Wat een verandering: zelden werd een auto-ontwerp zo ingrijpend veranderd als de nieuwe Mercedes A-klasse. Geen discussie mogelijk, het model is er veel aantrekkelijker op geworden. Het Duitse weekblad Der Spiegel reed met de kleine Benz en had naast lovende woorden ook wat kritiek.
Eerste indruk
Wow, wat een design. In vergelijking met de oude A-klasse is de nieuwe generatie onherkenbaar veranderd. Mercedes heeft afscheid genomen van het hoge dak en sandwichvloer en dat lijkt op het eerste gezicht een zegen. De carrosserie oogt compact, de flanken gespierd en de achterkant lijkt voller en sterker dan die van een Porsche Cayenne. Ook van binnen ziet de A-klasse er uit als van een andere planeet: de ambiance is stijlvol en subtieler dan die van de C-klasse. En je zit in vergelijking met het vorige model bijna 20 centimeter dichter bij het asfalt. Zo heb je de auto beter in de hand en gemakkelijker onder controle.
De fabrikant zegt…
Mercedes noemt de A-klasse een radicaal nieuw begin. Wereldwijd is het c-segment een enorm groeisegment waarin Mercedes moet scoren als de fabrikant het doel van CEO Dieter Zetsche wil bereiken, namelijk in 2020 de leider van alle premiumfabrikanten zijn. Daarom is al het oude terzijde geschoven en is men vanaf nul begonnen. “De kans om met een blanco vel papier te beginnen maak je niet vaak mee in de auto-ontwikkeling” (CB: Volvo had deze kans met de net uitgebrachte V40 ook), zegt Zetsche terwijl hij dweept met het feit dat de ingenieurs en ontwerpers ruiterlijk gebruik hebben gemaakt van deze gelegenheid.
Het resultaat is een voor Mercedes zeer jeugdige en vlotte auto, die Zetsche de “hartslag van een nieuwe generatie” noemt. Gordon Wagener, hoofd van design zegt: “We wilden geen “me too”-model, maar de meest spectaculaire auto in deze klasse.” En het ontwerp is nog niet alles: ook op het gebied van rijdynamiek, infotainment en rij-assistenten willen de Duitsers topscores neerzetten.
Dit is ons opgevallen
De nieuwe A-klasse laat de oude echt mijlenver achter zich. Je stapt in en voelt je meteen op je gemak. De zitpositie klopt, stuur en schakelaars voelen goed aan en het rijden zorgt voor rijplezier. Wendbaar en kordaat kruist de auto over B-wegen en op de snelweg rijdt hij net zoals een grote Mercedes.
Zelfs de A 200 CDI met 136 pk, die met zijn gemiddelde brandstofverbruik van 4,1 liter diesel waarschijnlijk de best verkochte motorvariant zal gaan worden, slaat een goed figuur. De viercilinder is aangenaam stil, hangt goed aan het gaspedaal, versnelt prima en harmonieert goed met het optionele sportonderstel. Van dat laatste moet je echter houden. Weliswaar ligt de auto dan goed op de weg, maar in combinatie met de zware motor aan de voorzijde van de wagen is hij dan ook relatief hard. Als je het comfortabeler wenst, bespaar je dan de €330 kostende optie.
Wat ook opvalt is dat Mercedes in zijn zoektocht naar chic en sportief een beetje heeft overdreven. Ontwerpvarianten als “Urban” of “Style” en uitrustingspakketten als “Night” of “AMG Exclusive” maken de auto erg hip en bieden weliswaar mogelijkheden voor individualisering, maar de prijslijst is zo dik als een tijdschrift en zo ingewikkeld als de handleiding voor een videorecorder. Ook komen details als de imitatiekoolstofvezel-afwerking op het dashboard, de rode lichtringen in de ventilatieopeningen of het Mercedes logo op de achterlichten overdreven over. De geheel verbouwde kuipstoelen met vaste hoofdsteunen offeren ergonomie op voor uiterlijk. En het schuin aflopende dak maakt de instap naar achteren onnodig moeizaam. Zit je eenmaal op achterbank, dan is het gevoel van ruimte echter in orde.
Ondanks menig overdrijving waren de ontwikkelaars niet in alle gevallen consistent. Wie de sportiefste en meest dynamische auto wil bouwen moet niet de bij de concurrentie al lange tijd gebruikelijke instelbare onderstelafstemming en besturing vergeten en zou het contactslot moeten vervangen door een startknop. En wie leider wil zijn op het gebied van infotainment moet het iPad-achtige beeldscherm ook voor touchbediening geschikt maken.
Dit moet je weten
De A-klasse is de belangrijkste van tenminste vijf modellen waarmee Mercedes de compacte klasse wil betreden. Op hetzelfde modulaire onderstel is er al de ongeveer €2.000 duurdere B-klasse. Later volgen nog een kleine sedan, een handzame SUV en nog een niche-model, hetzij een cabrio of een Shooting Break. Technisch gezien is het platform klaar voor vierwielaandrijving, en er zijn zelfs AMG-modellen in voorbereiding.
