Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

In juni 2013 rolde de 30 miljoenste VW Golf van de productielijn. Heel toepasselijk was dat een exemplaar van de nieuwe Golf 7 BlueMotion, een auto die in Nederland waarschijnlijk hoge ogen gaat gooien. Waarom? Veel Nederlanders houden nou eenmaal van het Duitse merk en van lage bijtelling, en de combinatie is dus bij voorbaat succesvol; het bewijs zien we bij de VW Jetta Hybrid, die de Jetta-verkopen een flinke boost geven. Het Britse AutoExpress (zeg maar de Engelse AutoWeek) reed al met de nieuwe dieselnipper, en Carblogger heeft de test natuurlijk even voor je vertaald.

Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Volkswagen meent dat je een gemiddeld verbruik van 1 op 31,3 kunt halen met een uitstoot van 85 gram CO2 per kilometer. Hoewel deze cijfers totaal niet gebaseerd zijn op de praktijk verslaat hij met deze cijfers de 1 op 29,4 en 88g/km van de Ford Focus ECOnetic, en troeft hij de 1 op 26,3 en 87g/km van de Toyota Auris Hybrid af (CB: de Auris wordt nu leverbaar met 84 gram uitstoot).

Test VW Golf 7 TDI BlueMotion 2013Dit laatste BlueMotion-model is 15 procent efficiënter dan die van de Golf 6. Toch ziet de Mk7 Golf BlueMotion er minder uit als een ecomodel dan voorheen. De grille is weliswaar dicht en de voorbumper is aangepakt, maar voor de rest is het Volkswagen aardig gelukt om de auto minder te laten afwijken ten opzichte van de rest van de Golf-modellen. Het nieuwe model is 15mm verlaagd ten opzichte van de reguliere Golf en heeft een vleugeltje boven de achterruit, die de luchtweerstand met 10 procent vermindert.

Alle BlueMotions worden aangedreven door een getweakte versie van de VW’s nieuwe EA288 1.6-liter dieselmotor. Deze heeft 5 pk meer dan in de reguliere Golf, en  aanpassingen die de interne weerstand verminderen, een elektrische waterpomp en verbeterd warmtemanagement, zorgen voor een lager verbruik. Dat vertaalt zich echter in een motor die een beetje aan de rumoerige kant is, vooral bij het starten en wanneer je boven de 2500 toeren komt.

Schakelpook VW Golf 7 TDI BlueMotion 2013Hoewel vocaal, blijft de diesel soepel door het toerenbereik, en zijn stop/start-systeem werkt goed. De motor is verbonden met een manuele versnellingsbak met 6 versnellingen met lange overbrengingen om de toeren, en het geluid, laag te houden en de efficiency hoog. Hij reageert nog steeds goed, met dank aan de 250 Nm koppel, en het wisselen van versnelling gaat gladjes, hoewel de pook er niet van houdt om door de versnellingen gejaagd te worden.

De standaard Golf 7 is zo stil en verfijnd dat het motorgeluid van de BlueMotion opvalt. Er is ook extra rolgeluid omdat de auto uitgerust is met Michelin-banden met lage rolweerstand. Toch blijft blijft de auto comfortabel en soepel, en de extra bandenspanning voegt extra gretigheid toe aan het sturen.

Interieur VW Golf 7 TDI BlueMotion 2013De handelbaarheid en zuinigheid krijgen ook een oppepper omdat Volkswagen vergeleken met het vorige model 26kg gewicht bespaarde op de bewegende onderdelen en 37kg op de carrosserie.

Niet dat je dat ziet aan het interieur. De BlueMotion profiteert van hetzelfde interieur als elke andere Golf 7, met een goede zitpositie en uitstekend zicht, terwijl het dashboard geruststellend solide aanvoelt. Er is zelfs een fatsoenlijke hoeveelheid ruimte achterin, alhoewel het lastig is om er te komen in deze driedeurs.

Eindoordeel: 5 van de 5 sterren

Door VW’s grondige ontwikkeling op het gebied van zuinigheid heeft de BlueMotion het geschopt tot de schoonste Golf ooit. Maar waar deze auto echt indruk maakt – kleine klachten over lawaai terzijde – is dat je geen compromis hoeft te sluiten op het gebied van uiterlijk en rijgedrag. Het verschil is dat de meeste chauffeurs de tank maar 10 keer per jaar hoeven te vullen (CB: in Nederland is deze BlueMotion-diesel natuurlijk meer geschikt voor kilometervreters vanwege het hogere omslagpunt).

Technische specs

  • Prijs: vanaf € 24.290 (Trendline)
  • Motor: 1.6 liter 4 cil. turbodiesel
  • Vermogen: 110 pk
  • Transmissie: handgeschakelde zesversnellingsbak, voorwielaandrijving
  • 0-100 km/u: 10,5 seconden
  • Topsnelheid: 200 km/u
  • Verbruik/CO2: 3,2l/100km en 85g/km
  • Bijtelling: 14% (registratie vóór 1 jan 2015)
  • Te koop: Nu

Bron: AutoExpress