De 7-zits Skoda Kodiaq zou het best eens goed kunnen gaan doen in Nederland. Waarom?
Trends
Er zijn in Nederlands steeds vaker samengestelde gezinnen, en die willen ook graag met zijn allen op pad. Een derde zitrij is dan geen overbodige luxe. Tel daarbij op dat de SUV’s in het algemeen momenteel niet aan te slepen zijn. Om maar af te sluiten met het feit dat het merk Skoda het momenteel goed doet in Nederland (veel waar voor je geld en 9e plek in de verkoopstatistieken van 2016), en voilá: een potentieel verkoopsucces voor de Skoda Kodiaq.
LEES OOK: wat betekent ‘Skoda’ eigenlijk?
De Skoda Kodiaq voelt zich ook offroad thuis (video)
Grootste in zijn klasse
Ok, de 3e zitrij in Skoda’s eerste echte SUV (de Yeti was meer een crossover, maar wordt binnenkort ook vernieuwd) snoept natuurlijk bagageruimte weg, maar de 4,7 meter lange Kodiaq is wel een flinke auto met een fikse bak ruimte. Zo biedt hij een bagageruimte van 630 liter met de 3e zitrij plat (5-zits: 720 liter), en met alle twee de achterbanken plat wordt dat zelfs 2.065 liter (5-zits). Daarmee is hij nog ruimer dan de Superb Combi, die het met 1.950 liter moet stellen. De achterbank is achttien centimeter te verschuiven en zo kun je kiezen voor maximale beenruimte of maximale bagageruimte.
Motorenaanbod
Bij de introductie van de Skoda Kodiaq – begin 2017 – biedt de SUV keuze uit vijf motoren: drie TSI-benzinemotoren en 2 TDI-diesels, die natuurlijk bekend zijn van Volkswagen. De nieuwe 1.5 TSI blijft kennelijk nog even aan de meer “premium” merken van het Volkswagen-concern voorbehouden.
Motor | PK | Nm | |
---|---|---|---|
Benzine | 1.4 TSI | 125 pk | 200 Nm |
1.4 TSI | 150 pk | 250 Nm | |
2.0 TSI | 180 pk | 320 Nm | |
Diesel | 2.0 TDI | 150 pk | 340 Nm |
2.0 TDI | 190 pk | 400 Nm |
Transmissie
Qua transmissie en overbrenging lopen de mogelijkheden uiteen van een handgeschakelde zesversnellingsbak of een DSG-automaat met dubbele koppeling en naar wens voor- of vierwielaandrijving. Het onderstel kan worden beïnvloed met Driving Mode Select en het nieuwe Dynamic Chassis Control (DCC). Met behulp van die systemen zijn de besturing, de gasrespons, de DSG-transmissie en het onderstel via diverse rijstanden op basis van persoonlijke voorkeur in te stellen.
LEES OOK: Rij-impressies Skoda Kodiaq: ruimte en gemak
Vierwielaangedreven uitvoeringen beschikken over een speciale offroadstand; met een druk op de knop schakelen alle relevante systemen – motormanagement, assistentiesystemen, elektronische chassissystemen als ABS en ESC – en het onderstel in combinatie met het optionele DCC, automatisch over naar offroadcondities.
Prijzen
Dan de prijzen (updated 22-dec-2016): de Skoda Kodiaq begint bij € 28.990, maar dan heb je een erg uitgeklede Active-uitvoering. Er komen ook Business-uitvoeringen met standaard lichtmetalen velgen, navigatiesysteem, parkeersensoren, bluetooth-telefoonvoorbereiding met stuurwielbediening en automatische airconditioning. Alle modellen hebben sowieso 22% bijtelling, want leverbaar vanaf maart 2017 en niet elektrisch.
Benzine | ||
1.4 TSI 125 pk 6 versn. hand | Active | € 28.990 |
Ambition | € 31.130 | |
Style | € 33.330 | |
1.4 TSI 150 pk 6 versn. DSG | Ambition | € 35.430 |
Style | € 37.630 | |
1.4 TSI 150 pk 6 versn. hand 4×4 | Ambition | € 35.830 |
Style | € 37.030 | |
1.4 TSI 150 pk 6 versn. DSG 4×4 | Ambition | € 38.030 |
Style | € 40.230 | |
2.0 TSI 180 pk | Style | € 43.690 |
Diesel | ||
2.0 TDI 150 pk 7 versn. DSG | Ambition | € 41.150 |
Style | € 43.350 | |
2.0 TDI 150 pk 6 versn. hand 4×4 | Ambition | € 41.550 |
Style | € 43.750 | |
2.0 TDI 190 pk 7 versn. DSG 4×4 | Style | € 49.550 |
De Business-uitvoeringen zijn zo’n 2000 – 2700 euro duurder.