Na publicatie van de testen van zijn naaste concurrenten, de Audi A3, Volvo V40, Lexus CT200h en Mercedes A-klasse werd het wel eens tijd voor een test van een BMW 1-serie door Carblogger.

Voor deze rij-impressie reed ik met een 5-deurs 116d EfficientDynamics. In tegenstelling tot de foto boven deze post betrof het een absolute basisversie, zonder opties. Zaken als lichtmetalen velgen, cruise-control en klimaatregeling moet je dan ontberen, maar daar heeft BMW optiepakketten voor.

Uiterlijk

Het uiterlijk van de in 2011 gelanceerde nieuwe BMW 1-serie wordt niet door iedereen mooi gevonden. De kritieken op het ontwerp van de Duitsers zijn dan ook niet van de lucht. Zo zouden de achterlichten direct van een Volkswagen Polo afgeschroefd zijn. Toegegeven, ze hebben er iets van weg, maar over het geheel bekeken vind ik het ontwerp onderscheidend. Zeker als je de auto aankleedt met een paar leuke velgen en hem een chique metallic lakkleurtje geeft zoals op de foto boven dit artikel, misstaat hij niet op de oprijlaan.

Qua uiterlijk kun je helaas niet kiezen voor alle opties. De 116d ED blijft een ‘bijtellingsmodel’ en daarom kun je niet alle opties aankruisen die voor de reguliere 116d wel te krijgen zijn. Zo zijn het M Sportpakket en velgen groter dan 16 inch af-fabriek niet aan te kruisen.

Interieur

Interieur BMW 1-serie EfficientDynamicsOndanks dat de BMW 1-serie ruimer is dan het model uit 2007, is het nog steeds niet de ruimste auto in zijn klasse. De net gelanceerde nieuwe Audi A3 Sportback biedt bijvoorbeeld achterin meer ruimte en een grotere kofferbak. De bagageruimte is met 360 liter echter prima, en biedt meer ruimte dan de nieuwe Volvo V40 bijvoorbeeld. Hier komen die 30 extra liters ten opzichte van het vorige model goed van pas.

Voorin zit je lekker in je ‘cockpit’. De zit is laag en de auto lijkt om je heen te vallen. Lekker sportief dus. De stoelen van de gereden basisversie zijn echter niet echt sportief. Ze zijn tamelijk vlak. Ik zou de optionele sportstoelen even proberen, die bieden meer steun. Minpuntje is de stoelverstelling, die niet traploos in te stellen is, maar daar hoef je je als je als enige bestuurder bent natuurlijk maar één keer druk om te maken.

Achterin kon ik, ondanks de toegenomen ruimte ten opzichte van het oude model, met mijn 1m84 niet fatsoenlijk achter mezelf zitten. Hoofdruimte achterin was wel goed, net als het materiaalgebruik in de auto. Het ziet er allemaal goed afgewerkt uit, en voelt degelijk aan.

Geen straf

BMW staat voor Bayerische Motoren Werke, en zoals de naam al aangeeft is BMW specialist in het maken van fabuleuze automotoren. Denk maar de hoogtoerige 10-cilinder uit de vorige M5 en de meer recente turbodiesel met 3 turbo’s uit de M550d. Tussen dat geweld steekt de 1.6 diesel uit deze 116d ED natuurlijk schril af, maar niet iedereen heeft de bankrekening van Jeremy Clarkson.

Met 116 pk en 260 Nm koppel zit de diesel op papier niet heel ruim in zijn vermogen. In de praktijk weet de kleine dieselmotor de 1285 kilo zware Duitse hatchback prima in beweging te krijgen. Supersnel wordt het allemaal niet, maar je hebt niet het idee iets tekort te komen, zeker niet als je de auto in de Sportstand zet. In dat geval reageert de motor vlotter op je commando’s dan in de Comfort- en Eco-modus, alleen is de vraag of je het switchen niet beu wordt op een gegeven moment. De motor pakt lekker van onderuit de toeren op, en vindt het ook geen probleem om toeren te maken. De 1.6 diesel klinkt dan echter wel echt als een diesel. Op de snelweg heb je hier geen last van, maar bij optrekken is het geluid voor een premium C-segmenter iets te veel aanwezig.

