Ik vond mijn auto (Seat Leon uit 2007) te veel lawaai maken. Met name rijgeluiden waren storend aanwezig in de auto. Dat leek voor een groot deel veroorzaakt te worden door bandengeluid. En omdat ik niet gelijk mijn auto in wilde ruilen voor een Mercedes S-klasse (als ik het al kon betalen) heb ik besloten om mijn gecupte banden te vervangen en tevens de auto stiller te maken door hem te isoleren. Na wat research op internet bleek dat een auto isoleren een flinke klus kan worden die ik eerste instantie uit wilde besteden, maar nadat ik de prijzen had gezien (min. 500 – 800 euro) heb ik besloten het zelf te doen.

Ik ben eerst zelf op onderzoek uitgegaan, want er wordt een hoop geroepen op internet op het gebied van auto isolatie, en niet alles is de juiste oplossing voor een specifiek isoleerprobleem. Wat ik tot nu toe heb geleerd heb ik verzameld en deel ik hier met de buitenwereld. Doe er je voordeel mee.

Lawaaibronnen

Welke soorten geluid heb je in je auto?

  • Afrolgeluid van de banden
  • Geluid van je onderstel
  • Motorgeluid
  • Uitlaatgeluid
  • Rijwindgeluid
  • Rammeltjes in interieur
  • Omgevingslawaai (bijv. ander verkeer op de weg)

En.. niet onbelangrijk: geluid uit je audio-installatie, geluid dat je juist graag wílt horen. Een geluidloze auto is geen leuke auto(!), maar als je als autobezitter de ongewenste geluiden wilt dempen zijn er allerlei dempingsmaterialen verkrijgbaar die allemaal hun functie hebben. Autofabrikanten gaan, met name voor goedkopere modellen, over het algemeen spaarzaam om met isolatiematerialen om de kosten te drukken en het gewicht van de auto niet te verhogen (met name achter in de auto wordt er nog wel eens bespaard) in verband met emissie-eisen. Als je zelf je auto gaat isoleren hoef je alleen te voldoen aan je eigen eisen, je auto zal dus ook wat zwaarder worden, maar je krijgt er comfort voor terug, en dat is vaak het kleine beetje extra gewicht zeker waard.

Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Soorten geluidsisolatie

Auto geluidsisolatie Isoleren van een auto valt onder te verdelen in meerdere typen isolatie. Er zijn namelijk verschillende lawaaibronnen die allemaal een specifieke aanpak vergen. Eigenlijk is het vrij simpel in theorie. Start eerst met dichten van geluidslekken, daarna ontdreunen van het plaatmateriaal en daarna met blokkeren en absorberen van de geluiden die zich door de lucht verplaatsen. In de praktijk is het echter een complex geheel. Stille auto’s ontstaan niet bij toeval.

Dichten van geluidslekken

Deurrubber auto vervangen

Iedere kier is een geluidslek en zal ervoor zorgen dat (extern) geluid doordringt in het interieur. Een voorbeeld van een geluidslek is het missen/slechter worden van rubbers van je portieren. Vooral oudere auto’s hebben hier last van. In dergelijke gevallen kan het vervangen van rubbers goede verbeteringen geven. Een ander voorbeeld is het overdrukrooster achter in je auto. Deze mag je echter niet dichtplakken! Bij de meeste auto’s zit deze achter de bekleding van een van de achterste wielkasten, dus is al afgedekt.

Ontdreunen (sound deadening)

Het plaatwerk in je auto heeft zijn eigen resonantiefrequenties, oftewel frequenties waarop het makkelijk in trilling gebracht kan worden. Deze resonanties worden veroorzaakt door trillingen van geluidsbronnen uit het bovenstaande lijstje. Je kunt ze goed horen omdat plaatstaal zeer beperkte dempende eigenschappen heeft. Het plaatwerk vormt dus eigenlijk zelf een soort luidspreker. Door op dit plaatstaal een laag ontdreuningsmateriaal aan te brengen verbeteren de dempende eigenschappen van het plaatwerk (je verlaagt de resonantiefrequentie, waardoor je ze minder of niet meer hoort). De trillingen worden dan geabsorbeerd en omgezet in warmte, voordat ze als geluid kunnen

Auto ontdreunen

Auto ontdreund met Silent Coat. Beetje overkill naar mijn idee.

worden afgestraald. Het beste is je hele auto met een laag ontdreuningsmateriaal te bedekken, echter daarmee verzwaar je je auto behoorlijk. Op Sound Deadener Showdown wordt beweerd dat 25% bedekking van het plaatwerk voldoende is. De truc is het op stragische plekken aanbrengen.

