De Volkswagen-groep investeerde vorig jaar een recordbedrag aan R&D, namelijk 10,2 miljard euro, en het resultaat van deze enorme investering laat niet op zich wachten: het concern kondigt nieuwe ontwikkelingen aan, die hun auto’s efficiënter moeten maken, waarbij het rijplezier volgens de Duitse fabrikant niet in gevaar komt.

Driecilinders naar Golf

Zoals al eerder aangekondigd zal de Golf naar verwachting eind dit jaar leverbaar worden met een driecilinder 1.0 TSI. Deze motor wordt geleverd met meerdere vermogens, in de krachtigste vorm 115 pk en 200 nm. Ter vergelijk: de momenteel krachtigste 1.0 in de concurrerende Ford Focus levert 125pk/200Nm, dus de Duitsers lopen qua vermogen niet voorop in deze motorklasse. Van de nieuwe motor zal echter ook een versie komen die op aardgas (CNG) kan rijden, en dat is dan wel weer vooruitstrevend.

Ook wordt er een nieuwe 1.4 TDI met drie pitten verwacht. Deze komt in meerdere vermogens (75, 90 en 105 pk) en zal naast de Polo ongetwijfeld zijn weg naar de Golf vinden om daar de 1.6 TDI af te lossen als instapdiesel.

Update: Volkswagen heeft de ontwikkeling van de kleinste diesels gestopt.

10-traps DSG

Volkswagen werkt ook aan een 10-traps DSG. Deze automaat met maar liefst 10 versnellingen en dubbele koppeling zal 500 Nm aan moeten kunnen. Dat is twee keer zo veel als de huidige 7-traps DSG met droge platen, die niet geschikt is voor de krachtigere diesel- en benzine-uitvoeringen van Volkswagen. Bij deze uitvoeringen werd daardoor telkens de 6-traps DSG ingezet.

De vele trappen hebben tot doel dat een motor onder alle omstandigheden een zo ideaal mogelijk toerental draaien, wat de prestaties verbetert en het verbruik drukt. (dat is overigens zo mooi aan de Continu Variabele Transmissie zoals de CVT van Toyota. Dit pientere pookje heeft een oneindig aantal versnellingen, maar daar is niet iedereen van gecharmeerd, en daarom krijgen we steeds meer stappen bij “conventionele” automaten…)

Update 22-9-2015: Volkswagen heeft besloten om de ontwikkeling van een 10-traps DSG-transmissie te staken. De ontwikkeling ervan zou te duur zijn en de techniek te complex.

Elektrische turbo

Een turbo zorgt voor extra vermogen door de ingezogen lucht te comprimeren voordat deze in combinatie met de ingespoten brandstof tot ontploffing wordt gebracht. Normaliter wordt een turbo aangedreven door uitlaatgassen. Een turbo heeft daardoor een “opspoeltijd” wat zich ook wel laat vertalen in “turbogat”. De elektrisch aangedreven turbo van Volkswagen, Electric Booster genoemd, zou hier geen last van moeten hebben en wordt binnenkort geïntroduceerd.

Zoals Derek Crabb van Volvo al zei: het gaat er niet om hoe veel inhoud een motor heeft, maar hoeveel lucht je er doorheen kunt jagen. Deze nieuwe compressor zal dus wederom gebruikt worden voor downsizing van motoren.

Waar stopt het vraag je je af? Krijgen we straks een 1-cilinder 0,25 liter motor die 150 pk levert? We zullen het zien. De brandstofmotor is nog lang niet uitgerangeerd in ieder geval.

Powerrr

Niets voor jou, dat milieuvriendelijke gepruttel? Gelukkig werkt Volkswagen ook aan krachtbronnen met meer power. Zo is er sprake van een 2.0 TDI biturbodiesel die maar liefst 240 pk moet gaan leveren in de toekomstige Passat of een Golf met tweeliter turbobenzine van 400 pk, zoals in de Golf R400 Concept.