De nieuwe Audi A3 Sportback is het 5-deurs broertje van de nieuwe A3 en zal in ons land, net als het vorige model, waarschijnlijk weer de meest verkochte A3-uitvoering worden. We houden nou eenmaal van praktisch. AutoExpress reed al met de nieuwe Sportback 1.6 TDI, en daarom heb ik deze test vertaald.


De Audi A3 Sportback voegt een dosis praktisch nut toe aan de A3, maar is het de meerprijs van 880 euro waard?

De Audi A3 Sportback is altijd al een beetje meer geweest dan een A3 met vijf deuren en toegevoegd praktisch nut. Maar de nieuwe Sportback verschilt meer dan ooit.

Meer ruimte

Voor het eerst heeft Audi de wielbasis van de Sportback 35 mm langer gemaakt dan de driedeurs A3, en 58 mm langer dan de oude Sportback. Dat maakt heel wat meer ruimte vrij op de achterbank en maakt de bagageruimte ook groter.

Je ziet de langere wielbasis er niet zo snel vanaf, maar er zijn een paar duidelijke kenmerken die de Sportback verraden. Meest in het oog springend zijn natuurlijk de extra achterdeuren, maar ook met het derde raampje achter, de standaard dakrails en de achterspoiler onderscheid zich de Sportback van de driedeurs.


Stap achterin en je wordt je gewaar van de verschillen van de Sportback. Zelfs voor iemand langer dan 1m82 was er ruim voldoende been- en hoofdruimte, en dat terwijl hij “achter zichzelf” zat.

De kofferbakruimte groeit in vergelijking met de 3-deurs van 350 naar 380 liter, en het neerleggen van de achterbank verhoogt dat naar 1220 liter. Dat is meer dan de Volvo V40, een vijfdeurs 1-serie en de Mercedes A-klasse kunnen bieden.

Zuinig

Onze auto werd aangedreven door een 1.6-liter TDI met 105pk en het goede nieuws is dat hij net zo soepel, verfijnd en krachtig aanvoelt als in de driedeurs. Acceleratie van 0 naar 100 duurt 10.9 seconden maar indrukwekkender is dat de CO2-uitstoot ligt op 99g/km en het verbruik op 3,8 liter/100 km.

Onderstel

Op de weg voelt de A3 Sportback bijna exact gelijk aan de driedeurs, maar is beter op een specifiek gebied; waar de standaard vering van de driedeurs stevig aanvoelt, was die van de Sportback veel beter in staat de hobbels van de weg te absorberen. Modellen uitgerust met een Sport- of S-line-onderstel kunnen echter nog wel een beetje te stevig zijn, maar we kregen de kans niet om er een te proberen.

Er is geen noodzaak om te kiezen voor de sportvering omdat de Sportback al goed stuurt op de standaard veren. Hij helt een beetje over in de bochten, maar het voelt altijd alsof er ladingen grip aanwezig zijn. Deze auto weegt slechts evenveel als de eerste generatie vijfdeurs A3, zodat hij ook lichtvoetig aanvoelt.


Het enige puntjes van kritiek die je kunt hebben op de Sportback is dat hij niet zo lekker oogt als de driedeurs A3 en dat hij €880 meer kost. Maar het is een veel familievriendelijker alternatief dan de driedeurs met zijn fantastische mix van talenten kan hij de titel “beste allround Audi die momenteel te koop is” dragen

Eindoordeel: 5 sterren van de 5

De A3 Sportback is echt meer dan slechts een vijfdeurs versie van de A3. De extra lange wielbasis heeft meer ruimte gecreëerd voor passagiers en de bagageruimte is enorm. Gelukkig is hij net zo luxueus en volwassen als de standaard A3; hij voelt zelfs comfortabeler over hobbels. Als je de extra 880 euro en de extra stijl van de driedeurs kunt missen dan moet je deze hebben, want de Sportback is een van de meest uitgewogen en capabele familieauto’s die je kunt kopen.

Origineel: AutoExpress

Foto’s