Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Volkswagen maakte vandaag in de vorm van een conceptmodel op de Autosalon van Parijs bekend gemaakt dat de nieuwe Golf 7 BlueMotion niet meer dan 85 gram CO2 zal gaan uitstoten. Dat betekent dat deze dieselnipper in ieder geval tot 1-1-2015 in de felbegeerde 14% bijtellingscategorie gaat vallen. Vanaf de zomer van 2013 heeft Volkswagen daarmee een verkoopkanon van de eerste orde in huis. Wij Nederlanders zijn nu eenmaal dol op auto’s met lage bijtelling. Helemaal als je daarvoor geen concessies hoeft te doen aan het rijplezier, maar dat zal in de praktijk moeten blijken.

Superzuinig

De nieuwe Golf 7 BlueMotion met 110pk/250Nm sterke 1.6 TDI dieselmotor verbruikt, mede dankzij gewichtreductie, een start/stop-systeem, banden met lage rolweerstand en diverse aerodynamische aanpassingen, op papier gemiddeld 3,2 liter diesel per 100 km. Dat komt overeen met een verbruik van ruim 1 op 31. In theorie kun je dus 1562 kilometer met de 50 liter tank rijden. In de praktijk zal de actieradius natuurlijk een stuk lager uitvallen, maar dat de Duitser zuinig wordt valt niet te ontkennen. Hoef je dus alleen nog maar voor de kleffe broodjes bij de benzinepomp te zijn! Door de lage luchtweerstand (cw-waarde 0,27), lage rolweerstand en de waarschijnlijk lange overbrengingen haalt de spaar-Golf een relatief hoge topsnelheid van 202 km/u. Kijk, dat is dan weer wat minder saai.

Trendline of Comfortline

Bij de Golf 6 was er maar één specifieke uitvoering van het extra zuinige BlueMotion model. Dat gaat veranderen bij de nieuwe Golf. Het wordt mogelijk om hem met de uitrustingsniveaus Trendline of Comfortline (wellicht ook Highline?) te bestellen, met 3 of 5 deuren. De nieuwe Golf BlueMotion zal exclusief worden voorzien van 15- of 16-inch wielen voor optimaal gewicht en optimale lucht- en rolweerstand. Dat is jammer, want 17-inch wielen staan hem een stuk beter.