Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Na eerdere publicaties van de specs, veiligheidsgadgets en de eerste testen op deze blog kreeg ik recent de kans om zelf te rijden met de nieuwe Volvo V40 T3. De foto’s zijn trouwens van een T4 Powershift.

Design

Van buiten is de V40 onmiskenbaar een Volvo, maar wel een heel moderne. De Zweden hebben hun uiterste best gedaan een stijlvolle, moderne auto neer te zetten die het gevecht aan moet gaan met de gevestigde orde in de vorm van de BMW 1-serie, Audi A3 en Mercedes A-klasse. Wat mij betreft is dat gelukt.

Volvo V40 T4

Volvo V40 T4

De auto heeft een onderscheidend design, en je ziet zeker wat stijlelementen van de C30 en de P1800 ES terugkomen, zoals de glazen achterklep. Met zijn scherpe knik is de achterklep het meest markant, maar ook de koplampen zijn opvallend. Deze zorgen voor een lage brede smoel, wat door de modieuze strepen van de dagrijverlichting wordt versterkt. Je kunt er van vinden wat je wilt, maar het ontwerp is gedurfder dan bijvoorbeeld de nieuwe Audi A3.

Interieur

Volvo V40 interieur dashboard

Dashboard Volvo V40

Wie al eens in een recente, grotere Volvo gereden heeft, zoals bijvoorbeeld een S60, zal het dashboard meteen herkennen als typisch Volvo. De gebruikte materialen zijn van mooie kwaliteit, en het geheel ziet er in de V40 allemaal weer wat moderner uit.

De zwevende middenconsole met opbergruimte er achter is er weer, net als het traag werkende RTI-navigatiesysteem. Gelukkig kun je het systeem ook met spraak bedienen, want het handmatig invoeren van een adres is, in vergelijking met een moderne smartphone, een frustrerende bezigheid.

Leukere gadgets in deze Intro Line-uitvoering zijn daarentegen het TFT-instrumentenpaneel, de sfeerverlichting en de verlichte pookknop. Ronduit fijn zijn het gekoelde dashboardkastje en de Park Assist-camera aan de achterkant van de auto, waarmee je op het centrale multimediascherm kunt zien of je je Volvo niet in de auto van de buurman parkeert.

Een goede rijpositie vinden is makkelijk in Volvo’s nieuwe hatchback, en als je eenmaal zit valt er gelijk wat op. Wat een klein stuur! Voor niet-Volvorijders is dit vrij normaal, maar normaliter zit er toch best een grote hoepel voor je neus als je in een Volvo stapt. Weer een teken dat het bedrijf uit Gothenburg met deze hatchback zich meer op de sportieve (jonge?) rijder wil richten.

Rijden maar

Bij de eerste bocht valt het al op. Het stuurgedrag van deze Zweed is behoorlijk direct. Hij deed me sterk denken aan een Ford Focus en dat is best een compliment te noemen, omdat dat model als een van de best rijdende auto’s in dit segment (C-segment voor de kenners) wordt gezien. Het onderstel op de testauto was van het type “Dynamic”, wat zo veel betekent als “standaard” in de V40. Met dit onderstel stuurt de auto strak en toch worden de hobbels goed geabsobeerd, wat een comfortabele, behoorlijk dynamisch rijdende auto oplevert.

Later komt er ook nog een sportonderstel beschikbaar, maar dat lijkt me niet echt nodig voor dagelijks gebruik. De door andere testrijders genoemde stugheid heb ik niet ervaren, maar dat komt waarschijnlijk omdat de testauto op 17-inch wielen stond i.p.v de 18-inchers tijdens de perslancering. Zulke 18-inchers zijn dus niet echt een aanrader, want je levert comfort (rolgeluid en stoterigheid) in voor een beetje extra uitstraling.

Onderdeel van het Intro Line-pakket is het adaptieve TFT-instrumentenpaneel, waarbij de meters op een aantal schermpjes worden weergegeven en zich kunnen aanpassen aan een thema. Je kunt kiezen uit een drietal thema’s, nl. Elegance, Eco en Performance, waarbij de motor in de laatste stand iets sneller op het gas reageert. Leuke accessoire om mee te spelen, maar in het begin zit je even te zoeken waar de meters voor staan. Leuk is ook de interieurverlichting die van kleur verandert als de airco aan staat (blauw) of de verwarming (rood).

Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Motorisch

Onder de motorkap ligt de T3 benzinemotor. Sinds Volvo er voor gekozen heeft om niet meer in cilinders te spreken is het voor veel mensen raden wat voor motor er bij deze typeaanduiding hoort, maar zo kan Volvo los van de cilinderinhoud een volgorde aanbrengen. Het lijkt een beetje op wat Intel heeft gedaan met zijn processoren.

