Net zoals zijn voorganger mag de recent geïntroduceerde Audi A3 (modeljaar 2013) vóór de nieuwe Volkswagen Golf het nieuwe platform van het concern gebruiken. Is deze voortrekkersrol terecht? Het Duitse autoblad Auto Motor und Sport reed met de nieuwe Audi A3 1.8 TFSI en trok zijn conclusies.

Afgeslagen. Op de oplopende uitrit. De roldeur rolt omhoog en de Audi A3 blijft staan – in de wurggreep van de optionele wegrijd-assistent. Deze houdt de A3 zo stevig vast dat iedereen die met een zo laag mogelijk toerental probeert weg te rijden faalt. Deze optie laat zich al vanuit de ondergrondse garage afraden, voordat deze C-segmenter uit Ingolstadt zelfs maar een meter op de openbare weg heeft gereden.

Dus we drukken voor de tweede keer op de startknop in de middenconsole en overwinnen deze keer met meer motorische kracht twee hindernissen: ten eerste de wegrijd-assistent, vervolgens het asfalt. Nu lukt het, en de Audi A3 mengt zich onopvallend in het overige verkeer.

De nieuwe Audi A3 is het eerste model op basis van het nieuwe compacte platform van de Volkswagen-groep – de Golf VII komt deze herfst. Door zijn onopvallende ontwerp duurt het een tijdje voordat de nagelnieuwe Audi ontdekt wordt – door een A6-berijder. Hij steekt zijn nek uit, zwenkt uit en plaatst zich naast zijn ontdekking en knikt goedkeurend.

Benzine rijdt bijna als een diesel

Audi A3 1.8 TFSI motor

De 1.8 TFSI motor levert veel koppel bij lage toeren

De Audi A3 blijft opmerkelijk ingetogen. De schakelindicator in het instrumentenpaneel maant ons vroeg op te schakelen en zo toert de nieuwe viercilinder rustig voor zich uit, zonder brommerig naar hogere toerentallen te verlangen. De 1.8-liter TFSI met 180 pk is nieuw ontwikkeld met zowel directe- als indirecte inspuiting, variabele kleptiming en een snel reagerend start-stop-systeem.

Na een tijdje rijd je deze benzine-uitvoering bijna als een diesel, surf je tot 2500 toeren per minuut op een golf van koppel en staat de pook al snel in de vijfde van de zes versnellingen. De schakelpook van de Audi A3 laat zich daarbij zeer licht door zijn patroon bewegen. Als je hem vlijtig gebruikt, kun je het verbruik onder de 6 liter per 100km houden.

De Audi A3 laat zich makkelijk vlot en soepel rijden en betracht daarbij de terughoudendheid van een discrete kamerdienaar: altijd aanwezig maar nooit op de voorgrond. De derde generatie van de compacte uit Ingolstadt grijpt niet meer terug op het bedieningsconcept van de VW Golf, maar bouwt op de som van alle infotainment-ervaringen uit de grote Audi-modellen, met de soevereiniteit van een talent. Hij schept niet op over zijn kennis, maar schudt het eenvoudig uit zijn mouw als het nodig is.

Audi A3 met A8-techniek

Touchpad Audi A3 1.8 TFSI

Touchpad Audi A3 1.8 TFSI

De roterende push-controller van de Audi A3 is zo groot, dat er een touchpad op past. Net zoals in de dure A8 laten zich daarop met de vingers letters of cijfers kiezen – bijvoorbeeld om een telefoonnummer of adres in te voeren. Daarboven groeperen zich de vier hoofdmenu’s Navigatie, Telefoon, Radio en Media, verkiesbaar middels een tweetal omhoogstaande knoppen. Daarmee heeft Audi eindelijk het grootste nadeel van het systeem geëlimineerd: nu laat het zich werkelijk puur op de tast bedienen.

Infotainment, perfect gepresenteerd en geïntegreerd. De enige reden om het niet te bestellen zou de prijs kunnen zijn: de MMI-navigatie Plus met MMI-Touch komt uit op 2725 euro*. Daar zal men vaak met het gunstigere systeem van 1160 euro* met kleiner beeldscherm genoegen moeten nemen. Wie graag in een rijdende concertzaal rondrijdt zou het Bang & Olufsen-systeem voor 790 euro* moeten bestellen. Dat gaat zelfs bij hogere geluidsniveaus niet door de knieën.

Dat de chique, maar niet echt opvallende rode Audi A3 met de 180-pk 1,8-liter TFSI  45.700 euro* kost, zie je er niet direct aan af – understatement in zijn puurste vorm. Een Golf voor de meer welvarenden? Daarmee vang je de essentie slechts oppervlakkig. Voor de Audi A3 kies je, te meer je voor hetzelfde geld een grotere auto rijdt: hij brengt een beetje “high society” in de burgerlijke autowereld. Duur? Ja, maar als basisversie nog betaalbaar.

