Lekke autoband

Lekke band!

Een lekke band is één van de meest voorkomende pechoorzaken voor automobilisten in Nederland. Je hebt dus grote kans dat je dit een keer gebeurt! Wat doe je dan? Je kunt de pechhulp bellen, maar je kunt ook het een en ander zelf doen.

Wat doen als je een lekke band hebt?

Allereerst is het handig om te weten dat een moderne autoband geen binnenband heeft. Een autoband is dus “tubeless”. Alleen klassieke auto’s kunnen nog een binnenband hebben.

Oppompen en zachtjes rijden

Als de band van je auto slechts langzaam leeg loopt, en de veroorzaker van de lekke band (bijv. spijker of schroef) belemmert het rijden niet kun je een garage bereiken door de band op te pompen en er met gematigde snelheid naar toe te rijden. Je kunt soms de compressor van je noodreparatieset gebruiken om de band op te pompen, of wellicht heb je een voetpomp beschikbaar. Daarna kun je eventueel van pompstation naar pompstation rijden en de band telkens daar oppompen voordat je bij de garage bent.

Let er wel op dat de band niet te zacht wordt! Doorrijden met een lege band zorgt namelijk voor onveilig weggedrag en een te grote druk op het zijvlak, waardoor de wang (het zijvlak) van de band beschadigt. Reparatie is dan niet meer mogelijk en zul je sowieso een nieuwe band moeten aanschaffen. Alleen zgn. “run flat-banden” zijn vanwege de stevige wangen geschikt om mee door te rijden na een lekke band.

Noodreparatieset gebruiken

Als je band te snel leegloopt kun je een noodreparatieset (zoals deze) gebruiken of de lekke band verwisselen.

Veel moderne auto’s worden vanwege gewichtsbesparing uitgerust met een noodreparatieset in plaats van een reservewiel. Deze set bestaat uit een pompje dat je aansluit op de 12V-sigarettenaansteker en een hoeveelheid vloeistof die je in de band spuit via het ventiel. Je kunt dit gebruiken voor kleine lekken. Hoe zo’n reparatieset werkt kun je hieronder bekijken. Weet wel dat de garages de band daarna veelal niet meer gaan schoonmaken, en dat de band vervangen wordt.

Wiel met lekke band verwisselen

Als je auto nog over een reservewiel beschikt (steeds minder vaak bij nieuwe auto’s), dan kun je de band verwisselen voor je reservewiel. De Telegraaf heeft hierover een uitstekend filmpje online gezet, dat je hieronder kunt bekijken.

Lekke band repareren

Bij een lek in het loopvlak van de band is een lekke band in circa driekwart van de gevallen nog te repareren. Als het lek zich op de rand van de band bevindt, is reparatie nagenoeg onmogelijk en zal de band vervangen moeten worden. Een lekke band kan zowel via de binnenkant als de buitenkant van de band gerepareerd worden.

Bandreparatie vanaf de buitenkant

Dit is in principe een noodreparatie, die je nog zelf kunt doen als je handig bent en de middelen hebt. Via de buitenkant hoeft de band niet gedemonteerd te worden, maar het wiel moet wel gedemonteerd worden. Er wordt van de buitenkant een prop in gedaan die het gat afsluit. Hiervoor zijn kits beschikbaar zoals deze.

Bandreparatie vanaf de binnenkant

bandreparatieplug

Parapluutje: bandreparatieplug

Via de binnenkant moet de band wél gedemonteerd worden en wordt er een soort parapluutje van de binnen- naar de buitenkant getrokken. Zo is het gat opgevuld, en aan de binnenkant zit het platte gedeelte wat er voor zorgt dat de prop er niet uit kan (zie ook onderstaande video)

Deze reparatie van binnenuit word altijd aanbevolen omdat dit het veiligste is. Het kost echter meer tijd, waardoor er soms ook gekozen wordt voor een reparatie van buitenaf.

Een band mag sowieso nooit gerepareerd worden als het gat groter is dan 7 mm of wanneer de lekkage buiten het loopvlakgebied zit, bijvoorbeeld in de wang van de band, of net naast het profiel. Hieronder zie je hoe een band van binnenuit gerepareerd wordt.