Nederland is een fietsland. Niet gek dus dat de fietsendrager een populaire auto-accessoire is. Maar waar moet je nou op letten bij de aanschaf van zo’n mobiel fietsenrek?

Soorten fietsendragers

Allereerst even een korte uitleg over welke soorten fietsendragers er zijn voor op de auto. Er zijn namelijk 3 soorten, namelijk: op de trekhaak, op de achterklep (spanbanddrager) of op het dak van de auto. Elk type heeft z’n  voor- en nadelen:

 VoordelenNadelen
Op de trekhaak- Geschikt voor e-bikes
- Lage tilhoogte
- Snelle montage
- Trekhaak noodzakelijk
- Gewicht
Op de achterklep- Geen trekhaak noodzakelijk
- Voordelig
- Niet geschikt voor e-bikes
- Niet geschikt voor alle auto’s
Op het dak- Geen trekhaak noodzakelijk
- Achterklep blijft bereikbaar
- Dakdragers noodzakelijk
- Fietsen vangen veel wind
- Tilhoogte

In de praktijk wordt de fietsendrager die op de trekhaak gemonteerd moet worden tegenwoordig het meest gekozen, omdat deze ook geschikt is voor zwaardere fietsen als de e-bike. Goede exemplaren zijn snel te monteren, compact op te bergen en kantelbaar, zodat je bij de achterklep kunt terwijl de fietsen gemonteerd zijn. De kosten voor een dergelijke trekhaakfietsendrager bedragen zo’n 300 tot 600 euro.

E-bikes

Moderne e-bikes wegen al snel 25 kilo per stuk. Daar zijn ouderwetse fietsendragers niet op gebouwd, en  fietsendragers die je op de achterklep hebben onvoldoende draagvermogen. Bij moderne fietsendragers voor op de trekhaak moeten moet je op de maximale kogeldruk van je auto (zie verderop) letten. Bij dakdragers moet je letten op de maximale dakbelasting van de auto.

Welke fietsendrager kopen?

De lichtgewicht Uebler X21 S komt in veel (Nederlandse en Duitse) testen als beste naar boven. “Sehr gut”, maar niet “billig” met een prijs van 539 euro. De Pro-User Diamant is de Consumentenbond Beste Koop en is een stuk voordeliger met 285 euro. Hij wordt veel gekocht, maar is wel aan de zware kant met 18,5 kilo. Bij fietsendragercenter.nl kun je deze, maar ook andere goede fietsendragers online kopen.

Kogeldruk

Caravanrijders kennen de term: maximale kogeldruk. Dat is de maximale verticale belasting die je auto mag hebben op de trekhaak in kilo’s. Deze waarde mag volgens de wet niet overschreden worden. Hier krijg je ook mee te maken zodra je een fietsenrek met fietsen op je trekhaak monteert. Kleinere auto’s hebben vaak een maximale kogeldruk van slechts 50 kg. Een fietsendrager van 17 kilo plus 2 e-bikes van 25 kilo is dan te zwaar. Het kan wel helpen om de accupacks van de elektrische fietsen te demonteren. De maximale kogeldruk vind je in het instructieboekje van de auto.

Trekhaak

Als je opteert voor een fietsendrager voor op de trekhaak moet er natuurlijk wel zo’n sleurknobbel aanwezig zijn op je auto. Anders moet je een trekhaak laten monteren. De kosten voor een vaste trekhaak bedragen zo’n 200 euro, en voor een demontabele zo’n 350 euro, exclusief montage. Kies dan wel een stalen, want die zijn beter bestand tegen de fietsendrager dan de zachtere aluminium exemplaren.

Kentekenplaat

Als je een fietsendrager met fietsen monteert op de trekhaak, blokkeert deze de kentekenplaat van de auto. Daarom moet op de fietsendrager zelf een nummerplaat gemonteerd worden. Dit is in Nederland een witte kentekenplaat, zonder EU- en NL-symbool, met hetzelfde kenteken als de auto. Dit is dezelfde die geldt voor aanhangers t/m 750 kg. Zo’n witte kentekenplaat kost je max. 20 euro.

Bij de RDW vind je een lijst met erkende kentekenplaatleveranciers, maar er zijn ook online leveranciers.

7-polige vs. 13-polige stekker

Om de verlichting op de fietsendrager te laten functioneren, moet deze aangesloten worden met een stekker op je auto. Dit kan een ouderwetse 7-polige of een wat modernere 13-polige stekker (inclusief achteruitrijverlichting en mistachterlicht) zijn. Hier zijn ook verloopstekkers voor te koop. Check na het aansluiten wel even of de verlichting het ook daadwerkelijk doet.

Uitsteken

De lading (in dit geval fietsen) mag aan weerszijden maximaal 20 cm uitsteken buiten de auto.