Volvo gaat flink aan de weg, of beter gezegd aan hun auto’s timmeren de komende jaren. In 4 jaar tijd gaat de Zweedse fabrikant het hele gamma vernieuwen.

Wat staat er op de roadmap tot en met 2019? Er komen steeds 3 auto’s op hetzelfde platform. Volvo noemt dit de 3 x 3 strategie: 3 lijnen, met daarbinnen een SUV, een station/hatchback en een sedan. Deze modellen worden gebaseerd op het SPA- (grote modellen) of het CMA-platform (kleinere Volvo’s). Volvo zet vol in op elektrificatie, dus voor elk model twee Twin Drive hybrides en bovendien ontwikkelen de Zweden op beide platforms een model met alleen elektrische aandrijving.

Model Jaar Platform
XC90 2015 SPA
S90/V90 2016 SPA
XC60 2017 SPA
S60/V60 2018? SPA
XC40 2017 CMA
S40/V40 2018? CMA
C40/C60? ? CMA/SPA

Hieronder worden de 90-, 60- en 40-lijnen apart behandeld. Laatste update: 17 april 2017 (info nieuwe V40)

XC90, S90, V90

Volvo V90 concept

De nieuwe XC90 is net gelanceerd en was te zien op de AutoRAI 2015. Het is de eerste Volvo die geheel onder de vlag van Geely ontwikkeld is, op het nieuwe SPA-platform.

Naast de XC90 komen er in 2016 op hetzelfde platform een grote sedan met coupétrekjes (a la Audi A7) met het label S90 en een V90 estate. Deze twee vervangen de S80 en V70 (eind april stopte Volvo met de productie van de V70). Het uiterlijk van de nieuwe V90 bevat designelementen van Volvo’s Concept Estate, wat goed nieuws is, want dit model werd alom geprezen voor zijn looks.

Inmiddels zijn er flink wat spionagefoto’s online verschenen, en zelfs schaalmodellen, zodat al behoorlijk duidelijk wordt hoe de S- en V90 er uit zullen gaan zien.

Update 18 februari 2016: Na de onderstaande gelekte foto’s is de nieuwe V90 inmiddels officieel geïntroduceerd.

Dankzij het nieuwe platform zal de S90 zo’n 125 kilo lichter zijn dan zijn voorganger, de S80. Alle modellen, inclusief de 90-serie, zullen de 4-cilinder 2-liter motoren gebruiken, zowel benzine als diesel. De diesel gaat tot 225 pk (D5), en de benzine tot 320 pk (T6). “Als je absoluut een V8 wilt, dan ben je wellicht geen Volvo-klant”, aldus Samuelsson. “Als je het vermogen en response van een V8 wilt, dan voldoet onze viercilinder“. Duidelijke taal. Daarnaast kan er in combinatie met elektromotoren (plug-in hybride) meer vermogen gecreëerd worden, zoals we bij de XC90 T8 Hybride al hebben kunnen zien (407 pk). Zelfs een Polestar-versie behoort tot de mogelijkheden.

De Volvo S90 werd op de autobeurs van Detroit (januari 2016) officieel gepresenteerd. De V90 volgde in maart op de Autosalon van Genève.

De V90 Cross Country-versie werd vastgelegd tijdens testwerkzaamheden. Dit model werd in september 2016 onthuld, en neemt het op tegen o.a. de Audi A6 Allroad en Mercedes E-klasse All Terrain.

XC60, S60, V60

De nieuwe Volvo XC60 (modeljaar 2018)

De huidige XC60 staat na 8(!) jaar in Europa nog steeds aan de top van verkooplijstjes in zijn klasse in Europa. Een belangrijke auto dus voor Volvo, dat net als veel andere merken profiteert van de alsmaar groeiende SUV/crossover-markt. In 2017 komt de nieuwe XC60 (modeljaar 2018). Een prototype van de nieuwe Volvo XC60 werd dit jaar in Amsterdam gespot, gecamoufleerd en al en voorzien van een nieuwe plug-in aandrijflijn, gezien het klepje voor de oplaadstekker op de zijkant. Update 7-3-2017: de nieuwe XC60 is op 7 maart 2017 op de autosalon van Genève getoond (zie afbeelding hierboven). Hier lees je meer over de nieuwe XC60.

Na de XC60 komen de opvolgers van de V60 en S60. Ook dit duo zal hetzelfde SPA-platform gebruiken als de 90-serie, maar met kortere wielbasis, breedte en overhang. Het resultaat is te vergelijken met de afmetingen van de Audi A4 en Q5.

Naar het schijnt kijken we hier naar de nieuwe S60 in camouflagekledij. Het is wachten op betere plaatjes, maar de sedan zou dan veel gelijkenis vertonen met zijn grotere broer, de S90.

