Ik had het genoegen te mogen sturen in een Volvo C30 D2 R-Edition. Deze R-Edition diesel is een actiemodel. Hij heeft geen DRIVe-technologie aan boord, en heeft daardoor een B-label, maar valt met 114g/km nog net in de 20% bijtellingscategorie.

Ik zal het gelijk maar mededelen: ik heb een zwak voor Volvo. De tijd dat Volvo alleen vierkante familie-auto’s maakte is al geruime tijd voorbij. Vandaag de dag maakt Volvo stijlvolle auto’s die een premium uitstraling bieden zonder protserigheid, en daar houd ik wel van. De reclamecampagne van de nieuwe “brutale” S60 vond ik daarom ook echt de plank misslaan, maar dat terzijde.

Design

De C30 is eigenlijk de opvolger van de Volvo 480, die op zijn beurt was geïnspireerd op de Volvo 1800ES, alle driedeurs coupés waar een beetje praktisch nut ingeruild is voor “looks”. In 2010 heeft de Zweed een facelift ondergaan en het meest in het oog springend is de nieuwe neus, die nu meer in lijn is met de nieuwe S60. Ik vind het hem erg goed staan.

Zoals gezegd is de C30 R-Edition een actiemodel. Vaak worden actiemodellen in het leven geroepen om de verkopen een stimulans te geven vlak voordat het model opgevolgd gaat worden, maar er zijn geen signalen dat dit op hele korte termijn staat te gebeuren (update: inmiddels is bekend dat de C30 een broertje krijgt in de vorm van de V40).

Je krijgt met een dergelijk actiemodel vaak veel waar voor je geld, zo ook in dit geval. Deze R-Edition heeft het Volvo “R-Design” pakket. Dat houdt in: een dikke, sportieve uitstraling door de spoilers, skirts, chromen uitlaat en 17 inch wielen. Normaal houd ik hier niet zo van en vind ik het niet bij Volvo passen, maar ik vind het niet misstaan op de C30. Bovendien liggen alle D2-uitvoeringen 1 centimeter lager dan hun 2.0 benzinebroer, waardoor de auto een nog sportievere look krijgt.

Het interieur is Scandinavisch mooi: strak design, mooie materialen, leren bekleding met mooie stiksels en een (tikkeltje groot) sportstuur.

Geen ruimtewonder

Interieur Volvo C30

Interieur Volvo C30 R-Edition voorin

De C30 is een driedeurs coupé en is gewoon klein, ook vergeleken met klassegenoten als de Renault Mégane Coupé en Volkswagen Scirocco.

Voorin zit je heerlijk op de uitstekend verstelbare Volvo-stoelen, zij het met wat minder zijdelingse steun dan je krijgt in een sportstoel van bijv. een Volkswagen Golf. Ik vind het persoonlijk wel prettig om niet ingeklemd te zitten op langere afstanden. Achterin kun je 2 volwassenen meenemen, die de horde van de onhandig omklappende voorstoelen moeten trotseren. Eenmaal achterin zit je uiterst comfortabel in je eigen zetel, maar hele lange benen moet je niet hebben.

Volvo C30 interieur achterin

Interieur Volvo C30 R-Edition achterin

De kofferruimte biedt slechts ruimte aan een paar weekendtassen en dan zit hij al bijna vol. Als afdekking dient slechts een lullig zeiltje, door C30-rijders liefkozend “tentje” genoemd. Je moet er van houden, want echt praktisch is het niet. Als alternatief is een hardcover beschikbaar, deze heeft echter een kleine laadopening. Niet briljant van de Zweden (of Belgen, want de C30 wordt in Gent gebouwd).

Strepen trekken?

De C30 D2 is uitgerust met een 8-kleps 1.6 turbodieselmotor. Dit blok komt (in tegenstelling tot de D3 en D4) van Ford en PSA, en is o.a ook te vinden in de Ford Focus, Peugeot 308, Citroën C4 en Mazda 3. Met 115 pk en 270 nm levert deze D2 diesel iets meer vermogen dan zijn 16-kleps voorganger, de 1.6D (109 pk en 240 Nm). De kleinste diesel maakt de sportieve uitstraling van de auto niet helemaal waar, met name op het gebied van motorgeluid. De D2 klinkt gewoon allesbehalve sportief (dat is bij de D3 van Volvo wel anders). Je komt echter geen vermogen te kort om vlot door te rijden. Het maximum koppel van 270 Nm is meer dan voldoende, en op papier al bij 1750 t/pm beschikbaar. In de praktijk moet je echter boven de 1500 toeren blijven, anders is de turbo nog niet bij de les. Bij overschakelen heeft de turbo even nodig om op toeren te komen. Ver in de toeren doortrekken heeft, zoals zo vaak bij turbodiesels, niet zo veel zin. Je merkt dat de meeste trekkracht tussen de 1750 en 2500 toeren zit en in de praktijk kun je dus vroeg opschakelen.