Spaarzaam

Qua zuinigheid zit het wel snor bij deze kleine BMW. De mannen uit München hebben van alles ingezet om de auto zuinig te maken, zoals een 10mm verlaagd onderstel, start-stopfunctie, langere versnellingen, schakelindicator, remregeneratie, speciale banden en elektrische stuurbekrachtiging. Ook kun je allerlei tips op je multimediascherm toveren die je adviseren om verder vooruit te kijken, of de schakeladviezen na te leven.

De auto komt daardoor uit op een gemiddeld praktijkverbruik van rond de 1 op 20. Geen recordwaardes, maar je hoeft niet veel moeite te doen om dit te halen. Hij is daarmee zuinig genoeg (99gr/km CO2) om de komende jaren in de 20% bijtellingsklasse te vallen. Interessant weetje is wellicht dat de reguliere 116d (114 g/km CO2), dus zonder ED, beschikt over een tweeliter diesel, met exact evenveel vermogen als de gereden ‘éénpuntzes’. Duidelijk een gevalletje ‘downtuning‘. Het bestaansrecht van deze uitvoering is natuurlijk wel geminimaliseerd met de komst van de 116d ED.

Sturen maar

De BMW 1-serie wordt gezien als de benchmark in zijn klasse als het aankomt op rijplezier. Dat kan ik onderschrijven. De pedalen staan goed, de zit is sportief laag en het sturen gaat vrij direct en precies; dit is een auto die je echt betrekt bij het autorijden. Het is duidelijk merkbaar dat de aandrijving gescheiden is van het sturen. Hij stuurt lekker in, en reageert direct op je commando’s, en er zijn geen aandrijfreacties in het stuurwiel te voelen. Als je van een lekker potje sturen houdt is dit een fijne kar.

Hoewel BMW druk bezig is met de ontwikkeling van voorwielaangedreven modellen, is deze 1-serie (nu nog) achterwielaangedreven. Dat weten een hoop 1-serie berijders niet, en dat is wellicht niet zo gek aangezien dit model in de praktijk voor de veiligheid is afgestemd op onderstuurd gedrag in extreme situaties. Net zoals voorwielaandrijvers dus. Dit model was voorzien van relatief smalle winterbanden in de maat 195/55 R16 en dat zorgde inderdaad voor wat onderstuur in krappe snelgenomen bochten. Voordeel van dergelijke, relatief smalle banden is dat de  rolweerstand (en dus ook rolgeluid) minimaal is en dat ze in de sneeuw betere grip hebben, maar als je het wat sportiever wilt, dan zou ik minimaal voor 205/55R16 banden gaan.

Prijzig

De basisprijs van een BMW 116d ED ligt op 27.990 euro, en dan heb je een kale 116d ED met 5 deuren. Je hebt dan wel een bluetooth-installatie, radio cd-speler met usb-aansluiting en airco. Wat je als kilometervreter echt mist is cruise-control. Wil je je auto aankleden met metallic lak, lichtmetalen velgen, navigatie en cruise-control, ga je al snel richting 33.000 euro. Een hoop geld voor een 1.6 diesel, maar de concurrenten Mercedes A-klasse, Audi A3 Sportback en Volvo V40 zijn ook niet echt goedkoop. De restwaarden van deze auto’s zijn vaak ook relatief beter dan goedkopere C-segmenters, en dat houdt de leaseprijs relatief laag.

Pluspunten

  • Fijne rijdersauto
  • Zuinig, dus lage bijtelling
  • Goede afwerking

Minpunten

  • Ruimte achterin
  • Dieselgeluid
  • Prijzig

Gereden auto (volgens BMW)

Fabrikant:BMW
Model:116d EfficientDynamics
Opties:Geen
Carrosserie:Hatchback
Motor:Viercilinder commonraildiesel met turbo
Transmissie:6-bak handgeschakeld
Aandrijving:Achterwielen
Cilinderinhoud:1.598 cc
Vermogen:116 PK (85 kW) bij 4000 tpm
Koppel:260 Nm bij 1750-2500 tpm
Van 0 naar 100:10,5 s
Topsnelheid.:195 km/h
Verbruik (ECE):3,8 Liter
Inhoud brandstoftank52 liter
CO2-uitstoot:99 g/km (bijtelling)
Bandenmaat:205/55 R16 (standaard)
Bagageruimte:360 Liter
met banken plat:1200 Liter
Gewicht:RDW: 1285 kg
Afmetingen (lxbxh):4324 / 1765 / 1413 mm
Vanafprijs:€27.990