Vandaag rolde het eerste exemplaar van de Volvo XC40 van de band in Gent (video). Hij moet een succes worden voor Volvo. Het compleet nieuwe model gaat opereren in een voor Volvo nieuw segment, namelijk het compacte premium SUV-segment, wat ook wel te zien is aan de vanafprijs.

De XC40 start bij een kleine 40.000 euro die snel voorbij de 50.000 euro schiet als je wat vinkjes zet in de optielijst. Voor dat geld wil je wel een premium ervaring krijgen natuurlijk. En is dat ook zo? De auto dingt mee naar de verkiezing van Auto van het Jaar 2018, en dus konden juryleden Jaco Bijlsma van Autovisie en Gert Wisse van de ANWB nu al rijden met de auto in de heuvels van Barcelona.

Test Volvo XC40 T5 door Autovisie

Autovisie reed met een van de 2 beschikbare motoren, de krachtigste T5-benzineversie met 247 pk. Bijlsma vindt de XC40 onderscheidend en volwassen. De praktische vondsten in het interieur zijn handig, maar het interieur is nog niet helemaal perfect afgewerkt in deze voorserie-exemplaren. De SUV stuurt niet messcherp volgens Bijlsma, eerder wat zwaarlijvig maar overall vindt hij het wel een fijne auto. Minder handig is de enorme D-stijl voor het rondomzicht.

Test Volvo XC40 T5 door ANWB

Wisse prijst zichzelf gelukkig met zijn jurylidmaatschap. Hij vindt de digitale sleuteltechniek erg vooruitstrevend. Hierdoor is het o.a. mogelijk dat een pakketdienst eenmalig je bagageruimte open kan maken om een pakje af te leveren. Ik denk niet dat op dit moment veel mensen hier op zitten te wachten, maar het is wel grappig. Verder vindt hij het infotainmentscherm het beste scherm dat momenteel te krijgen is in een auto. Qua rijden is de auto niet zinderend snel, maar wel comfortabel, rustgevend en praktisch. Hij rijdt niet als een SUV. De versnellingsbak laat kleine steekjes vallen. Ruimte achterin is prima voor mensen < 1m85.

Concurrenten: BMW X1, Jaguar E-Pace, Mercedes GLA, Audi Q3 en misschien ook wel de Infiniti Q30.