Helaas is de C30 D2 daarbij niet zo zuinig als de fabrikant belooft, maar dat zien we wel vaker. Het werkelijke verbruik van C30 D2 rijders ligt volgens Travelcard op 1 op 18 en dat is ruim meer dan het opgegeven verbruik van 1 op 23. Ik kwam uit op 1 op 16, maar ik heb dan ook niet bepaald ‘het nieuwe rijden‘ toegepast tijdens deze test. Eén op 18 schat ik als makkelijk haalbaar bij normale rijstijl.

Dankzij de (onrealistische) testmethodes valt deze C30 in de 20% bijtellingscategorie vanwege zijn uitstoot van 114 gram CO2/km. Het wordt tijd dat Europa een nieuwe norm voor brandstofverbruik introduceert die realistischer is dan de huidige, maar tot die tijd kunnen we profiteren van de lagere bijtelling.

Ford-genen

Wat opvalt als je met de Volvo C30 D2 wegrijdt, is dat het spel met gas en koppeling vrij nauw luistert. Je rijdt al snel met te weinig óf te veel gas weg. Eenmaal op snelheid merk je daar niets meer van. Dan merk je wel dat de wegligging op een hoog niveau ligt. Het van de Ford Focus geleende onderstel is niet voor niets een van de beste in zijn klasse, helemaal in deze iets verlaagde versie. Hij stuurt lekker de bocht in, en eenmaal in de bocht geeft de auto je veel vertrouwen en blijft lang neutraal. Een fijne wegligging. Het is alleen jammer dat het stuur qua omvang vrij fors is, wat een beetje afbreuk doet aan het sportieve gevoel.

De 17 inch wielen en sportonderstel zorgen voor een sportief uiterlijk, maar geven geluiden, richels en oneffenheden in het wegdek nét wat duidelijker door aan de inzittenden dan het reguliere 16 inch schoeisel, maar het is niet storend. Het motorgeluid is mooi gedempt. Bij 120 km/u draait de motor 2250 toeren, en is hij nagenoeg onhoorbaar. Kom je boven de 3000 toeren dan weet je toch echt dat je een diesel rijdt. Het algehele comfort is, mede door de fijne stoelen, goed, waardoor het prettig lange afstanden rijden is met deze C30.

Conclusie

De Volvo C30 D2 R-Edition is een goed sturende, comfortabele auto met een onderscheidende, sportieve, premium uitstraling voor mensen die kunnen leven met de iets steviger afstelling en de beperkte (koffer)ruimte. De 1.6 diesel is geen strepentrekker, maar voldoet prima. Voor leaserijders is de lage bijtelling aantrekkelijk. Mocht je meer pk’s willen dan is dat geen probleem, want er zijn ook krachtigere diesels leverbaar in de vorm van de vijfcilinders D3 en D4 met 150 of 177 pk, echter deze zijn financieel meteen een stuk minder gunstig.

Pluspunten

  • Goede wegligging
  • Fijne stoelen
  • Mooi interieur
  • Onderscheidend design

Minpunten

  • Kleine bagageruimte
  • Diesel klinkt niet “lekker”
  • Te groot stuurwiel
  • Onhandig stoelmechanisme

Geteste auto:

Volvo C30 D2 R-Edition
Prijs: €25.595, vanafprijs D2 Advantage: €22.995
Levertijd (mei 2011): 9 weken

Specificaties (volgens Volvo):

Motor: 1.6 4-cilinder turbodieselmotor
Vermogen: 115 pk en 270 Nm
Gewicht: 1234 kg
Energielabel: B
CO2-uitstoot: 114g/km
Fiscaal: 20% bijtelling (april 2011), motorrijtuigenbelasting €1140 (p/j, Gelderland)
Topsnelheid: 190km/h
0-100: 11,3 seconden
Gemiddeld verbruik: 1 op 23

Handige links

Volvo C30 Forum (internationaal)
C30 op Volvo-forum (nl)
Volvo C30 MY11 instructieboekje