De Ford Focus Wagon (Clipper in België) is in Nederland al een aantal modelgeneraties lang de best verkopende Ford Focus. Voor onze vakantie naar Frankrijk hadden we een hagelnieuw exemplaar van deze Wagon, modeljaar 2012, ter beschikking. Een 105pk Trend 1.6 TI-VCT. Zonder turbo en dat was te merken.

Als je de testen van de nieuwe Ford Focus leest of bekijkt, zul je zien dat de testexemplaren compleet volgehangen zijn met alle luxe. Niet iedereen heeft echter het budget voor een dergelijk luxe uitvoering, dus leek het me goed om ook een test van een basisuitvoering te publiceren.

Wereldauto

De nieuwe Ford Focus is gelanceerd als wereldauto, dat wil zeggen dat hetzelfde model in alle delen van de wereld verkocht gaat worden, en dat is best bijzonder. Er worden wel wat kleine aanpassingen gedaan per continent, maar 80 procent van de onderdelen is overal gelijk. Het design moet het dan ook overal goed doen, en dat is lastig, want meneer Li vindt “bling bling” misschien wel heel mooi, en de heer Janssen wil het wellicht strakker hebben. Het gevolg is dat het design naar mijn smaak een beetje rommelig is. Met name de achterlichten vind ik niet mooi. Maar dat is persoonlijk en vind het bij deze Wagon niet zo storend.

Interieur

Het interieur van de Focus Wagon (ook wel Focus Clipper genoemd in België) is ruim. Achterin zit je met 1m83 prima achter jezelf en

Interieur Ford Focus Trend 2011

Interieur Ford Focus Trend 2011/2012

met 4 personen met bagage op reis gaan is geen probleem. Als je met minder mensen reist kun je de banken platleggen en een vlakke laadvloer creëren, en dan kun je natuurlijk hele koelkasten vervoeren. De inhoud van de bagageruimte van de Ford Focus Wagon varieert van 490 liter (onder de rolhoes) tot maximaal 1.516 liter, en dat is net iets meer dan de Golf Variant.

Wat opvalt is dat er overal opbergbakjes zijn gecreëerd, zelfs achterin als onderdeel van de achterbank. Wat ook opvalt is het dashboard. Een beetje druk, en een mix van

Bagageruimte Ford Focus Wagon

Bagageruimte Ford Focus Wagon 2011

knoppen en bulten. Niet helemaal mijn smaak, maar zeker niet saai. De gebruikte materialen kunnen er mee door, de knoppen voor de bediening van de multimedia deden goedkoop aan.

De stoelen zijn stevig maar een beetje vlak. Het afrolcomfort is goed te noemen, hij is stil genoeg.

Weinig trekkracht

De 1.6 TI-VCT benzinemotor zonder turbo levert 105 pk, is goed geïsoleerd en wat er over blijft aan geluid klinkt best sportief.


Hij heeft in het vlakke Nederland niet veel moeite de Wagon op snelheid te brengen, maar komt tekort met 4 inzittenden met bagage op de heuvelachtige wegen die de weg naar Zuid-Frankrijk rijk is. Je bent daardoor verplicht om bijvoorbeeld de steile klim vanuit Luik op de rechterbaan in de 4e versnelling te volbrengen, terwijl de turbo’s langsblazen; je komt simpelweg trekkracht tekort. Op zich geen probleem, maar leuk is anders. Ik zou doorsparen voor een EcoBoost-motor.

Jammer dat de Ford Focus niet leverbaar is met een kleine instapmotor met turbo als de 1.2 TSI in de VW Golf. Deze levert door de turbo meer trekkracht bij minder toeren en is (op papier) zuiniger dan deze 1.6. (CB update nov-2011: volgend jaar komt Ford komt met een 1-liter 3-cilinder ecoboost motor met 100 en 125 pk)

Het schakelen gaat direct en met de juiste weerstand. Prettig dus.