De A-klasse komt in september en kost minstens € 23.978 (NL: € 28.995). Drie benzinemotoren, van de A 180 met 122 pk tot aan de A 250, die het brengt tot 211 pk, komen beschikbaar. Aan de dieselkant staan de A 180 CDI met 109 pk, de door ons gereden A 200 CDI met 136 pk en een 220 CDI (170 pk) paraat. Alle motoren zijn nieuw en bieden merkbaar meer vermogen bij een tot 26 procent lager verbruik. Een zes-versnellingsbak is standaard en tegen meerprijs is er ook een 7-traps automatische transmissie met dubbele koppeling beschikbaar. Alle uitvoeringen beschikken over een start-stop systeem. De zuinigste A-klasse haalt een normverbruik van 3,8 liter en de snelste haalt 240 km/u.
Mercedes is bijzonder trots op zijn eigen innovaties. Standaard is de A-klasse uitgerust met een noodremassistent die niet tegen kleine beschadigingen in de stad beschermt, maar tegen botsingen bij snelheden tussen 30 en 250 km/u. En tegen meerprijs is er een infotainmentsysteem met een internetverbinding, eigen apps en een iPhone telefoonintegratie.
Dat zullen we niet vergeten
De durf waarmee Mercedes in de compacte klasse opnieuw begint. Zo jong en modern waren de Duitsers sinds de invoering van de Smart niet meer. En zo sportief verplaatste zich al lang geen auto meer uit Stuttgart. Maar zelden was Mercedes zo vol van zichzelf, zo afstandelijk en zo onder de indruk van hun eigen product dat de blik naar links en rechts is vervaagd. Ja, de A-klasse is een geweldige auto. Maar een revolutie is hij alleen voor Mercedes, niet voor de markt. Want er zijn in de compactklasse ook andere fabrikanten die gave modellen met aansprekend design en goed onderstel aanbieden.

Deze test is een vrije vertaling van de test in Der Spiegel
Geteste auto
Fabrikant: | Mercedes |
Model: | A 200 CDI |
Carrosserie: | Hatchback |
Motor: | Viercilinder-Commonrail-Diesel |
Transmissie: | Automaat, 7v. met dubbele koppeling |
Aandrijving: | Voorwielen |
Cilinderinhoud: | 1.789 cc |
Vermogen: | 136 PK (100 kW) |
Koppel: | 300 Nm |
Van 0 naar 100: | 9,2 s |
Topsnelheid.: | 210 km/h |
Verbruik (ECE): | 4,1 Liter |
CO2-uitstoot: | 109 g/km |
Bagageruimte: | 341 Liter |
met banken plat: | 1.157 Liter |
Gewicht: | 1.475 kg |
Afmetingen: | 4292 / 1780 / 1434 |
Prijs: | €29.952 (DE, NL vanaf €33.685) |
Wij als trouwe A rijders (inmiddels 3x) hebben maar 1 ding te zeggen.
Bedankt mercedes, voor ons geen nieuwe A.
De auto is 10.000 euro duurder geworden.
Tienduizend euro duurder? Ben benieuwd hoe je vergelijkt. Als ik bijvoorbeeld de A180 BlueEFFICIENCY vergelijk, dan is de nieuwe A-klasse ruim 5700 euro duurder, maar hij is ook sneller, zuiniger en luxer uitgerust.
Heb een proefrit gemaakt met een 180 benzine prachtige wagen ,maar vel vind ik hem niet.
Mooi afgewerkt is hij zeker heerlijk stuur en fijne stoelen, maar of ze echt goed zijn daar kom je pas achter als je ver weg moet.
Wel een klein raam achter ,maar toch voldoende zicht en fijne grote spiegels.
Heb ook een proefrit gemaakt in een Hyundai 30 i ,geweldige wagen doet zeker niet onder voor de nieuwe a Mercedes ,en een stuk goedkoper.
Zit nu te kijken wie het meeste geeft voor mijn slk 200 compressor UIT 2007 en mijn A UIT 2007 .
Anders verkoop je ze toch lekker particulier? Kun je lekker afdingen op je nieuwe aankoop!
Nog even ook ik vind de wagen te duur, met een Ambition pakket en Spiegelpakket en line urban kom je op 35.807,98 € ?
Moet je na gaan BTW 4.845,18€
BPM 5.414,60 €
SCHANDALIG HOE BEDOEL JE EUROPESE GELIJKHEID ???
BMW 325I 2007 hebben wij ingeruild omdat we goedkoper wilden rijden, deze auto Mercedes A180 Urban/AMG en night pakket uitgevoerd gaat alle verwachtingen te boven,
mis een beetje power maar de rest is best in orde, geen seconde spijt!