Auto’s met een lage bijtelling zijn en blijven populair onder zakelijke rijders, en hoe lager de bijtelling hoe beter. Autofabrikanten doen er dan ook alles aan om hun auto’s zo min mogelijk CO2 uit te laten stoten; het scheelt ze gewoon keiharde verkopen. Het is niet voor niets dat de Renault Mégane de populairste auto van 2012 was: 14% bijtelling was natuurlijk hét belangrijkste verkoopargument voor de Fransoos, wat de autofabrikant ook beweert. Plus dat hij er niet uitziet als een supermilieuvriendelijke brandstofnipper, want dat is natuurlijk ook weer niet de bedoeling; het mag vooral niet zichtbaar zijn dat de portemonnee ook een (grote) rol speelde bij de keuze voor de leasebak, iets waar de Toyota Prius natuurlijk wel een beetje last van heeft/had.

Hybride of diesel

Volop keuze dus, maar in het C-segment (ook wel de Golf-klasse genoemd) moet wel een hybride of een zuinige diesel worden. In deze klasse stoot een reguliere benzinemotor namelijk gewoon te veel CO2 uit om in aanmerking te komen voor de lage bijtelling. Maar welke moet je nou kiezen? Het blad Zakenauto maakte een vergelijkende test tussen 4 populaire leaseauto’s (met erg lange namen): de Skoda Octavia 1.6 TDI DSG Elegance Business Line, de Toyota Auris Hybrid Lease Pro CVT, de Renault Mégane Estate Energy DCi 110 Bose Eco2 en de Ford Focus Wagon 1.6 TDCi Econetic Lease Titanium.

Niet allemaal 14%

Ten tijde van deze test was de Skoda Octavia nog niet beschikbaar met 14% bijtelling, maar daar hoef je niet lang meer op te wachten, want na de zomer komt de Octavia 1.6 TDI Greenline.

Bekijk de uitgave hier online, je moet wel even naar pagina 30 bladeren.