Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Lexus lacht zich helemaal suf. Normaal rijden er bij de Nederlandse Lexus dealers zo’n 700 nieuwe auto’s per jaar de showroom uit, en nu zijn er al meer Lexussen (of is het Lexi?) verkocht dan in heel 2010, waarvan een groot deel blind! De reden: de nieuwe, fiscaal aantrekkelijke Lexus CT200h hybride. Ik reed voor deze test met de Lexus CT 200h Luxury Line, het topmodel.

Premium Prius?

Er is op het moment van schrijven slechts een aantal grotere auto’s in het motorrijtuigenbelastingvrije/14% bijtellingssegment, en één van de belangrijkste hiervan is de Toyota Prius. De Prius heeft er met het verschijnen van de Lexus CT 200h direct een concurrent bij, en nog wel uit eigen huis, namelijk Lexus, het premiummerk van Toyota. De reden dat de Lexus hybride in het 14% bijtellingssegment valt is de aandrijflijn. De aandrijflijn van de CT

Lexus CT 200h interieur

Lexus CT 200h interieur

200h komt namelijk regelrecht uit de Prius, en is (op papier) goed voor 1 op 24 / 87gr CO2. Voor de rest is het een echte Lexus, dat wil zeggen, premium uitstraling, mooie materialen, goed geisoleerd en goed uitgerust met extra’s. Lexus mikt op het compacte premiumsegment, waaronder ook de Audi A3 en de BMW 1-serie vallen.

Powerrrr!

Bij het rijden heb je de keuze uit 3 rijmodi, namelijk Eco, Normal en Sport, waarbij Sport mij persoonlijk het beste beviel. Het voltage van het accupack wordt dan verhoogd van 500 naar 650 Volt en de setup van

Lexus rijmodi knop

Lexus rijmodi knop. Vlak daarnaast zie je de vreemde knopjes voor de stoelverwarming.

elektronische rijassistenten worden dynamischer ingesteld. Het behoeft geen toelichting dat je in dat geval niet echt ECO bezig bent. Ik heb nog even geprobeerd om puur in elektrische modus te rijden, maar werd door de boordcomputer beticht van “excessive speed”, waarna de brandstofmotor aansloeg. Ik vond het wel grappig, en ik voelde me heel even een wegmisbruiker, maar het blijkt dat de auto niet harder dan 45km/h elektrisch kan rijden. Maar dan kun je voetgangers echt de stuipen op het lijf jagen, want de CT200h is dan geruisloos.

Eenmaal op snelheid is het best lekker (direct) sturen met de Lexus, maar kan het stuurgevoel wat beter. Ook het remmen is even wennen, want ik moest het rempedaal wat harder intrappen dan ik verwachtte. Waarschijnlijk vanwege de regeneratie van remenergie.

Over energie gesproken: ik haalde tijdens de testrit een verbruik van 1 op 16. Wederom niet echt ECO (sorry aarde), maar in de praktijk kan het verbruik een stuk gunstiger uitvallen. Als er niet veel vermogen gevraagd wordt zal de benzinemotor namelijk waar mogelijk uitschakelen, en dat scheelt benzine. Als je vervolgens weer power nodig hebt, dan schakelt de 1.8 benzinemotor bij. Dit in- en uitschakelen gaat nagenoeg onmerkbaar, en dat is toch knap. Echt snel is de auto niet, maar bij normaal gebruik voldoet hij prima, en doordat je niet hoeft te koppelen en schakelen ben je toch vaak als een van de vlotsten weg bij het stoplicht.

Comfort
Het motorgeluid van de Lexus is in het interieur uitstekend gedempt, en je hoort de motor eigenlijk alleen bij vol accelereren. En daarmee kom ik gelijk op een minpunt voor mensen die uit een niet-hybride in deze auto stappen. Je moet echt wennen aan het karakter van de aandrijflijn. De CVT-transmissie zorgt er voor dat de motor altijd in een optimaal toerengebied opereert en hierdoor maakt de motor constant veel toeren bij accelereren. Remedie hiertegen is net iets minder dan volgas geven. Dan is de acceleratie nog steeds voldoende, maar het toerental wat lager.

