Europees veiligheidsinstituut Euro NCAP heeft onlangs aangekondigd dat ze voetgangersdetectie standaard gaan opnemen in de botsproeven die ze met elk nieuw automodel uitvoeren. Wat is voetgangersdetectie eigenlijk, en hoe werkt het?

AEB

Voetgangersdetectie (of pedestrian detection in het Engels) maakt deel uit van een AEB-systeem van een auto. AEB staat voor Autonomous Emergency Braking en dit systeem kan een auto in noodsituaties automatisch afremmen zonder tussenkomst van de bestuurder. Hiermee kan een aanrijding voorkomen worden of de impact worden verkleind.

Scanners

AEB maakt gebruik maakt van camera’s en laser- of radarsensoren, die achter de voorruit of grille van de auto ingebouwd zijn, en de omgeving (vooral de voorkant van de auto) afscannen.

Camera + laser voor achter voorruit

Camera + laserunit achter voorruit

Een computer analyseert de data van deze sensoren vele malen per seconde en bepaalt de relatieve positie en snelheid tot verkeersobjecten en bepaalt de botsdreiging. Als er een kritieke situatie wordt geïdentificeerd en de bestuurder reageert niet adequaat dan kan AEB de remmen gebruiken om een crash te voorkomen, of de impact te verkleinen.

Software

Het laatste wat je als autofabrikant wil, is dat een auto onnodig een noodstop maakt. De intelligentie van voetgangersdetectie zit hem dan ook in de software die de beelden van de camera interpreteert. De voetganger (of fietser) moet immers herkend worden tussen al het overige verkeer. Dat gebeurt aan de hand van de grootte en de vorm, en er wordt door patroonherkenning continu berekend of die voetganger of fietser gevaar oplevert. Dit gebeurt ook in het donker, en in een drukke binnenstad. Snelheid is van essentieel belang; het systeem moet dan ook binnen een fractie van een seconde reageren en de remmen aansturen.

In de onderstaande video van de nieuwe Volvo XC90 kun je heel mooi zien hoe dat werkt.


Grappig feitje: recent kondigde Volvo aan ook kangaroe’s te gaan detecteren in Australië, maar wist je dat hun systeem nu al overstekende elanden kan detecteren? Hoe kan het ook anders voor een Zweeds merk.

Niet perfect

De AEB-systemen zijn nog niet perfect. Zo werken ze beter bij daglicht; bij regen, sneeuw en hele donkere omgeving zal een camera die niet infrarood werkt, gewoon minder zien. Naarmate een auto sneller rijdt is er bovendien minder tijd om te reageren en te handelen. Maar dat het helpt is zeker, en met 10 km/h iemand aanrijden is nog altijd beter dan met 50 zullen we maar zeggen.

Naarmate de techniek vordert zullen deze tekortkomingen natuurlijk verholpen worden, maar het blijft zaak om zelf op te blijven letten.

De toekomst

Botsinstituut EuroNCAP gaat auto’s de komende jaren extra punten geven voor voetganger- en fietsersdetectie. Autofabrikanten zullen maar wat graag deze systemen, al dan niet standaard, gaan inbouwen in nieuwe automodellen. Ze kunnen het immers als verkoopargument gebruiken op de competitieve automarkt, net als de USB-poort of het lage verbruik.