De Volvo V40 Cross Country is een stoere uitvoering van de V40, maar rijdt het ook een beetje?
Afgelopen week mochten autojournalisten rondrijden in het besneeuwde, koude Åre met de nieuwe V40 Cross Country. Åre is een wintersportgebied in het midden van Zweden en daarom een ideale omgeving om de Zweedse nieuwkomer te testen. De stoere versie van de V40 staat hoger op zijn wielen, maar niet alle uitvoeringen hebben vierwielaandrijving. Sterker nog, alleen de gereden T5 AWD, met de (helaas uitstervende) 5-cilinder van Volvo, heeft aandrijving op alle wielen (Haldex-systeem).
Deze uitvoering van de V40 Cross Country kost in Nederland al snel 50.000 euro als je wat opties aankruist. Best een prijzig apparaat dus. In Nederland zullen we daarom de 2-wielaangedreven versie vaker gaan zien en die is gelijk ook een stuk aantrekkelijker geprijsd. Met een meerprijs van € 2.000 t.o.v. de reguliere V40 begint hij vanaf € 28.495 (D2), en dat geval kun je de Volvo in 2013 zelfs met 20% bijtelling rijden.
Autovisie en Autoweek testen V40 Cross Country T5 AWD
Autovisie reed met de V40 Cross Country T5 AWD en maakte een leuk verslag, zie onderstaande video. De video van Autoweek vind je er onder, en de video van Autoblog vind je daar weer onder. Als je het niet erg vindt om in het Engels te lezen, dan kun je op de site van AutoExpress nog een test lezen.
Autoweek
Autoblog
Gegevens Volvo V40 Cross Country T5
Model | Volvo V40 Cross Country T5 AWD |
Motor | 2,5 liter vijfcilinder met turbo |
Vermogen | 254 pk |
Koppel | 360 Nm (40Nm overboost) |
Acceleratie 0 – 100 | 6,4 s |
Topsnelheid | 210 km/u |
Verbruik | 8,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 194 g/km |
Prijs | € 45.995 (Kinetic) |
Ik kreeg veel te veel ongevraade reclame, ik vind dit uiterst vervelend