In het interieur heerst perfecte ergonomie

Interieur Audi A3 2012

Een opgeruimd interieur in de Audi A3

In de cockpit van de Audi A3 kun je je vergapen aan alle mooie details. Bijvoorbeeld de geminimaliseerde menubalk van de klimaatregeling (550 euro*): elegant, uitstekend afleesbaar en ergonomisch perfect. Of de turbine-achtige ventilatieroosters. Ondanks zijn compacte vormgeving doet de A3 ruim aan, alleen al omdat het instrumentenpaneel nauwelijks onderbroken wordt door schakelaars en knoppen.

Als vanzelfsprekend lijkt alles op zijn plaats te zitten – teken van een perfecte ergonomie. De tester had de gebruiksaanwijzing alleen nodig om de hulpsystemen op te sporen: in het menu “Car” op het MMI-display. Adaptive Cruise Control (€560*) leidt een noodstop in wanneer je een obstakel nadert zonder voldoende te vertragen. De Lane Departure Warning (€600) neemt corrigerende maatregelen in het stuurwiel wanneer je afwijkt van je rijbaan door onzorgvuldigheid. En de rijbaanassistent (€500*) waarschuwt middels een knipperlicht in de spiegelbehuizing voor auto’s in de dode hoek. Alle assistenten werken betrouwbaar en doen meestal onopvallend hun werk. Daarmee zijn het ideale copiloten.

De bestuurder heeft zijn aandacht vrij en kan zich wijden aan de auto. Het duurt niet lang om vast te stellen dat generatie drie weliswaar erg lijkt op zijn voorgangers, maar anders aanvoelt. Lichtvoetiger en speelser en gelijktijdig preciezer in de feedback. Hoewel de nieuwe 3-deurs ruimer is geworden, is hij dankzij aluminium motorkap en spatborden rond de 45 kilo afgevallen. Daarmee ligt zijn gewicht toch nog 200kg boven het eerste model uit 1996.

Duidelijk verbeterde rijdynamiek

Audi A3 1.8 TFSI dynamischer

De Audi A3 1.8 TFSI rijdt dynamischer

Het sportstuur van de Audi A3 ligt lekker in de hand, en geeft veel gevoel door van de aangedreven voorwielen – soms te veel: Newtonmeters die de banden in bochten niet op de straat krijgen trekken dan aan het stuur.

Dat de rijdynamiek van deze nieuwe Audi A3 hoger ligt dan zijn voorgangers is duidelijk. Hij laat zich echter moeilijk vergelijken, omdat de testauto uitgerust is met het S-Line pakket (1900 euro*) met sportonderstel (los 220 euro*). Daarmee blijft de A3 in bochten zeer lang neutraal voordat hij mild onderstuurt. Wie dat wil, kan de achterkant bij lastwissel laten indraaien, waarbij het ESP precies die mate van ruimte toelaat die past bij de dynamiek.

De straffe veren reageren goed, kunnen op grote hobbels hun stugge karakter echter niet verhullen. Dat, samen met de lichte schokken van de viercilinder motor bij deellast en na het overschakelen, vormt de enige smetje op het comfort van de Audi A3. Zeer aangenaam is daarentegen de goede geluidsisolatie: in vergelijking met het vorige model A3 kan het tot drie decibel schelen. Deze nieuw verworven rust draagt enorm bij aan het gevoel te rijden met een volwassen auto waarmee het comfortabel toeven is op lange afstanden.

Audi A3 met comfortabele afstemming aanbevolen

Met de standaard comfortabele afstemming, die Auto Motor und Sport bij de introductie getest heeft, zijn de meeste klanten beter bediend – niet alleen op lange afstanden. De auto rijdt dan nog steeds lichtvoetig. En ook de potige 180-pk-versie zal niet tot de best verkopende uitvoeringen behoren. Die rol is waarschijnlijk weggelegd voor de duidelijk gunstigere 1.4 TFSI met 122 pk vanaf 22.500 Euro* (NL: 25.650 euro).

In een wat minder op sportiviteit afgestemde configuratie maakt de Audi A3 aanspraak op vijf sterren. In deze configuratie haalt hij toch nog vier en een halve ster – ondanks lichte wegrijdproblemen bij de test.

* Duitse prijzen

Dit artikel is een vrije vertaling van het Duitse artikel op Auto Motor und Sport. De nieuwe Audi A3 1.8 TFSI staat vanaf eind augustus 2012 in de Nederlandse Audi-showroom, en is dan te verkrijgen vanaf 32.400 euro. Er is al een A3 vanaf 26.020 euro (1.4 TFSI Attraction) en alle uitvoeringen vallen tot 1-1-2013 in de 20% bijtellingsklasse.

Gallery