Vermogen Volvo V40 T3 en T4

Vermogens T3 en T4 (Bron: Rica)

De T3 is dus geen driecilinder, maar een viercilinder 1.6 turbomotor afkomstig van Ford, die 150 pk en 240 Nm levert en uitgerust is met een start-stopsysteem en een recuperatief remsysteem. De zestienhonderd is vlot genoeg, behoorlijk stil en je hoort hem alleen goed als je doortrekt. Vanaf lage toerentallen is er al genoeg koppel aanwezig om schakellui te rijden, al krijg je nooit een echte duw in je rug. Er is gewoon altijd ongeveer evenveel trekkracht aanwezig, wat wordt bevestigd als je de koppelgrafiek (Nm) bekijkt.

Naast de T3 is er qua benzinemotoren ook nog een T4-versie leverbaar. De T4 overtreft de T3 op papier alleen als je wat meer doortrekt, want tot de pakweg 3500 toeren levert de T4 evenveel vermogen als de T3 (zie ook grafiek).

Ondanks de aanwezigheid van een start-stopsysteem en remregeneratie kwam het gemiddelde verbruik volgens de boordcomputer uit op 7,9 L/100km. Dat is zo’n 1 op 12,6 en bepaald niet zo zuinig als de fabrikant belooft, maar dat zijn we inmiddels gewend. Nu had deze auto slechts 2500 km en een flink aantal testritten achter de rug. In andere omstandigheden, d.w.z. meer ingereden en constant gebruik, is het waarschijnlijk mogelijk om betere verbruikscijfers te halen.

Later dit jaar wordt overigens de T5 leverbaar, een 2.5 liter 5-cilinder turboblok met 254pk en een heerlijk geluid, maar helaas met dito CO2-uitstoot en BPM waardoor niet veel Nederlandse bestuurders zullen kiezen voor dit model.

Niet echt veel ruimte

Bagageruimte Volvo V40 met dubbele laadvloer

Bagageruimte Volvo V40 met dubbele laadvloer

Hoewel de ambiance in de auto luxe en comfortabel is, is de nieuwe V40 geen ruimtewonder. Voorin is dat niet zo erg, want dan valt de auto lekker om je heen.

Achterin is het een ander verhaal. Ik kon met mijn 1m83 goed achter mezelf zitten, maar had niet heel veel hoofd- en beenruimte over. Ik zou daarom zeker niet het panoramadak aankruisen op de optielijst als je vaak langere mensen achterin wilt vervoeren, want die komen dan echt hoofdruimte tekort. Nou is dat in deze klasse niet vreemd, wat een recente rit op de achterbank van een Renault Mégane Estate met panoramadak bevestigt.

Diegene die in de V40 op de achterbank in het midden moet zitten is trouwens de pineut, want die plek lijkt er alleen voor de sier. Wel vreemd voor een merk dat bekend staat als fabrikant van familie-auto’s. Maar goed, daar hebben ze andere modellen voor.

De bagageruimte viel op het eerste oog een beetje tegen. Als je de specs bekijkt dan biedt de nieuwe V40 335 tot 1032 liter inhoud, en biedt daarmee minder dan de nieuwe Audi A3 Sportback (380 tot 1220 liter), BMW 1-serie (360 tot 1200 liter) en Mercedes A-klasse (341 tot 1157 liter). De testauto was echter uitgerust met een dubbele bodem, waardoor je onder de bodem allerlei spulletjes uit het zicht kunt houden. Handig, en het zorgt ook voor een vlakke laadvloer wanneer je de banken neerklapt, maar het verhoogt hem ook, waardoor je minder hoogte hebt onder de hoedenplank.

Conclusie

De V40 is een fijne auto met een eigen gezicht en dito imago. Hij rijdt met het normale onderstel comfortabel, is niet de meest praktische in zijn klasse, maar praktisch genoeg voor de doelgroep die hij beoogt.

Pluspunten

  • Uitstraling
  • Fijn onderstel
  • Veiligheidsinnovaties
  • Leuke gadgets

Minpunten

  • Ruimte
  • Navigatiesysteem

Gereden auto (volgens Volvo)

Fabrikant: Volvo
Model: Volvo V40 T3 Kinetic
Opties: Intro Line, Mannan-velgen
Carrosserie: Hatchback
Motor: Viercilinder benzine met turbo
Transmissie: 6-bak handgeschakeld
Aandrijving: Voorwielen
Cilinderinhoud: 1.596 cc
Vermogen: 150 PK (110 kW) bij 5700 tpm
Koppel: 240 Nm bij 1600-4000tpm, overboost tot
270Nm
Van 0 naar 100: 8,8 s
Topsnelheid.: 210 km/h
Verbruik (ECE): 5,3 Liter
Inhoud brandstoftank 62 liter
CO2-uitstoot: 124 g/km MY2013 (bijtelling)
Bagageruimte: 335 Liter
met banken plat: 1032 Liter
Rijklaar gewicht: 1268 kg
Afmetingen (lxbxh): 4369 / 1802 / 1445 mm
Vanafprijs: €26.995 (T3 Base, MY2013)