Zo zou de Volvo S60 er uit kunnen zien volgens artiest Theophilus Chin; in feite een kleine S90. In Volvo-kringen wordt echter gefluisterd dat de volgende V60 wat “vierkanter” wordt dan de V90, en daarmee wat praktischer van vorm.

De 60-reeks zal leverbaar worden met de bekende 2-liter motoren met een handbak of een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling. Die laatste wordt ook gecombineerd met een elektromotor, zodat een voorwielaangedreven hybride ontstaat. Volgens Volvo’s chief engineer Peter Mertens zal deze nauwelijks duurder zijn dan een diesel.

XC40, S40, V40

Volvo heeft in samenwerking met moederbedrijf Geely een nieuw platform ontwikkeld, het Compact Modular Platform (CMA). De eerste Volvo die hierop gebaseerd wordt zal in de herfst van 2017 worden geïntroduceerd. Dit wordt de XC40, een crossover in de klasse van de BMW X1, Mercedes GLA en Audi Q3. Volvo heeft al aangegeven dit segment erg belangrijk te vinden, en verwacht er dus ook veel van. Volvo heeft in 2016 de conceptversie van de 40-serie laten zien, en zie ook deze video op het Carblogger Youtube-kanaal. De 40.1 en 40.2 vormen een concept voor de nieuwe XC40 en S40.

De nieuwe S40 zou het op moeten nemen tegen de Audi A3 Limousine en Mercedes-Benz CLA. De opvolger van de huidige V40, die in 2016 een facelift kreeg, gaat verrassen. CEO Samuelsson heeft namelijk al aangegeven dat de opvolger van de huidige V40 niet perse in het zelfde segment opereert. Waarschijnlijk wordt het een stationversie van de S40, oftewel een opvolger van de V50. Het drietal krijgt in ieder geval een nieuwe driecilinder 1.5-liter van 150 (T3?) of 180 pk (T4?), al dan niet in combinatie met een 75 pk sterke elektromotor (Twin Drive) en 9,7 kWh accu, die moet zorgen voor 50 kilometer elektrisch bereik. De 250 pk sterke T5 gaat zeker ook zijn weg vinden naar de C-segmenter. Het nieuwe platform zal ook gebruikt worden voor een volledig elektrisch model.

De multimediasystemen en connectiviteit zullen dezelfde zijn als in de grote modellen, en de auto’s zullen ook met technologie voor autonoom rijden verkrijgbaar zijn. Volvo heeft aangegeven dat er onder de 40-serie geen modellen verwacht hoeven te worden.

Update 24-3-2017: spyshots van testwerk van de XC40 in koude omstandigheden

Volledig elektrisch

Vanaf 2019 kunnen we ook geheel elektrische modellen van de Zweden verwachten, welke in China gebouwd zullen worden. Er zal een model gebaseerd worden op basis van het CMA-platform, die het bijvoorbeeld op kan nemen tegen de Tesla Model 3 en Opel Ampera-E, met een prijskaartje van zo’n 35 tot 40.000 euro. Leo Kerssemakers (CEO Noord-Amerika) heeft op de Autosalon van Genève 2017 laten weten dat Volvo nog bezig is met de beslissing of ze een bestaand model een update gaan geven, of met een compleet nieuw design komen. Er gaan ook geruchten over een grote elektrische Volvo, die gebaseerd wordt op het SPA-platform. Hiermee zouden de Zweden kunnen concurreren met de Tesla Model S.

Design

Designopperhoofd Thomas Ingenlath wil ook kwijt dat de 3 families een onderscheidend uiterlijk gaan krijgen ten opzichte van elkaar. “Mensen zijn het beu dat auto’s niet te onderscheiden zijn binnen een range”, waarmee hij duidelijk een sneer richting Audi uitdeelt.

Geely

Samuelsson zegt dat de Geely-auto’s die in China verkocht worden geheel andere looks zullen hebben dan de Volvo’s. Bovendien hebben ze een mindere uitrusting en kleinere keuze aan motoren. “Volvo staat tot Geely als Audi tot Skoda“, aldus de Zweedse CEO.

Variaties

Er komen zeker ook opgehoogde Cross Country-versies, en sedans met lange wielbasis voor China (waar Volvo drie fabrieken heeft). Deze tellen niet als op zichzelf staande modellen. Modellen als de prachtige Concept Coupe en Concept Estate kunnen we voorlopig vergeten. Volvo heeft het daarvoor te druk…

C40/C60

Volvo heeft de namen C40 en C60 geregistreerd bij het United States Patent and Trademark Office. Wellicht dat er dan toch coupés komen op basis van het nieuwe 40- en 60-platform? Het kan ook puur ter bescherming van de namen zijn. De modellen staan i.i.g. niet concreet op de roadmap, zoals je hierboven hebt kunnen lezen, maar het zou leuk zijn. We gaan het zien.