De 7-zits Skoda Kodiaq zou het best eens goed kunnen gaan doen in Nederland. Waarom?

Trends

Er zijn in Nederlands steeds vaker samengestelde gezinnen, en die willen ook graag met zijn allen op pad. Een derde zitrij is dan geen overbodige luxe. Tel daarbij op dat de SUV’s in het algemeen momenteel niet aan te slepen zijn. Om maar af te sluiten met het feit dat het merk Skoda het momenteel goed doet in Nederland (veel waar voor je geld en 9e plek in de verkoopstatistieken van 2016), en voilá: een potentieel verkoopsucces voor de Skoda Kodiaq.

LEES OOK: wat betekent ‘Skoda’ eigenlijk?

De Skoda Kodiaq voelt zich ook offroad thuis (video)

Grootste in zijn klasse

Bagageruimte Skoda Kodiaq

Bagageruimte Skoda Kodiaq, 3e zitrij neergeklapt

Ok, de 3e zitrij in Skoda’s eerste echte SUV (de Yeti was meer een crossover, maar wordt binnenkort ook vernieuwd) snoept natuurlijk bagageruimte weg, maar de 4,7 meter lange Kodiaq is wel een flinke auto met een fikse bak ruimte. Zo biedt hij een bagageruimte van 630 liter met de 3e zitrij plat (5-zits: 720 liter), en met alle twee de achterbanken plat wordt dat zelfs 2.065 liter (5-zits). Daarmee is hij nog ruimer dan de Superb Combi, die het met 1.950 liter moet stellen. De achterbank is achttien centimeter te verschuiven en zo kun je kiezen voor maximale beenruimte of maximale bagageruimte.

Motorenaanbod

Bij de introductie van de Skoda Kodiaq – begin 2017 – biedt de SUV keuze uit vijf motoren: drie TSI-benzinemotoren en 2 TDI-diesels, die natuurlijk bekend zijn van Volkswagen. De nieuwe 1.5 TSI blijft kennelijk nog even aan de meer “premium” merken van het Volkswagen-concern voorbehouden.

 MotorPKNm
Benzine1.4 TSI125 pk200 Nm
1.4 TSI150 pk250 Nm
2.0 TSI180 pk320 Nm
Diesel2.0 TDI150 pk340 Nm
2.0 TDI190 pk400 Nm

Transmissie

Qua transmissie en overbrenging lopen de mogelijkheden uiteen van een handgeschakelde zesversnellingsbak of een DSG-automaat met dubbele koppeling en naar wens voor- of vierwielaandrijving. Het onderstel kan worden beïnvloed met Driving Mode Select en het nieuwe Dynamic Chassis Control (DCC). Met behulp van die systemen zijn de besturing, de gasrespons, de DSG-transmissie en het onderstel via diverse rijstanden op basis van persoonlijke voorkeur in te stellen.

LEES OOK: Rij-impressies Skoda Kodiaq: ruimte en gemak

Vierwielaangedreven uitvoeringen beschikken over een speciale offroadstand; met een druk op de knop schakelen alle relevante systemen – motormanagement, assistentiesystemen, elektronische chassissystemen als ABS en ESC – en het onderstel in combinatie met het optionele DCC, automatisch over naar offroadcondities.

Prijzen

Dan de prijzen (updated 22-dec-2016): de Skoda Kodiaq begint bij € 28.990, maar dan heb je een erg uitgeklede Active-uitvoering. Er komen ook Business-uitvoeringen met standaard lichtmetalen velgen, navigatiesysteem, parkeersensoren, bluetooth-telefoonvoorbereiding met stuurwielbediening en automatische airconditioning. Alle modellen hebben sowieso 22% bijtelling, want leverbaar vanaf maart 2017 en niet elektrisch.

Benzine
1.4 TSI 125 pk 6 versn. hand Active € 28.990
Ambition € 31.130
Style € 33.330
1.4 TSI 150 pk 6 versn. DSG Ambition € 35.430
Style € 37.630
1.4 TSI 150 pk 6 versn. hand 4×4 Ambition € 35.830
Style € 37.030
1.4 TSI 150 pk 6 versn. DSG 4×4 Ambition € 38.030
Style € 40.230
2.0 TSI 180 pk Style € 43.690
Diesel
2.0 TDI 150 pk 7 versn. DSG Ambition € 41.150
Style € 43.350
2.0 TDI 150 pk 6 versn. hand 4×4 Ambition € 41.550
Style € 43.750
2.0 TDI 190 pk 7 versn. DSG 4×4 Style € 49.550

De Business-uitvoeringen zijn zo’n 2000 – 2700 euro duurder.

Foto’s