Ondanks de invasie aan crossovers is de Volkswagen Golf nog steeds een van de meest verkochte auto’s in Europa. Ik reed een aantal weken met een ingereden Golf 1.0 TSI BlueMotion Comfortline uit 2015 met 50.000 km op de teller.
Praktisch
Hij mag dan wel niet hip hoog op zijn wielen staan, de 7e versie van de populaire compacte middenklasser van Volkswagen is voor velen nog steeds een perfecte auto. Een Golf is praktisch, biedt ruimte aan vier (evt. vijf) personen met bagage, rijdt en stuurt goed en qua uiterlijk staat er een nette kar voor de deur. In dit geval met metallic lak en 16 inch lichtmetaal.
Ondanks dat het een “spaarmodel” is, zie je dat er niet aan af behalve aan de labeltjes “BlueMotion” op de voor-, zij- en achterkant. “BlueMotion” is overigens iets anders dan “BlueMotion Technology”, waarbij slechts een deel van de brandstofbesparingsmaatregelen worden doorgevoerd. De BlueMotion staat o.a. iets lager op de veren, heeft een gedeeltelijk gesloten, actieve grille, een speciale bodemplaat, langere verzetten en banden met minder rolweerstand.
Krachtige bromtor
Omdat Ford al geruime tijd succesvol was met een driecilinder kon Volkswagen niet achterblijven, en het concern kwam in 2015 dan ook met een 1.0 driecilinder, die inmiddels over het hele gamma (Audi, Seat, Skoda en Volkswagen) gebruikt wordt. De 1.0 TSI levert in deze Golf 115 pk en 200 Nm en voelt zeker niet ondermaats aan, integendeel. In combinatie met de een beetje hakerig, maar precies schakelende zesversnellingsbak voelt hij juist lekker vlot aan, met een ouderwetse duw van de turbo. Je krijgt het gevoel dat hij meer vermogen levert dan op papier (en dat is ook zo). Tuurlijk, als je mee wilt blazen op de Autobahn in Duitsland zou ik een grotere motor uitzoeken, maar uiteindelijk loopt het bromtorretje door tot 204 km/h volgens de fabrikant. De eenliter brengt bij flink optrekken een lekker sportief driecilindergeluidje voort en kan soms flink bewegen bij lastwissel. Bij “normale” snelheden is de motor en de hele auto echter prettig stil. Comfortabel ook, al voelt de vering bij lage snelheden een beetje stoterig aan. Er kwam wel een kraakje uit het onderstel bij het nemen van drempels, iets waar meer Golf-rijders over klagen op diverse fora. De auto stuurt vrij licht maar wel direct en heeft een goede, neutrale wegligging maar stuurt niet zo fijn als een Ford Focus, mijn favoriet in deze klasse als het op stuurplezier aankomt. De auto stuurt lekker de bocht in, maar de ecobandjes geven weinig feedback en daardoor voelt de limiet een beetje onduidelijk aan.
Hij rolt wel opvallend makkelijk op die spaarbanden, waardoor je al snel het gas los kunt laten. Het verbruik van deze ingereden Golf bleef mede daardoor bij een bescheiden rechtervoet heel netjes binnen de perken, zoals het een BlueMotion betaamt. Met veel vlakke snelwegkilometers 100/120 km/u en een gematigde rechtervoet is 1 op 18 goed te halen, waarmee je dankzij de 50-litertank makkelijk 800 km rijdt voordat het tanklampje begint te branden. Dat zijn dieselwaarden, zonder ingewikkelde hybridetechniek en een serieus alternatief voor de kilometervreter!
Op het start/stop-systeem heb je gelukkig zelf invloed door de handbak in de versnelling te laten, in tegenstelling tot de DSG-versie. De start/stop-functie in combinatie met deze DSG-automaat vind ik dan ook vrij irritant.
Interieur
Het interieur is, zoals het een Volkswagen betaamt, zeer netjes afgewerkt. Mooie materialen en fijne knoppen maken de dienst uit. Na 50.000 km is er nog helemaal niets versleten voor je gevoel, al begonnen de parkeersensoren in fileverkeer soms spontaan te piepen terwijl er niets aan de hand was. Het interieur is wel een tikkeltje aan de saaie kant.
Het centrale Discover Media-entertainmentscherm is geïntegreerd in het dashboard, en reageert vlot op de commando’s van je vingers. Het heeft de mogelijkheid om te koppelen met je smartphone om bijvoorbeeld Spotify-muziek te streamen via Bluetooth. Ingebouwde navigatie in een auto is al snel inferieur aan een moderne smartphone met navigatie-app in een goede telefoonhouder (zoals deze), dus die heb ik dan ook nauwelijks gebruikt, maar het zit er wel in. De radio klinkt goed, met een heldere ontvangst en geluid.