Ontdreuningsmateriaal is verkrijgbaar in matten (alubutyl (Constrained Layer Damping, ofwel CLD) en bitumen) en in vloeibare vorm. De matten bestaan vaak uit een paar mm materiaal met een hoge massa en hoge interne demping. De vloeibare vorm kun je opzetten met een spuitpistool of kwast afhankelijk van de dikte.

Voorbeelden toepassing:

  • Bodemplaat en zijpanelen tbv reductie onderstel/rijgeluiden/contactgeluid
  • Dak
  • Deuren (ook gunstig voor een strakkere basweergave, aangezien je speakers het plaatstaal ook in beweging brengen)

Geluidsbarrière vormen (noise barrier)

Ontdreuningsmatten zijn dus voornamelijk bedoeld om resonanties van het plaatwerk van je auto te dempen. Voor het dempen van rijgeluiden die je auto binnenkomen is het niet het beste materiaal, wat ik uit eigen ervaring kan beamen. Het heeft dus weinig nut om voor het dempen van rijgeluiden te volstaan met het bekleden van je gehele auto met ontdreuningsmatten, of zelfs meerdere lagen ontdreuningsmateriaal aan te brengen. Er wordt wel een bepaalde demping gerealiseerd maar betere resultaten worden behaald door (evt. een combinatie met) een geluidsbarrière (barrier) in de vorm van een zware mat

Geluidsbarriere onder het tapijt

Geluidsbarriere van Noise Killer onder het tapijt

van rubber of verzwaardvinyl(Mass Loaded Vinyl) voorzien van een schuimlaag. Deze is net zo effectief als een aantal lagen van een ontdreuningsmat.

Dit wordt over de laag ontdreuning geplaatst en blokkeert rijgeluiden die door de ontdreuning niet voldoende worden aangepakt. De barrière werkt als er tussen het ontdreuningsmateriaal en de barriere een laag isolerende schuim zit (Closed Cell Foam, of CCF). De gesloten cellen vormen een luchtlaag tussen de ondergrond en de barriere, zodat er geen contact is, en de barriere beter zijn werk kan doen. Daarnaast absorberen gesloten cellen geen water, wat belangrijk is als je het onder je vloerbedekking wilt gebruiken. De MLV is zwaar (5kg/m2) maar is erg effectief tegen rij- en uitlaatgeluiden.

Toepassing: bodem (tegen rijgeluiden en uitlaatgeluid), wielkasten (tegen bandengeluid)

Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Absorberen

De 3e stap is het absorberen van geluid wat niet geblokkeerd kon worden, of waar andere materialen niet toepasbaar zijn en/of te zwaar zijn, bijvoorbeeld

  • Holle ruimten (deuren, achter de wielkasten (in mijn Seat een zwak punt))
  • Let op met vocht: geen vochtabsorberende materialen gebruiken in vochtige ruimtes als de deuren!)
  • Onder de motorkap (evt. in combinatie met een ontdreuningsmat)

Hier zijn allerlei soorten materialen voor verkrijgbaar. Autofabrikanten gebruiken zelf vaak

Geluidsabsorberend schuim

Geluidsabsorberend schuim. In dit geval voorzien van een beschermlaag tegen olie en vocht

vilten matten onder het tapijt en op wielkasten, echter dit wordt in veel auto’s, met name goedkopere modellen, tot het minimum beperkt. Bij een aantal fabrikanten van isolatiematerialen zijn geluidsabsorberende schuimmatten verkrijgbaar, al dan niet resistent tegen olie etc. voor onder de motorkap.

Toepassing: holle ruimtes, dashboard, wielkasten, dak, motorkap

Waarom wil jij je auto isoleren?

Laden ... Laden ...

Voorbeelden isoleren auto

Hieronder staan wat voorbeelden van isolatieprojecten, inclusief links naar de leveranciers van het isolatiemateriaal.

