Is de sportieve nieuwe Volvo V40 R-Design een match voor de BMW M Sport en Audi S line-modellen? Dat vroeg het Britse magazine AutoExpress zich af en reed met de Volvo V40 D2 R-Design en Carblogger heeft de test voor je vertaald.

I want it all

De koper wil het allemaal tegenwoordig – sportieve looks én lage kosten, en dat is waarom de af-fabriek gemonteerde stylingkits van cruciaal belang zijn voor autofabrikanten. Zo kun je een BMW 1-serie uitrusten met de M Sport kit, is de Audi A3 beschikbaar als S-line en heeft Volvo de V40 een R-Design behandeling gegeven. Volvo UK verwacht dat 25 procent van de klanten deze stylingkit aankruist.

In het verleden was het probleem vaak met sportieve uitvoeringen als deze dat als je de grote wielen en bodykit wilde, je het harde sportonderstel er standaard bij kreeg. Volvo heeft deze fout dit keer niet gemaakt. Je kunt voor het sportonderstel kiezen, inclusief hardere vering en dempers en een 10 mm verlaagd onderstel, maar het is een 455 euro kostende optie (CB).

Good looks

Wat je krijgt voor 4200 euro ten opzichte van het Base-model zijn vooral extra looks. Zo zijn daar aan de buitenkant de mat-aluminium afwerking rond de grille, de diffusor en spiegels, een lagere voorbumper met verticale LED-dagrijverlichting, 17-inch wielen, dubbele uitlaatpijpen en de mogelijkheid om te kiezen voor de typische blauwe lak, genaamd “Rebel Blue”, voor €315 (CB).

Binnenin vind je de deels met leer, deels met suède beklede sportstoelen bedrukt met het R-Design logo, die eigenlijk mooier zijn en meer grip bieden dan de volledig leren stoelen. De achterste zitplaatsen zijn ook wat meer gevormd, maar er is ruimte voor drie achterin als het moet. Op het stuurwiel vinden we nog een R-Design logo en we zien een aluminium-achtige strip op de middenconsole. Voeg daaraan toe de zwevende middenconsole en verlichte glazen versnellingspook en je hebt een masterclass in smaakvol Scandinavisch design.

Leasetopper

Elke motor is leverbaar als R-Design, tot en met de 250pk vijfcilinder T5. De motor die wij reden is veruit de best verkopende – de 115 pk 1.6-liter D2, die in de UK goed is voor maar liefst 62 procent van de totale V40-verkopen. Met een brandstofverbruik van 1 op 27 en een uitstoot van 94 g/km is het een enorme hit onder leaserijders (20% bijtelling in NL) – dus als R-Design kits bedoeld zijn als sportief design voor de massa, dan is dit het model dat het merk definieert.

Onze Volvo V40 D2 testauto was niet voorzien van het verlaagde sportonderstel, maar we hebben het geprobeerd in een ander model en waren onder de indruk van het resultaat. Je voelt je een beetje dichter bij de weg en de verbeterde controle in een reeks van strakke B-wegbochten is merkbaar. Het verpest het comfort niet, maar we vermoeden dat het met de optionele 18-inch wielen een ander verhaal zou kunnen zijn.

Het standaard onderstel is echter meer dan capabel, en de D2 mag trots op zichzelf zijn. Op snelheid komen is een beetje een strijd, maar eenmaal op snelheid zijn de soepele tussenacceleraties voldoende. In vergelijking met een BMW 1-serie voelt het alsof het stuur, koppeling, remmen en gas zijn verpakt in watten, en dat zorgt voor een wat meer afstandelijke rij-ervaring, maar Volvo’s zijn altijd al een meer volwassen keuze geweest – en dwingen je om op een ontspannen manier te rijden.

Prijs

De factor prijs is cruciaal in dit erg competitieve segment, en de V40 doet het goed; hij kost met een vanafprijs van € 30.695 euro meer dan een standaard BMW 116d EfficientDynamics met SportLine-pakket (€ 29.728), maar de Volvo zit rijker in de uitrusting. Als je de BMW op hetzelfde uitrustingsniveau wilt brengen (lederen bekleding e.d.) dan is de Volvo goedkoper. De testwagen was echter uitgerust met een groot aantal opties, waaronder een elektrisch bedienbare bestuurdersstoel (€795), Lane Departure Warning (€ 850) en een parkeerassistent (€ 1.040) wat de prijs ook bij Volvo behoorlijk kan opdrijven (CB).

Conclusie: 4 van de 5 sterren

De V40 R-Design ziet er beslist goed uit, met hoogwaardig aandoende afwerking in het interieur en een subtiel aangepast exterieur. Deze veranderingen voegen uitstraling toe en moeten een beroep doen op jongere kopers. Als je kiest voor het optionele sportonderstel zal hij bovendien met meer verve de hoek om gaan. Maar de V40 is nog steeds het meest verstandige lid van de premium hatchbackclub, zodat uiteindelijk het feit dat de R-Design de verfijning, het comfort en lage brandstofverbruik van de standaard V40 D2 behoudt hetgeen is wat de klanten aan zal trekken.

Foto’s

Bron: AutoExpress, fotocredits: Otis Clay