Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Het lijkt wel of de Tesla Model 3’s gratis uitgedeeld zijn als je op de Nederlandse wegen rondrijdt. Dat is natuurlijk ook bijna zo, want zakelijke rijders zijn natuurlijk waanzinnig gesponsord door de Nederlandse overheid met lage bijtelling. Maar hoe bevalt dat nou, zo’n Model 3? Nou, toeval (nou ja, toeval) wil dat een Tesla Model 3 Standard Range Plus (of M3 SR+ voor insiders) mijn daily driver is momenteel. Ik heb er sinds maart 2020 inmiddels zo’n 25000 km mee gereden [update 16-08-2021]. En er valt een hoop te vertellen over deze auto (positief en minder positief).

Drie varianten: snel, sneller, snelst

De Model 3 kun je op het moment van schrijven in drie varianten krijgen, de Standard Range Plus, de Long Range en de Performance. De Standard Range Plus is uitgerust met één elektromotor op de achteras, en is daarmee een achterwielaandrijver. De andere twee varianten hebben ook nog een motor op de vooras én een groter accupakket van 75 kWh. Tesla levert geen officiële specs qua vermogen en accucapaciteit, maar volgens EV Database leveren de in de bodem gelegen accu’s ongeveer 50 kWh, en de motor 239 kW (325 pk) en 420 Nm koppel. Daarmee accelereert de bijna 1700 kilo zware sedan zonder moeite binnen 5,6 seconden naar de 100 km/h (gemeten: 5,61s, zie Dragy-test) en bij 225 km/h stopt het pas. Indrukwekkende prestaties, en dan te bedenken dat de Long Range nog sneller, en de Performance-versie nog veel sneller is.

Dragy testrapport Tesla Model 3 SR+

Dragy acceleratietest (gemeten met 88% acculading)

Qua bijtelling voor de zakelijke rijder is het in 2020 nog steeds een zeer interessante auto, ondanks dat het bijtellingspercentage verdubbeld is ten opzichte van 2019. Dit model kost bijna 49.000 euro en heeft 8% bijtelling, wat netto 139 euro per maand betekent voor de meesten (bereken het hier zelf). Dat is nog steeds een koopje voor wat je krijgt.

Exterieur: design by Franz Von Holzhausen

Het ontwerp van de Amerikaan Franz Von Holzhausen (raden waar zijn voorouders vandaan kwamen…) is redelijk klassiek, maar behoorlijk herkenbaar. Zo is de neus bijna helemaal dicht, er ligt immers geen brandstofmotor voorin die lucht nodig heeft. Het coupé-achtige dak is helemaal van glas, en dat creëert veel licht maar ook wel wat warmte in het interieur, waardoor een zonnescherm aan te raden is. Verder is het vooral leuk voor de passagiers, want zelf kijk je natuurlijk vooral door de voorruit.

Test Tesla Model 3 SR+

De Model 3 is een sedan met de looks van een coupé

De verlichting is rondom LED, met opvallend kleine rem- en knipperlichten achter. De deurgrepen zijn verzonken in de deur voor betere aerodynamica. Er zitten maar liefst 8 camera’s aan de buitenkant van de auto: 3 aan de voorkant, 2 per zijkant (4 totaal) en 1 achteruitrijcamera. In het interieur zit ook nog een kleine camera, die nu nog even niets doet, maar wel een functie gaat krijgen binnenkort.

De SR+ rolt standaard op 18 inch lichtmetalen velgen met aerodynamische wieldoppen er op geklikt. Er zijn mensen die ze lelijk vinden, maar ik vind het hem best goed staan. Bovendien zijn het de zuinigste wielen, en produceren ze het minste afrolgeluid van alle Tesla-wielen. En dat is ook belangrijk, want de Model 3 produceert toch wel aardig wat rijgeluid voor deze prijsklasse, wat je beter hoort omdat je geen motor hoort. De velgen beschadigen wel makkelijk bij een stoeprand, heb ik helaas moeten ervaren. Je moet erg goed in je spiegels kijken naar de rand van de stoep.

Interieur: luxe minimalisme

Waar het exterieur van de Model 3 nog redelijk conventioneel is, is het interieur dat niet. Het superminimalistische dashboard bestaat uit een plank over de hele breedte met enkel een 15 inch groot scherm in het midden.

Interieur Tesla Model 3

Minimalistisch interieur Tesla Model 3

Voor je neus zit alleen een stuur met twee knoppen, een claxon en twee bedieningshendels. Verder doe je alles op het centrale scherm. Dat werkt in de praktijk eigenlijk prima. Het went snel, ook voor een niet-Millennial zoals ik, want het is handig ingedeeld en snel in gebruik. Bovendien gaan veel dingen automatisch, zoals verlichting en ruitenwissers en kun je stemcommando’s geven, die verrassend goed werken. Het materiaalgebruik is ok, niet hoogstaand, maar ook niet cheap.

De Model 3 mag dan de kleinste Tesla zijn, het is toch een flinke auto voor Europese begrippen. Hij biedt dan ook behoorlijk wat ruimte.

