Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Het doek is er af! Nog even wachten en dan kunnen we in de nieuwe Volvo V40 rijden, de nieuwe hatchback van Volvo. (update 18 juni: bekijk hier alle testen van de nieuwe V40!)

Hatchback

Volvo heeft het stof afgeblazen van de oude naam “V40”. De nieuwe Volvo V40 (modeljaar 2013) is in tegenstelling tot de oude V40 echter geen stationcar maar een hatchback. Hij staat op een eigen doorontwikkeling van het Ford C1 platform – waar de C30 ook op staat – aangevuld met de onderdelen van de S/V60.

De V40 moet vanaf juli 2012 gaan concurreren in zijn klasse (het C-segment voor intimi) met de premium (lees: duurdere) hatchbacks zoals de nieuwe Audi A3 Sportback, de Lexus CT200h, BMW 1-serie en de eveneens nagelnieuwe Mercedes A-klasse, die van grijzebollenauto spontaan is geëvolueerd naar een blitse leasebak.

Volvo claimt de best sturende auto in deze klasse te hebben gebouwd. Gezien het feit dat ik uitgebreid met een Volvo C30 heb gereden, en deze coupé licht en wat afstandelijk vind sturen, ben ik een beetje sceptisch. Maar goed, voor een Volvo zal hij waarschijnlijk goed sturen. We zullen het gaan zien.

Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Voetgangersairbag

Voetgangersairbag

De Volvo V40 is optioneel uit te rusten met een keur aan elektronische hulpmiddelen voor de bestuurder. Denk hierbij aan Lane Keeping Aid, Blind Spot Information System (BLIS), Cross Traffic Alert, Pedestrian Detection met Full Auto Brake en Road Sign Information. Optioneel dus allemaal.

Volvo zou Volvo echter niet zijn als het de V40 ten opzichte van de concurrentie niet zou profileren als “extra veilige auto”. De nieuwe V40 komt daarom standaard met City Safety, een automatische remassistent die nu werkt tot 50km/u i.p.v. 30 km/u, en een arsenaal aan airbags waaronder een knie-airbag en een voetgangersairbag. Met name de voetgangersairbag is bijzonder, aangezien Volvo hiermee een wereldprimeur heeft. In het geval van een aanrijding met een voetganger klapt de airbag van onder de motorkap open en wordt de ongelukkige beschermd tegen de harde a-stijlen en voorruit van de auto. Volvo gaat met de V40 voor een maximale score in de voor 2012 aangescherpte Euro NCAP-veiligheidstests.

Configureerbare klokkenwinkel

Een leuke, optionele, nieuwe feature die Volvo heeft toegepast in de nieuwe V40 zijn configureerbare meters. Omdat het instrumentenpaneel met deze optie gebaseerd op TFT-schermen kun je kiezen uit 3 thema’s, Elegance, Eco en Performance waarbij de meters achter het stuur zich aanpassen aan het gekozen thema.

Video demonstratie instrumentenpaneel

Bagageruimte V40

Bagageruimte Volvo V40

Bagageruimte Volvo V40

Volvo zal dankzij de positionering van de nieuwe V40 “merkvreemde” klanten aantrekken, maar ook klanten verliezen. Als je nu S40 of V50 rijdt, en je wilt weer een Volvo, dan heb je een probleem. De S40 en V50 gaan uit productie en de V40 biedt niet de bagageruimte die de V50 biedt (dat doet de V60 niet eens) en als je gecharmeerd bent van sedans, dan mis je de kont. Deze klanten moeten dus “upgraden” naar een S60/V60 en niet iedereen wil/kan dit betalen.

Vergelijk de bagageruimtes van de verschillende Volvo modellen:

Bagageruimte Volvo modellen in liters
Meting Nieuwe V40 S40 V50 V60
ISO V211-2 335* 417 430
ISO V211-1 615* 717 690
ISO V214-1 1032* 1307 1241
ISO V210 404

ISO V211-2 Met achterbank opgeklapt, laadhoogte gelijk aan bovenzijde achterbank
ISO V211-1 Met achterbank neergeklapt, laadhoogte gelijk aan bovenzijde voorstoelen (excl. hoofdsteunen)
ISO V214-1 Met achterbank neergeklapt, laadhoogte gelijk aan plafond
ISO V210 Totale ruimte achter de achterbank. Gesloten compartiment
* Dit is inclusief de 16 liter onder de laadvloer.

Prijzen Volvo V40

De nieuwe Volvo V40 zal vanaf 14 mei in de Volvofabriek in Gent geproduceerd worden, en staat vanaf augustus 2012 (week 33) in de showroom met een vanafprijs van 25.995 euro. Voor dat bedrag heb je de D2 1.6 turbodiesel met 115 pk/270Nm of de T3 met een 150 pk/240Nm leverende 1.6 turbo benzinemotor. De Volvo V40 is daarmee aantrekkelijk geprijsd vergeleken met bijvoorbeeld de 5-deurs BMW 1-serie, die in de prijslijst staat vanaf 27.950 euro. De liefhebbers van lekkere klinkende motoren worden op hun wenken bediend met mooie 5-cilinders: de D3 en D4 en een 254pk sterk kanon, de T5, die straks wellicht nog meer te kietelen valt bij Polestar, Volvo’s huistuner. Hoe lang deze 5-pitters nog stand houden in deze tijd van downsizing is de vraag, maar we genieten er van zolang het kan. Dankzij start/stop en een regeneratief remsysteem zijn de V40’s qua bijtelling ook interessant, want behalve de automaten vallen ze in 2012 allemaal in de 20% bijtellingscategorie. De D2 is zelfs wegenbelastingvrij tot 1 januari 2014, mits je er niet te brede sloffen af-fabriek onder legt, want dan stijgt de uitstoot naar 99g/km en vervalt de vrijstelling. Hieronder vind je de prijslijst per 1-1-2013.

Model Vermogen Uitstoot Bijtelling Vanafprijs

Benzine

T3 150pk / 240/270Nm* 124g/km 20%** €26.995
T4 180pk / 240/270Nm* 129g/km 20%** €28.295
T4 Powershift 180pk / 240/270Nm* 149g/km 25% €31.595
T5 Geartronic 254pk / 360/400Nm* 185g/km 25% €39.995

Diesel

D2 115 pk / 270Nm 94g/km 20% €26.495
D3 150 pk / 350Nm 114g/km 20%** €30.995
D3 Geartronic 150 pk / 350Nm 136g/km 25% €35.995
D4 177 pk / 400Nm 114g/km 20%** €33.495
D4 Geartronic 177 pk / 400Nm 136g/km 25% €38.495

* Overboost
** Tot 1-1-2014

Wat vind jij van de nieuwe V40?

Laden ... Laden ...