Ik kan wel zeggen dat ik auto’s en autorijden leuk vind. Maar ook ik besef dat het bezitten en rijden van een auto relatief dure bezigheden zijn, met name voor particulieren. Daarom een blogpost over hoe je kunt besparen op je autokosten.

Koop geen nieuwe auto

Een auto is geen investering, het is een uitgave; hij wordt al minder waard als je het dealerterrein af rijdt. Op het moment dat je een nieuwe auto koopt, neem je ook de grootste afschrijvingen voor je rekening, want die vinden in de eerste jaren plaats. Niet zelden schrijft een auto in 4 jaar voor 50% af, waarna de afschrijving afvlakt. Dat merk je pas bij het inruilen, en dat is het verneukeratieve.

Koop een betrouwbare occasion

Ok, je gaat dus voor een gebruikte auto. Maar welke moet je dan hebben? Er zijn diverse instanties die onderzoeken hoe veel kwalen oudere auto’s hebben. In Duitsland zijn ze hier goed in. Hier heb ik recent nog een blogpost over geschreven.

Leen geen geld voor een auto

Een auto financieren met geleend geld is eigenlijk erg onverstandig. In tegenstelling tot je huis heb je met je auto te maken met een voorwerp dat direct na aankoop stevig daalt in waarde. Om dat te gaan financieren met geleend geld is niet verstandig. Je hebt dan aan  twee kanten kosten, namelijk de afschrijving én de rente op het geleende geld. Als je dan toch moet lenen, ga dan even rondshoppen voor het voordeligste krediet.

Deel je auto

Je auto schrijft dus af, ook als je deze niet gebruikt. Ook de wegenbelasting en verzekering loopt gewoon door. Om vaste lasten te verlichten kun je overwegen om je auto te delen met anderen op het moment dat je hem zelf niet nodig hebt. Met de opkomst van deelplatforms als Snappcar en MyWheels is het tegenwoordig veel makkelijker geworden om je auto te delen.

Rijd ‘verstandig’ zuinig

Je bandenspanning op orde houden, je aan de maximumsnelheden houden, je auto uit laten rollen in plaats van op het laatste moment remmen, anticiperen op het overige verkeer, het scheelt gewoon keiharde Euro’s. Het veel gepromote ‘nieuwe rijden’ is echter niet in alle gevallen verstandig. Te vroeg schakelen en alleen maar korte stukjes met je auto rijden is bijvoorbeeld niet goed voor de motor, en dat kan op termijn in de papieren lopen.  Daarom een tip: schakel bij constante snelheden snel op naar een hogere versnelling, maar laat bij zwaardere belasting je (brandstof)motor niet minder dan 2000 toeren draaien.

Goedkope autoverzekering

Ik kan me het niet voorstellen, maar er schijnen nog veel mensen te zijn die onnodig hoge premies betalen voor hun autoverzekering. Even vergelijken met een aantal andere verzekeraars kan je al snel tientjes per maand besparen. En de voorwaarden hoeven echt niet slechter te zijn.

Tank goedkoop

De brandstofprijzen zijn afgelopen maanden behoorlijk gedaald, en de verwachting is dat dat nog wel even zo blijft. Dat is fijn voor de portemonnee natuurlijk, maar het kan nog steeds euro’s per tankbeurt opleveren om een onbemande pomp op te zoeken, die niet zelden 10 of meer cent korting bieden ten opzichte van de pompen langs de snelweg.

Bijtelling te hoog?

Voor de zakelijke rijder die dit artikel leest en denkt: ‘de kosten die ik heb aan bijtelling zijn ook véél te hoog’, dan daag ik je uit om eens uit te rekenen wat je gloednieuwe leasebak écht kost per maand als je deze privé aan zou schaffen en dan zul je zien dat je daar maar een fractie van betaalt, zelfs als je maar weinig privé er mee rijdt (wat meestal niet zo is). Mijn oplossing: rijd minder dan 500 km per jaar privé, dan heb je helemaal geen bijtelling. Of zoek een auto uit met lagere bijtelling, of huur/leen/koop een oudere auto en vraag je baas om een mobiliteitsvergoeding.