Auto geluidsisolatie

Locaties geluidsisolatie in een Lexus, een fabrikant die al jarenlang veel aandacht besteedt aan geluidsisolatie in zijn auto’s.

 

Merk/Model Gebruikte soort isolatiematerialen Gebruikte merken
Audi A4 CLD RAAMmat
Audi TT CLD, CCF Second Skin
Chevrolet Corvette CLD, MLV B-Quiet
Citroën C1 Dynamat
Dacia Duster CLD, MLV Noise Killer
Dacia Logan CLD, MLV Noise Killer
Fiat Ducato Noise Killer
Fiat 500 CLD, CCF, MLV Second Skin
Ford Focus 1 Dempingspasta, CCF, MLV Second Skin
Ford Focus 2 CLD, Silent Coat
Ford Mustang CLD, Dynamat
Honda Civic CLD, MLV
Honda Insight CCF Ensolite
Honda Jazz
Hummer H1
Landrover Defender
Lexus IS CLD
Mazda 5 (tip!) CLD, CCF Silent Coat
Mazda 6 CLD, CCF RAAMmat
Nissan 370Z CLD, MLV Second Skin
Nissan Latio CLD, Foam
Peugeot 107 Dynamat
Renault Safrane Bitumen, MLV Merford
Subaru Legacy CLD, CCF, MLV
Saab 9-3 Bitumen Merford
Toyota Aigo Dynamat
Toyota RAV4 CLD, CCF, MLV Second Skin
Volvo C30 (tip!) CLD, CCF, MLV Second Skin
VW Golf  5 CLD, absorberend noppenschuim
VW Dormobile CCF, MLV
VW New Beetle CLD, CCF Dynamat
VW Polo CLD, CCF Silent Coat
VW T4 bus Anders Projecttapijt?!
Video’s over geluidsisolatie van auto’s op Youtube

Overige fabrikanten/importeurs van isolatiemateriaal voor auto’s

Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

STP/Standardplast

Dynamat

Fatmat

Tips en opmerkingen:

  • Een sedan is van nature stiller dan een hatchback of station vanwege het ontwerp
  • Brede banden en een sportonderstel zorgen voor meer rijgeluiden
  • Je kunt met materialen uit de bouwmarkt experimenteren. Ik heb zelf geëxperimenteerd met gewone eiermatten van de Gamma (ze waren in de aanbieding ;-)), en het is best goed absorbtiemateriaal voor weinig geld, alleen net te dik en te stug om tussen wielkasten en bekleding te plakken.
  • Als je geen ruimte hebt om je werkzaamheden uit te voeren kun je net als ik een Doe Het Zelf garage opzoeken waar je ongestoord lekker kunt klussen aan je auto.
  • Reken zeker op een paar dagen werk als je het goed wilt doen. Vandaar ook de hoge tarieven bij de bedrijven die het uitvoeren.
  • Je moet niet bang zijn om het interieur van je auto te strippen. Ik heb zelf de plastic interieurdelen en de achterbank verwijderd zodat ik bij het plaatstaal kon komen, en de matten van de zijkant onder het tapijt geschoven. Idealiter zou je ook de voorstoelen en de vloerbedekking er uit moeten halen, maar ik gebruik de auto dagelijks dus dat heb ik niet gedaan.
  • Je moet er van uit gaan dat je auto wat zwaarder wordt. Dit varieert uiteraard met de hoeveelheid zwaardere materialen die je gebruikt (ontdreuningsmateriaal/mlv). Ik schat dat mijn auto zo’n 25 kg kilo zwaarder is geworden, maar 30 – 50 kilo is snel gehaald als je niet uitkijkt. Je verbruik zal daarom ook toenemen, en daarom is het zaak dat je strategisch met het materiaal om gaat.
  • Verwacht niet dat je auto onhoorbaar stil wordt. Verwacht wel enkele db’s minder lawaai.
  • Als je een bepaalde geluidsbron in je auto succesvol hebt aanpakt zul je merken dat je andere geluidsbronnen beter gaat horen. De beste aanpak is dan ook de hele auto onderhanden te nemen.
  • Draag handschoenen bij het aanbrengen/verwijderen van alubutyl matten. De dunne aluminium laag snijdt gemakkelijk in je vingers

Showyoursound

© Deze pagina is het resultaat van vele dagen research en mag niet zonder toestemming overgenomen worden