootte van de motor; het gaat om de hoeveelheid lucht die je erdoorheen kunt laten stromen. En je kunt een motor efficiënter maken als je hem kleiner maakt. Dus als je meer lucht door een kleinere motor kunt laten stromen, krijg je hetzelfde vermogen bij een lager verbruik’, zegt Crabb, Volvo’s vice-president Powertrain Engineering en daarmee verklaart hij simpel het principe van downsizing van motoren.
Gegevens Drive-E motoren
T5 | T6 | D4 | |
Type | Benzine | Benzine | Diesel |
Inhoud | 1969 cm3 | 1969 cm3 | 1969 cm3 |
Cilinders | 4 | 4 | 4 |
Drukvulling | Turbo | Turbo + compressor | Twinscroll turbo |
Vermogen (bij tpm) | 245 pk (5500) | 306 pk (5700) | 181 pk (4250) |
Koppel (bij tpm) | 350 Nm (1500 – 4800) | 400 Nm (2100 – 4500) | 400 Nm (1750 – 2500) |
i-Art-technologie
De dieselmotoren zijn voorzien van de volledig nieuwe i-Art-technologie. Door de druk van elke brandstofinjector afzonderlijk te monitoren – in plaats van de druk met een enkele sensor in de common rail te meten – maakt i-Art het mogelijk om voortdurend, per verbrandingsslag, in elk van de vier cilinders de hoeveelheid ingespoten brandstof te controleren en aan te passen, wat het verbruik optimaliseert.
Lage bijtelling
Aanvankelijk komen de nieuwe, in Zweden ontwikkelde en gebouwde motoren beschikbaar in de grotere Volvo’s. Er is nog niet bekend of en wanneer deze nieuwe motoren in de V40 beschikbaar komen. De nieuwe D4 zal in Nederland hoge ogen gaan gooien onder leaserijders in Nederland, want de S60, V60, V70 en S80 voorzien van deze motor vallen door de lage uitstoot de komende jaren in de 20%-bijtellingscategorie.
Hybrides
De nieuwe motoren zijn al voorbereid voor elektro-ondersteuning en kunnen daarom eenvoudig gecombineerd worden met elektrische aandrijving in toekomstige hybride-versies.
September / november
De Volvo’s met nieuwe Drive-E-motoren worden op de IAA in Frankfurt voorgesteld, zijn vanaf halverwege september te bestellen en in week 46 (half november) worden de eerste auto’s afgeleverd.
Volvo is m.i. goed bezig. Echter, waarom de T3 10pk minder en de T4 5 meer?
En kan ik, met die nieuwe VEA motoren, mijn T4 nog laten tunen door POLESTAR?
M.b.t. de concept coupe spreekt men zelfs van 400+ pk (benz. en electro aandr.).
Vriend. groeten.
Dit zijn indicaties, de definitieve vermogens zullen later bekend worden gemaakt.
“Dus als je meer lucht door een kleinere motor kunt laten stromen, krijg je hetzelfde vermogen bij een lager verbruik’, zegt Crabb, Volvo’s vice-president Powertrain Engineering en daarmee verklaart hij simpel het principe van downsizing van motoren.”
Gelul en het heeft totaal niets met downsizing te maken.
Meer vermogen bereik je bij een diesel door meer brandstof in te spuiten. Daarbij hoort bepaalde hoeveelheid lucht voor een chemisch correct mengsel. Alleen meer lucht door een motor jagen heeft niet hetzelfde effect.
En of kleinere motoren efficienter zijn moet hij maar eens bij Wartsilia navragen. Daar hebben ze tweetakt diesels van 100000 pk met een thermisch rendement van 50%.