A-labels

Op dit moment hebben alle motoren, met uitzondering van de 2.0 TDCi (handgeschakeld:B, automaat:C), van deze Focus een A-label, dus relatief zuinig rijden is gewoon mogelijk. Het gemiddelde verbruik bleef volgens de boordcomputer steken op 6,8 liter/100 km (1 op 14,7). Best netjes voor een volle auto, al wijkt de boordcomputer altijd iets af van de realiteit.

Geen luxe als Trend

Zoals gezegd reden we een Trend-uitvoering. Deze moet cruisecontrol en elektrische ramen achterin ontberen. Het ontbreken van cruisecontrol was op de lange rit naar Frankrijk wel een gemis en de ramen achterin zelf naar beneden moeten slingeren kan toch niet meer in 2011 mr. Ford? Airco is gelukkig wel standaard, al moet je deze met de hand bedienen.

De auto was als extra uitgerust met een uitgebreid multimediasysteem met navigatie, bluetooth en USB-aansluiting voor MP3’s. Helaas was onze Focus niet uitgerust met electronische gizmo’s zoals Lane Keeping Aid, Blind Spot Information System, automatisch inparkeren en Traffic Sign Recognition. Voorheen dure systemen op hoger geklasseerde auto’s maar nu verkrijgbaar voor een relatief kleine meerprijs op een middenklasser. Ik had ze graag willen uitproberen.

Wat ik wel uitgeprobeerd heb is het EasyFuel systeem, waarbij je geen tankdop meer nodig hebt. Handig!

Blok op de weg

De wegligging van de Ford Focus is al jaren de referentie in deze klasse (C-segment) die we ook wel de “Golf-klasse” noemen. Wat je daar van merkt? De Ford Focus Wagon helt weinig over, stuurt strak en direct, met redelijk wat gevoel en geeft zodoende veel vertrouwen in de bochten. Vergeleken met de Volvo C30, die op het vorige Focus-platform staat, stuurt deze nieuwe Ford Focus Wagon een stuk directer. Het onderstel geeft daarbij voldoende informatie door zonder oncomfortabel te worden. Prettig.

Conclusie

De Ford Focus Wagon is een auto waar weinig op aan te merken valt. Je krijgt behoorlijk wat auto voor je geld, hij is ruim, comfortabel en rijdt uitstekend. Je zou kunnen vallen over het design, maar dat is een kwestie van smaak. Ik zou wel een wat krachtiger motor kiezen dan de ongeblazen 105pk 1.6, en ik zou wat accessoires aanvinken. Deze zijn bij Ford betaalbaar gehouden, wat natuurlijk prettig is. Ik voorspel dat we deze auto weer vaak gaan zien in het straatbeeld.

Pluspunten
Gebalanceerd onderstel
Ruim
Stil

Minpunten
Rommelig design
Matige standaarduitrusting
Basismotor schiet tekort

Geteste auto:

Ford Focus Wagon 1.6 TI-VCT 105 pk
Extra’s: Navigatiesysteem met 5 inch kleurenscherm (West-Europa), Bluetooth®, Voice Control en USB-aansluiting voor I-Pod® / MP3-speler / USB-stick
Waarde auto: €22.745. Vanafprijs basisversie Wagon: €20.345

Specificaties volgens Ford:

  • Motor: 1.6 4-cilinder benzinemotor
  • Vermogen: 105pk bij 6000 toeren
  • Koppel: 150Nm bij 4000 toeren
  • Energielabel: A
  • Gewicht: 1190kg
  • Fiscaal: 20% bijtelling, € 544 – 592 p/j motorrijtuigenbelasting (juli 2011)
  • Topsnelheid: 187km/h
  • 0-100: 12,5 seconden
  • Gemiddeld verbruik: 1 op 16,6 (6.0 liter/100km)

Wat vind jij van het design van de Ford Focus 2012?

Laden ... Laden ...