Met gecupte banden wordt eigenlijk vaak zaagtandslijtage bedoeld. Het is een vorm van onregelmatige slijtage rond de gehele band op één of beide schouders. Zaagtandslijtage (of in de volksmond “cuppende banden”) is inmiddels een algemeen bekend probleem en komt vaker voor bij brede sportieve banden en meestal op de niet-aangedreven wielen (bij een voorwielaandrijver dus op de achterbanden). Een band met deze vorm van slijtage geeft een vervelend afrolgeluid dat te vergelijken is met het geluid van een defect wiellager. Een soort zoemen dus. De band kan zelfs gaan trillen.

Gecupte band

Zaagtandslijtage/gecupte band: duidelijk zichtbaar zijn de kleurverschillen aan de binnenkant van de band

Gecupte band zijaanzicht

Gecupte band zijaanzicht. Let op het duidelijke hoogteverschil in de nokjes aan de zijkant van de band

Zaagtandslijtage kun je voelen met de hand. Glij met je hand over de zijkant van het loopvlak van de band aan de kant van de wielkuip. Voel met de rijrichting mee en tegen de rijrichting in. Je zult verschil voelen, doordat er opstaande randen gevormd zijn op de rubber nokjes.

Oorzaak gecupte banden

De daadwerkelijke oorzaak* van gecupte autobanden is altijd terug te voeren op de gebruiksomstandigheden. De belangrijkste factoren in volgorde van belangrijkheid zijn:

  1. Uitlijning van het voertuig
  2. Bandenspanning
  3. Het gebruik
  4. Bandkeuze
Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Uitlijning

Toespoor

Toespoor of “toe in”

Om een voertuig in het algemeen, met name bij hoge snelheid, een grotere rechtuitstabiliteit te geven zal een autofabrikant de wielen op de achteras meer toespoor geven. Hierdoor zal het linker achterwiel altijd iets naar rechts willen lopen en het rechter achterwiel naar links. Beide wielen worden door de carrosserie gedwongen rechtuit te gaan. Het gevolg is dat de band op de schouder welke het meest belast wordt (binnenste schouder in geval van negatieve wielvlucht) onregelmatig zal slijten. Goodyear adviseert in het algemeen dan ook de sporing en wielvlucht aan te passen en binnen de geadviseerde fabriekstolerantie zoveel mogelijk richting “nul” af te stellen. Daarnaast helpt het om regelmatig de banden van positie te wisselen, zo rond de 7500 – 10000km.

Bandenspanning

Positieve en negatieve camber / wielvlucht

Positieve en negatieve camber / wielvlucht

Door een lage bandenspanning zal de band meer “doorzakken” en de schouderbelasting groter worden. Dit zal, in combinatie met een groot toespoor, het zaagtandslijtageproces versnellen. Indien de bandenspanning (zie ook bandenspanningstabel) daarentegen wordt verhoogd zullen de schouders worden ontlast. De adviesspanning van een autofabrikant is per definitie laag omdat men zich meer richt op het comfort van het voertuig dan een gelijkmatig slijtagepatroon van de band. Om gecupte banden tegen te gaan kun je het beste de bandenspanning met 10-15% verhogen.

Gebruik

Het spreekt voor zich dat het gebruik ook een rol speelt. De banden van een sportieve berijder zullen sneller slijten dan een rustige berijder.

Bandkeuze

Indien door ervaring vast is komen te staan dat een voertuig gevoelig is voor cupvorming is het verstandig voor banden met een profiel met gesloten schouders te kiezen. Door de schouderblokken groter te maken en /of onderling te verbinden zullen deze bij het afrollen op het wegdek minder bewegen (minder kantelen /stuffen).

Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Schokbrekers controleren

Naast bovenstaande zaken is het ook belangrijk om de schokbrekers regelmatig te (laten) controleren. Defecte schokbrekers kunnen zorgen voor een verslechterd wegcontact en allerlei vreemde slijtagepatronen aan de banden. Ook versleten rubbers in de draagarmen kunnen er voor zorgen dat een band onregelmatig slijt.

Banden trimmen

Mochten je banden reeds te ver gecupt zijn is het nagenoeg onmogelijk om ze zelf weer “goed te slijten” door ze bijv. naar de andere kant te verplaatsen en flink te gaan gummen. Dan kun je beter, mits je de oorzaak zo veel mogelijk hebt aangepakt, je banden laten trimmen.

Bij het trimmen van een band wordt er een klein beetje rubber machinaal verwijderd zodat het loopvlak weer mooi egaal rond wordt. Het kost je wat profiel, maar het geluid wordt er een stuk minder door en je kunt de aanschaf van nieuwe banden uitstellen. Let wel: dit zijn tijdelijke maatregelen. Als de oorzaak niet aangepakt wordt, kan zaagtandslijtage zich weer voordoen. De kosten liggen zo rond de 25 tot 30 euro per band.

Als je banden er sowieso slecht aan toe zijn of je hebt te weinig profiel kun je ze beter helemaal vervangen.


Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Conclusie en advies

Het cuppen van banden is voertuig- en gebruiksgerelateerd en komt bij alle merken en type banden voor. Met het vervangen of trimmen van de banden wordt alleen het gevolg bestreden hetgeen van tijdelijk aard zal zijn. Pak zo veel mogelijk de oorzaak aan.

Heb je gecupte banden?

Laden ... Laden ...

* Bronnen: Continental Bandengroep BV, Goodyear Dunlop Tires Nederland BV en diverse bandenmontagebedrijven