Vanaf 1 september 2017 tref je bij de brandstofverbruiksgegevens van nieuwe auto’s een nieuwe afkorting aan: WLTP. Deze afkorting staat voor Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure. Dit is een nieuwe, meer realistische verbruikstest die per 1 september 2017 verplicht is voor nieuwe automodellen. Deze wereldwijde standaard verbruikstest maakt het, net als de oude NEDC-test mogelijk om automodellen met elkaar te vergelijken op het gebied van brandstofverbruik. De WLTP-test moet echter beter aansluiten bij het praktijkverbruik van een automodel, al wordt er tijdens deze nieuwe laboratoriumtest nog steeds onrealistisch langzaam geaccelereerd.
WLTP vs. NEDC
De NEDC-verbruikstest stamt al weer uit 1980 en staat voor New European Driving Cycle. New kunnen we deze test niet meer noemen en er is inmiddels veel over te doen geweest. Zo zouden fabrikanten de test op allerlei manieren manipuleren om zo hun auto’s in een gunstiger belastingtarief te kunnen laten vallen. Daarom staat de afkorting gekscherend ook wel voor Not Even Damn Close…
In Nederland wordt een auto voor de consument duurder (lees: hogere BPM en/of bijtelling) naarmate hij meer CO2 uitstoot.
De nieuwe WLTP-verbruikstest wordt net als de oude NEDC-test uitgevoerd op een rollenbank (zie foto), dus onder gecontroleerde omstandigheden, maar er wordt een realistischer rijgedrag gesimuleerd. Het testverbruik zal dus ook hoger uitvallen dan bij de NEDC-test. Mede omdat bij WLTP de accessoires meegeteld gaan worden, dus ook de luxe uitvoeringen zoals deze in de showroom staan, inclusief accessoires en grotere velgen. Vanaf september 2019 moeten álle auto’s die nieuw verkocht worden gekeurd zijn met de WLTP-standaard, tot die tijd alleen modellen die nieuw op de markt komen.
Verschillen WLTP vs. NEDC-verbruikstest
- Realistischer rijdynamiek
- Realistischer buitentemperatuur
- Langere testafstand
- Hogere gemiddelde- en maximumsnelheid
- Minder stops, meer remmen en optrekken
- In de toekomst: meten van invloed accessoires zoals grotere velgen
In cijfers:
NEDC | WLTP | |
---|---|---|
Testcyclus | Eén testcyclus | Dynamische cyclus representatief voor echt rijden |
Duur | 20 minuten | 30 minuten |
Afstand | 11 kilometer | 23.25 kilometer |
Rijfases | 2 fases, 66% stad en 34% buiten de stad | 4 meer dynamische fases, 52% in de stad en 48% buiten de stad |
Gemiddelde snelheid | 34 kilometer per uur | 46.5 kilometer per uur |
Maximum snelheid | 120 kilometer per uur | 131 kilometer per uur |
Invloed van accessoires | Impact op CO2-uitstoot en brandstofverbruik worden niet gemeten | Additionele features (die per auto kunnen verschillen) worden wel gemeten |
Schakelpunten | Auto's hebben vaste schakelpunten | De schakelpunten worden vooraf berekend voor het type auto |
Testtemperaturen | Metingen bij 20-30°C | Metingen bij 23°C, CO2-waardes worden gecorrigeerd tot 14°C |
De WLTP-testmethode wordt in de overgangsfase van 1 september 2017 tot 1 september 2018 alléén gebruikt voor nieuwe modellen. Met ingang van 1 september 2018 moeten alle auto’s WLTP getest zijn en vervalt het verschil tussen nieuwe en bestaande modellen.
BPM: omrekenen tot 2020
In Nederland wordt de BPM op auto’s bepaald op basis van CO2-uitstoot. Tot nu toe werd deze CO2-uitstoot bepaald met de NEDC-verbruiksmethode, en die is meestal lager dan bij WLTP. Om de autoprijzen niet ineens te laten exploderen, is er voor gekozen om voorlopig de verbruikscijfers om te rekenen naar NEDC: NEDC 2.0 noemt men dat. Vanaf 1 januari 2019 gelden uitsluitend de WLTP-cijfers voor de BPM-berekening. Er zal dus ook nieuwe BPM-tabel moeten komen om de belasting op de verhoogde CO2-uitstoot te kunnen bepalen.
RDE: Real Driving Emissions
Naast de WLTP laboratoriumtest worden auto’s ook op de weg getest vanaf 1 september 2017. Deze Real Driving Emissiontest praktijktest is bedoeld om de uitstoot van vervuilende stoffen als fijnstof (PN) en stikstofoxiden (NOx) in de praktijk te meten. De RDE-test zal als aanvulling gaan fungeren op de laboratoriumtesten van de WLTP. Vanaf 1 september 2019 moet bij alle auto’s die nieuw verkocht worden (dus ook bestaande modellen) met de RDE-test de NOx-uitstoot bepaald worden.