Vergeet de diesel even. Volkswagen toont zich van zijn schone kant met de nieuwe viercilinder 1.5 TSI-benzinemotor, die de 1.4 TSI af moet gaan lossen.

De nieuwe 1.5 TSI heeft de interne naam EA211 Evo meegekregen. Het nieuwe motortje bevat aardig wat techniek om het brandstofverbruik, de CO2-uitstoot en andere emissies te drukken. En met effect: Volkswagen claimt tot 1 liter/100 km lager verbruik in de praktijk, dus niet alleen op de testbank.

De éénpuntvijf levert 130 (96 Kw) of 150 pk (110 Kw) afhankelijk van de uitvoering en gaat ook dienen als basis voor andere motoren, zoals nieuwe plug-in- en CNG-versies.

Wat maakt deze 1.5 TSI bijzonder?

Op zich zijn de gebruikte technieken niet nieuw, maar ze komen nu samen in een nieuwe motor die op grote schaal geproduceerd gaat worden.

Variabele geometrie

De turbo van de viercilinder maakt gebruik van verstelbare schoepen (VGT). Hoewel dieselmotoren deze techniek al gebruiken, wordt dit type turbo op een benzinemotor momenteel alleen door Porsche gebruikt. Straks dus ook in een Golfje. Hij zorgt er voor dat het maximale koppel van 200 Nm (130 pk-versie) al vanaf 1300 toeren ter beschikking staat, waarbij er bij 1000 toeren al meer dan 130 Nm aanwezig is. Bovendien is de gasrespons 35% beter. Dat ga je merken.

Vermogenscurve Volkswagen 1.5 TSI 130 pk

Vermogens- en koppelkromme VW 1.5 TSI 130 pk

Miller Cycle

Er wordt gebruik gemaakt van de zgn. “Miller Cycle” in combinatie met een hogere compressieverhouding. Door eerder sluiten van de inlaatkleppen daalt de temperatuur in de cilinder voor het ontsteken van het mengsel. Een hogere compressieverhouding (12,5-1) verhoogt de efficiëntie. Audi gebruikt de Miller-techniek ook voor de relatief zuinige nieuwe 2.0 TFSI, al wordt daar geen variabele turbo gebruikt.

Cilinderuitschakeling (ACT)

Bij deellast is de motor in staat om 2 van de 4 cilinders uit te schakelen. Dit is niet nieuw, want dat had de 1.4 TSI ACT ook al, maar VW zegt dat de uitschakeling vloeiender verloopt, wat de eerste rij-indrukken bevestigen.

Hogere raildruk

De druk in de common-rail voor directe injectie van de brandstof in de cilinders is opgevoerd tot maximaal 350 bar (was 200 bar), en staat zo fijnere verneveling van de brandstof toe, wat weer leidt tot minder uitstootpartikels.

Koeling en wrijving

Minder wrijving en snellere warmteafvoer verhogen de efficiëntie: naast bovengenoemde technieken heeft Volkswagen de koelsystemen voor water en inlaatlucht geoptimaliseerd, en er wordt een motorolie met lage viscositeit (0W20) gebruikt. Bij de 150 pk/110 kW-variant zijn de cilinderwanden bovendien gecoat met APS-coating (‘atmospheric plasma spray’).

Gereden

Motor-Talk kon al met een voorserie-exemplaar van de 1.5 TSI rijden

Motor-Talk kon al met een voorserie-exemplaar rijden

Op papier ziet het er dus veelbelovend uit, maar hoe rijdt het in de praktijk? Het Duitse Motor-Talk heeft al even kunnen rijden met een voorserie-exemplaar en hun conclusie was dat de motor inderdaad sneller oppakt, makkelijker toeren maakt, fluisterstil is en je de cilinderuitschakeling minder gewaar wordt dan in zijn voorganger.

Golf-facelift

Het nieuwe VAG-blok zullen we uiteraard ook terug gaan vinden in andere Volkswagens, Audi’s, Seat’s en Skoda’s. De gefacelifte Golf, die eind 2016 op het programma staat, zal als eerste voorzien worden van deze nieuwe 1.5 TSI. En dan maar hopen dat de hoogstaande techniek minimaal 300.000 km lang heel blijft, maar dat zullen we pas over een paar jaar weten.