De S60 is geïntroduceerd als de meest sportieve Volvo ooit. Middels een twijfelachtige reclamecampagne, die ik persoonlijk totaal niet vind passen bij Volvo, zette Volvo de S60 neer als de “brutale S60”.

Je ziet het gewoon voor je, zo’n vergadering van Volvo-mensen bij elkaar die vinden dat ze een superbrutale auto hebben neergezet, terwijl de gemiddelde autokoper er niets brutaals aan vindt. Maar goed, genoeg over brutaal, want dat valt toch niet te beoordelen, sportiviteit wel.

Design

De vierdeurs S60 heeft voor een Volvo eigenlijk een relatief onpraktisch design meegekregen. Hij oogt namelijk een beetje als een coupé, met hoge flanken en een aflopende daklijn. Een geslaagd ontwerp mag ik zeggen. De koplampen zijn wat mij betreft het minst mooie onderdeel van deze Zweedse sedan. Waar bijvoorbeeld de C30 kleine, felle pitjes achter het glas heeft zitten, zitten er in deze S60 grote ogen die je verbaasd aankijken, met name als je kiest voor de gewone halogeenlampen.

De achterlichten daarentegen zijn een plaatje en typisch Volvo. Hopelijk komt er een facelift waar de Zweden de lampen even een kuurtje geven. Nog een vervelend dingetje: het zicht rondom, vooral dankzij de grote vaste hoofdsteunen achterin en kleine ramen, is belabberd. Schuin naar achteren heb je gewoon weinig zicht.

Interieur

Volvo S60 interieurEenmaal in de auto valt direct de zwevende middenconsole op. Deze is inmiddels in alle nieuwe Volvo’s te vinden, en biedt als leuke designgimmick ook een extra opbergvakje. Dure spullen zou ik er niet neerleggen, want het inbrekersgilde kan ze zo zien liggen.

De zit is in een Volvo altijd prima vanwege de uitstekende stoelen. Als er iets op aan te merken is, dan zou ik iets lager willen zitten. Het stuurwiel is voor een Volvo compact, je kunt het erg ver naar je toe halen om een goede rijpositie te vinden.

Achterin zit je comfortabel maar niet echt ruim. Ik kon met mijn 1m83 maar net achter mezelf zitten. Dat doet bijvoorbeeld een Volkswagen Passat een stuk beter. Het infoscherm is in het dashboard geïntegreerd, waar bij de oude S60 nog een scherm uit het dashboard omhoog kwam. De gereden Kinetic uitvoering moest echter een navigatiesysteem ontberen.

Rijden maar

De S60 is de eerste grote Volvo die ik lekker vind sturen. En dat is ook precies wat de Zweden beoogd hebben. Hij wordt dan ook door Volvo aangeprezen als de sportiefste Volvo ooit. Nou betekent sportief niet altijd goed nieuws, zeker niet voor bestuurders die van comfort houden. Om een sportieve auto te creëren worden namelijk vaak vering en demping wat stugger afgesteld, waardoor de auto richels, kinderkopjes etc. harder doorgeeft aan de bestuurder. De kunst is dus om een een lekker sturende auto te creëren waarbij de vullingen niet uit je gebit trillen. En dat is gelukt. Tenminste in deze uitvoering, die relatief kleine velgen (16 inch) gemonteerd heeft gekregen, waardoor de wat hogere wangen van de banden de kleine oneffenheden opvangen.

Voorwielaandrijving

Vroeger hadden de grote Volvo’s achterwielaandrijving. Alle moderne Volvo’s hebben voorwielaandrijving of vierwielaandrijving. Deze S60 D3 valt in de eerste categorie. Dat betekent dat de voorwielen het druk hebben met sturen, maar ook het vermogen van de motor op de straat kwijt moeten, en vaak tegelijkertijd. Bij rustig tot normaal gebruik merk je daar niet zo veel van, maar als je de bocht uitkomt en vol op het gas gaat dan voel je toch wel aandrijfreacties in het stuurwiel. Niet zo gek, als je bedenkt dat de D3 zo’n 400Nm op de voorwielen aflevert. Dat is veel en net zo veel als een BMW M3, om maar even een referentiekader te scheppen.

Roffel

De geteste D3 is een 2-liter turbodiesel motor met 5-cilinders. Deze levert 163 pk en 400Nm. Hij sleurt er lekker aan en je hebt gewoon niet meer nodig om vlot in te voegen of in te halen. Het verschil met de D5 uitvoering die nog boven de D3 zit, merk je alleen in de toeren vanaf 3500 t/pm. Daar trekt de D5 nog door waar de D3 qua vermogen al afvlakt. Maar daar heb je eigenlijk alleen wat aan op de Duitse Autobahn.

Het door andere autotesters genoemde ontbreken van trekkracht onder de 1750 toeren kan ik niet beamen. De door mij gereden D3 sleurde al vanaf 1500 toeren, en dat gaat tot zo’n 3500 toeren door. Daarbij moet wel opgemerkt worden dat het testexemplaar al lekker ingereden was met 16.000 km op de teller, en dat scheelt echt.

En wat klinkt deze D3 heerlijk. Daar scoort Volvo op het gebied van sportiviteit. Een klap leuker dan alle 4-cilinder TDI’s, HDI’s en D’s die we bij de concurrenten vinden. Eenmaal op snelheid is S60 D3 lekker stil. Bij 100km/u in de 6e versnelling hoor je de diesel zachtjes op de achtergrond roffelen. Wat wil je, hij draait dan slechts 1600 toeren.

City Safety

De S60 is standaard uitgerust met het Volvo City Safety-systeem tot snelheden van 30 km/uur. City Safety is een geavanceerd remhulpsysteem dat werkt met behulp van laser. De laser detecteert of een auto binnen 6 tot 8 meter stilstaat of afremt. Afhankelijk van de snelheid en de situatie wordt een botsing voorkomen of de impact ervan sterk gereduceerd.

Verbruik

Een nadeel van een motor met meer cilinders is dat hij van nature wat meer verbruikt dan een 4-cilinder. Er moet immers in meer potjes brandstof ingespoten worden. In de praktijk moet je rekenen op een verbruik van rond de 1 op 16. De S60 concurreert onder andere met de Audi A4 (TDIe) en BMW 3-serie (EfficientDynamics), en die presteren met hun dieselnippende 4-cilinders qua zuinigheid beter. Vanwege dit verbruiksnadeel wordt een vijfcilinderroffel als deze D3 in de toekomst waarschijnlijk een zeldzaamheid, ook bij Volvo.

Conclusie

Is de S60 D3 sportief? Ja, het is maar wat je er naast zet. Voor een Volvo wel, maar niet zozeer in vergelijking met sportieve concurrenten als BMW bijvoorbeeld. Eigenlijk is dat maar goed ook. Want de S60 is wel een comfortabele auto, waar je prettig lange afstanden in rijdt en je af en toe kunt permitteren om een lekker potje te sturen.

Pluspunten
Fijne, krachtige motor, mooi geluid
Fijne stoelen
Mooie mix tussen comfort en sportiviteit

Minpunten
Ruimte achterin
Kleine kofferruimte
Zicht schuin naar achteren

Gegevens

Vermogen: 163 pk
Koppel: 400 Nm
Acceleratie 0-100 km/u: 9,2 sec.
Topsnelheid: 220 km/u
Gewicht: 1482 kg