Als je eenmaal op snelheid bent daalt het toerental snel en is de motor onhoorbaar. Op dat moment viel me op dat je de rolgeluiden best goed hoort, en dat komt onder andere omdat er standaard grotere 17 inch wielen met bredere banden onder de testauto waren gemonteerd, en dat heeft net als bij vele andere auto’s bijna altijd nadelig effect op het comfort. Rijgeluid en oneffenheden worden dan prominenter doorgegeven aan de inzittenden.

Je kunt natuurlijk ook gewoon het fantastische Mark Levinson 7.1 surround geluidssysteem (standaard in Luxury Line) met 13 speakers wat harder zetten. Daarmee geniet je volop van een geweldige geluidskwaliteit. De stoelen zitten goed, alleen de zitting is iets te kort, en ik (1m83) zou iets dichter op het stuur willen zitten. Achterin houdt de ruimte niet over.

Weinig bagageruimte
Het feit dat het hier om een hybride gaat, en er dus een flinke batterij batterijen 😉 vervoerd moet worden heeft wel zijn effect op de bagageruimte. Deze is niet royaal. De CT 200h heeft namelijk een hoge laadvloer waardoor de hoogte van de bagageruimte niet over houdt. Je kunt echter onder deze vloer wel het een en ander kwijt.

Concurrent Audi A3 Sportback heeft in de praktijk bijvoorbeeld meer ruimte. Even je fiets achterin gooien is er niet bij, tenzij je een vouwfiets hebt.

Conclusie
Ondanks dat ik het ontwerp van de Lexus CT 200h niet zo geslaagd vind als broertje IS, kan ik na deze korte test zeker begrijpen dat veel zakelijke rijders kiezen voor deze auto. Hij heeft een dikke, sportieve uitstraling en hij rijdt gewoon goed, al is de CVT aandrijflijn niet sportief te noemen. De aanschafwaarde (en afschrijving) zal voor veel particulieren een hoge drempel zijn, echter voor de leaserijder telt alleen zijn/haar leasebudget en de bijtelling. En die laatste is gunstig!

Ik wens Lexus veel succes met het op peil houden van de levertijd, want ze gaan er een hoop van verkopen en de recente aardbevingen in Japan helpen niet echt. Lexus geeft momenteel 4 maanden als levertijd af. En als je er dan eenmaal een hebt dan mag je genieten van de “Red Carpet treatment” van Lexus. En dat is geen straf.

Update (21 juli): check de levertijd van je Lexus CT 200h.
Interessante link: CT op Lexus forum

Pluspunten:
Fiscaal aantrekkelijk: 14% bijtelling, geen wegenbelasting
In Power-modus vlot genoeg
Goede wegligging
Premium interieur
Goed geisoleerd
Ruime uitrusting

Minpunten:
Ontwerp exterieur is voor discussie vatbaar
Loeiende motor bij accelereren/CVT niet echt sportief
Minder praktische bagageruimte door dubbele bodem
Hartverzakkingen bij voetgangers 😉

Gereden auto:
Lexus CT 200h Luxury Line.
Extra’s: performance dempers, metallic lak, elektrisch bedienbaar schuifdak.
Waarde: €43010. Vanafprijs basisversie: €28950

Specificaties (volgens Lexus):

  • Motor: 1.8 4-cylinder benzinemotor + elektromotor (hybride)
  • Vermogen: 136pk (gecombineerd)
  • Type accu: Ni-MH
  • Energielabel: A (maart 2011)
  • Fiscaal: 14% bijtelling, geen motorrijtuigenbelasting (maart 2011)
  • Topsnelheid: 180km/h (begrensd)
  • 0-100: 10,3 seconden
  • Gemiddeld verbruik: 1 op 24,4

En, ga jij de Lexus CT200h leasen/kopen?

Laden ... Laden ...

Elektrisch bedienbaar schuif- en kanteldakElektrisch bedienbaar schuif- en kanteldak