Een gebruikte Audi A4 en A5 (B8) heeft door zijn premium imago een flinke aantrekkingskracht op veel autokopers. Maar of je er verstandig aan doet een gebruikt exemplaar te kopen? Dat hangt er van af.
Mooie afwerking
Wat voorop staat is dat een Audi goed in elkaar steekt qua afwerking. Roest heeft geen grip op de verzinkte carrosserie, het dashboard zit strak in elkaar en de gebruikte materialen zijn mooi. De uitrusting is een kwestie van zoeken naar een goed exemplaar, want de basisuitvoering is vrij kaal, zoals het een Duitse auto betaamt. Qua uiterlijk is het ook degelijkheid dat de klok slaat. Je slaat geen modderfiguur in een vorig model omdat de auto bij een nieuw model nog steeds veel op het oude model lijkt.
Hoge kosten
Omdat de modellen redelijk tijdloos zijn, is de afschrijving relatief laag. Dat zie je aan de het feit dat gebruikte exemplaren niet goedkoop zijn. De A4 en zijn coupébroertje de A5 hebben bovendien relatief hoge onderhoudskosten, maar er zijn vast Audi-specialisten te vinden met een schappelijk werkplaatstarief. Het meest kostbare zijn echter de (grote kans op) reparaties aan de motor. De 1.8 TFSI en met name de 2.0 TFSI-benzinemotoren van bouwjaren 2008, 2009, 2010, 2011 en 2012* zijn berucht. Deze motoren zijn af-fabriek met onderbemeten olieschraapveren uitgerust, waardoor je een enorm hoog olieverbruik kan krijgen boven de 80.000 km. Uiteindelijk kan dat leiden tot zeer dure reparaties aan motor en katalysator. Het onderwerp is zelfs bij Radar aan bod gekomen en geadverteerde reparatiekosten bij een onafhankelijke specialist variëren van €1850 tot €3750 euro. Bij de Audi-dealer is het waarschijnlijk nog veel prijziger.
De 2.0 TDI dieselmotor van VAG is ook niet geheel risicovrij. Defecte koppelingen en tweemassavliegwielen komen regelmatig voor, en er zijn ook gevallen bekend met schade aan de Bosch CP4.x brandstof-hogedrukpomp, met destructieve gevolgen door metaalslijpsel in het brandstofsysteem. Daarnaast heeft de (elektronica van) de Multitronic-automaat (CVT van Audi) geen beste reputatie. Kortom: best risicovol voor de portemonnee, zo’n gebruikte Audi A4 of A5.
Aankoopadvies A4 Avant-occasion door Autoweek
Occasion-orakel Nic de Boer van AutoWeek legt uit waar je allemaal op moet letten als je een gebruikte A4 aanschaft. En dat zijn dus geen kleine dingetjes die je voor een paar honderd euro repareert als ze defect zijn: motor, katalysator, koppeling. Daarnaast rijdt een Audi vrij stug, helemaal met een sportonderstel, en daar moet je van houden.
Review A4 Avant-occasion door Autoblog.nl
Wouter van Autoblog.nl reed met een gebruikte A4 Avant uit 2009.
Conclusie
Een Audi A4 of A5 kan een fijne rijdende auto zijn, maar vergewis je er wel van dat eventuele problemen met de aandrijflijn verholpen zijn, want dat kan dus flink in de papieren lopen. Een achtergrondcheck, een aankoopkeuring en garantie zijn dan ook van levensbelang. Bovendien is een uitgebreide proefrit altijd een goed idee, om andere kwaaltjes te detecteren, maar dat geldt voor elke occasion.
* Onder andere deze VAG-modellen hebben mogelijk last van hoog olieverbruik:
De Audi A4 1.8 TFSI 120 en 160pk, A4/A5 2.0 TFSI, Audi Q5 2.0 TFSI, Audi TT, Volkswagen Golf/Passat/Beetle/Touran/Tiguan/Eos/Scirocco 1.8 TSi en 2.0 TSI, SKODA Superb/Octavia/Yeti/Roomster 1.8 TSI en Seat Exeo en Altea 1.8 TSI.
Audi zal best voor kwaliteit staan, echter, hoewel persoonlijk, die gruwelijk lelijke grille. Is er dan
niemand van die Audi designers die van die grille iets anders/mooiers maken kan?? Nogmaals, ieder zijn
ding maar de trend is (o.a. Lexus), een steeds maar grotere grille. Jammer. MB/BMW hebben hun eigen grille,
mooi of niet: herkenbaar, ingetogen, fraai…Succes Audi……
Wie geeft er iets om de vorm van de grille als je motor 1 liter olie per 320 km verbruikt!?
daarom nooit een v.a.g product.
Ach, erg kinderachtig… de ene verbruikt olie, de ander heeft continu elektrische problemen, de volgende monteert weer drama-versnellingbakken, ga zo maar door. Ieder heeft zijn/haar eigen ervaring. Ik heb zelf de 1.8TFSI gehad voor 186.000Km. De mijne gebruikte niet buitensporig motorolie. Tussen de beurten (30-35.000Km.) door weinig tot geen olie bij hoeven vullen. Ligt dus misschien ook een beetje aan de berijder. Een Turbo motor moet je nu eenmaal anders behandelen dan een ongeblazen machine. Heb allerlei merken gereden in mijn automobiele carrière, van A(lfa Romeo) tot huur Z(astava), maar ieder merk/type/motor heeft zijn eigen charme, maar ook zijn eigen problemen. Zeker bij tweedehands koop geldt nog steeds, “je moet het treffen en geluk hebben”. Niets meer, en zéker ook niets minder.
Net als bij aankoop van elke andere auto; de compleet ingevulde onderhouds-historie (boekjes) zijn belangrijk. Mijn broer kocht in 2011 bij een occasiondealer een mooie A4 met de (beruchte) 1.8 TFSI motor die netjes gereviseerd was. Nota’s keurig erbij omdat de verkoper heus wel weet dat dit het zwakke punt is bij deze motor.
Resultaat : al vele jaren een betrouwbare auto zonder buitensporig olieverbruik.
Even een verkoper geloven op zijn/haar blauwe ogen ?? Niet doen, vraag bewijzen van juist onderhoud!
Vanaf welk moment is de zuigermodificatie af fabriek uitgevoerd, ? Wie weet dat, of hoe kan je dat controleren.
De risicovolle jaren staan in het artikel genoemd. Vanaf 2013 zou het probleem verholpen moeten zijn. Het is echter niet ondenkbaar dat een auto wel in 2012 is geproduceerd en ergens in 2013 een kenteken heeft gekregen. Een zeker risico is er dus wel. Het chassisnummer kan uitsluitsel geven.
Heb zelf een Audi Coupe juli 2013 1.8 TFSI km 98.000 nooit een druppel olie moeten bijvullen en nooit een defect gehad probleemloze auto dus….
Blijkbaar heeft niemand het hier over de oliepomp waarvan het aandrijf-asje uitslijt en dan helemaal geen olie rondstuwt. Bij mij ging enkel de “verwittiging” branden en even later blokkeerde de motor door 2 vastgelopen nokkenassen. Met de Multitronic was het al LANG sukkelen…