Leuk voor de autoliefhebbers is dat de uitgebreide boordcomputer de olietemperatuur weergeeft, zodat je weet wanneer de motor op bedrijfstemperatuur (rond de 90 graden) is, en je veilig meer toeren kunt maken. In de praktijk was dat na zo’n 15 minuten rijden. De Comfortline heeft verder standaard een goede uitrusting met gescheiden klimaatregeling, cruise control, bochtenverlichting en parkeersensoren rondom. Je moet achterin echter wel zelf je ramen naar beneden slingeren, iets wat echt typisch Volkswagen is. Kan echt niet meer anno nu Volkswagen! Rijhulpsystemen zoals een rijstrookassistent of een noodremsysteem met voetgangersdetectie zoek je vergeefs op deze compacte middenklasser uit 2015. Dan maar gewoon zelf beter opletten. De Golf let wel op of jij als bestuurder nog wel fris bent achter het stuur met een vermoeidheidsherkenner.
Als Volvo-rijder ben ik verwend door geroemd goede stoelen, en het is dan ook op dat gebied vaak een beetje een deceptie om in andere auto’s te rijden, zoals ook deze Golf. De Comfortline heeft redelijke stoelen, en passagiers vonden ze prima zitten maar ze zijn niet echt uitgebreid instelbaar. De vraag is of de stoelen voor jou ok zijn, dat zul je zelf uit moeten proberen. De bagageruimte is netjes, met totaal 380 liter inhoud. De ruimte onder de laadvloer heeft ruimte voor een kleine rugzak en nog wat andere zaken, en is daardoor zeer bruikbaar. Prima.
Op de achterbank is het ook prima toeven, ik kon met mijn 1m84 prima “achter mezelf” zitten. Er zijn auto’s die het minder voor elkaar hebben voor meer geld. Ik noem een BMW 1-serie, Mercedes A-klasse en Lexus CT200h.
Conclusie
Gewoon een prima kar, deze Golf 1.0 TSI BlueMotion Comfortline, een velemansvriend, waarmee je zuinig, comfortabel en representatief veel kilometers kunt verslinden. Je wordt er niet snel wild van, maar hij laat weinig steken vallen en dat maakt het model nog steeds tot een succesnummer. Over de betrouwbaarheid menen diverse partijen (o.a. de ANWB) dat Volkswagen met de Golf 7 een stap vooruit heeft gezet in kwaliteit. De (ruime) onderhoudsintervallen dienen echter strikt aangehouden te worden, liever vaker dan voorgeschreven. De TSI-motoren zijn nl. zeer kritisch op oliegebied.
Specificaties Golf 1.0 TSI BlueMotion Comfortline (2015)
- Motor: 1.0 TSI, driecilinder met turbo en directe injectie
- Vermogen: 115 pk bij 5000 tpm
- Koppel: 200 Nm bij 2000 tpm
- Topsnelheid: 204 km/h
- Acceleratie 0 – 100 km/h: 9,7 s
- Gewicht: 1132 kg
- Gem. verbruik tijdens test: 1 op 17,7
- Nieuwprijs: 25.920 euro
- Wegenbelasting: € 115 – € 129 per kwartaal (2017)
Uitrusting:
- Gescheiden klimaatregeling
- Parkeersensoren rondom
- Cruise control
- Bochtenverlichting
- 16 inch lichtmetalen velgen
Top kar
Een week geleden VW Golf Variant 1.0 bluemotion Comfortline gekocht van 9-2016 met 107000 km op de teller. Eerste ervaringen zijn zeer positief. Rijdt geruisloos, stuurt prettig aan, motor reageert vlot en pittig. Bij de huidige benzineprijzen ( oorlog in Ukraine is zojuist uitgebroken) is zijn superlaag verbruik een welkome bijkomstigheid. Toppie. Irritant is dat het start/stopsysteem de motor laat afslaan als je voor een stoplicht staat maar dat systeem kun je uitschakelen. Ik heb verder nog niet kunnen ontdekken of de buitenspiegels elektronisch ingeklapt kunnen worden.
Veel plezier met je nieuwe auto Henk! Fijn dat de auto lekker zuinig is met de huidige brandstofprijzen.
Wij hebben hem nu al bijna 3 jaar nog steeds een top auto.
Hij is stil, snel, zuinig en comfortabe. Voor een VW Golf vind ik het een mooie en nette auto.
Alleen dit jaar begaf de akku het en werd binnen 1 uur gratis vervangen.
Conclusie, wij zijn heel tevreden.