In de kofferbak (trunk) zit onder de vloer bovendien een flinke bak waar je van alles in kwijt kunt. In theorie kun je daar je laadkabel in kwijt, maar die heb ik meestal los in de kofferbak liggen, gewoon omdat je er dan sneller bij kunt. Wel zo fijn in de stromende regen. De laadopening van de bagageruimte is ok, maar het is geen hatchback. Onder de voorklep vind je geen motor, maar een kleine extra bagageruimte, de “frunk” genoemd (front trunk). Deze kun je alleen openen via het centrale beeldscherm of met de app op je telefoon. Niet zo handig en deze gebruik ik eigenlijk nooit.

Gedeeltelijk premium?

De Standard Range Plus heeft in tegenstelling tot de Long Range en de Performance het zogenaamde “Partial Premium” interieur. Dat wil zo veel zeggen dat er een aantal zaken ontbreken ten opzichte van het Full Premium-interieur: extra speakers (subwoofer, speakers hoedenplank en tweeters), mistlampen voor, verlichting bij de voeten en in de deuren, stoelverwarming achterin, vloermatten en voetensteun. Hoewel oplosbaar, doen vooral het ontbreken van de vloermatten en voetsteun vreemd aan voor een auto van bijna 50k.

Pedalen en extra toegevoegde voetsteun

Achteraf toegevoegde voetsteun en vloermatten

De audio-installatie klinkt ook zonder de extra speakers best goed. Een 4G-internetverbinding is standaard inbegrepen voor 1 maand, daarna moet je maandelijks 10 euro betalen. Je kunt ook je telefoon gebruiken als Wifi-accesspoint, maar dat werkt minder fijn in de praktijk, want die verbinding moet je telkens opnieuw instellen nadat je wegrijdt [update 29-07-2021: wordt opgelost in softwareversie 2021.24]

De voorstoelen zijn verwarmd en elektrisch in alle standen te verstellen, en dankzij bestuurdersprofielen kunnen anderen ook makkelijk hun optimale zit opslaan. De stoelen zitten lekker, maar de wangen zijn een beetje te zacht naar mijn smaak. Of je dat fijn vindt is persoonlijk, maar je glijdt makkelijk van je stoel in snelle bochten. Bovendien ademt de namaakleren bekleding voor geen meter en is dus vrij warm. Achterin vinden lange benen door de relatief lage zit onvoldoende steun van de bank. Er is geen middentunnel, en dus een vlakke vloer achterin, en dat is wel weer fijn voor de achterpassagiers.

Rijden: stevige souplesse

Wat direct opvalt bij het wegrijden met deze Model 3 is grote souplesse waarmee de auto wegrijdt en versnelt. Trap het pedaal dieper in en je wordt in je stoel gedrukt. Het acceleratiepotentieel is geweldig. De SR+ voelt allesbehalve als een instapper aan. Bovendien kun je de meeste tijd rijden zonder het rempedaal aan te raken, want hij remt flink op de elektromotor. Zo wint de auto energie terug, en is hij vooral bij start/stop-verkeer erg zuinig.

18-inch aero-wielen Tesla Model 3

Zuinige 18-inch aero-wielen met Michelin Polot Sport 4-banden

De auto is stevig geveerd. Bovendien ligt het zwaartepunt laag en dat resulteert in een auto die heerlijk instuurt en behoorlijk sportief de bocht om kan. Op hogere snelheid (150+) voelt de auto echter wat onrustig, zeker met sterke zijwind. Een Tesla-medewerker wist me te vertellen dat de 235 kilo zwaardere Long Range stabieler ligt, omdat deze een tweede elektromotor, en dus extra gewicht, voorin heeft liggen, net als de Performance. Maar ja, die rijd ik niet…

Laden: to Supercharge or not to Supercharge

De range van de SR+ bedraagt 409 km volgens WLTP en dat is voor een moderne Tesla niet superveel. Toch is het een nette prestatie, gezien het kleine formaat van de accu in deze grootte auto. Hij is zuiniger dan veel kleinere EV’s, een effect van de efficiënte aandrijflijn en goede stroomlijn. Hoe zuinig? Mijn gemiddelde verbruik volgens de boordcomputer over de eerste 7500 km (lente + zomer) was 147 Wh/km. [Update 16-08-2021] Na 25000 km en een paar slappe wintermaanden is het gemiddelde gebruik gestegen naar 158 Wh/km. Aan de laadpaal gaat niet alle stroom naar de accu, je hebt wat verliezen (zeg 15%) dus kom je op ongeveer 182 Wh/km. Dat is equivalent aan bijna 1 op 49 als je het omrekent naar benzineverbruik (een liter benzine bevat ongeveer 8,9 kWh). Veel efficiënter dan een brandstofauto dus.

Laden bij V3 Supercharger

Laden bij V3 Supercharger (max 170 kW voor SR+)

In de winter en rijdend op minder zuinige winterbanden neemt de max. range wel flink af van zo’n 340 naar ongeveer 250 km en dat is wel iets om rekening mee te houden. Dat is helaas onlosmakelijk verbonden met een EV. Accu’s houden niet van kou en de verwarming kost vermogen. Je kunt de Model 3 echter voorverwarmen als deze aan de laadpaal hangt. Dat scheelt in je verbruik onderweg. De 2021-versie van de Model 3 heeft trouwens net als de Model Y een warmtepomp aan boord, en is daardoor zuiniger in de winter dan dit 2020-model.

De 20/80-regel voor lange levensduur accu

Voor een optimale levensduur van het accupakket wordt aangeraden de accu’s niet helemaal leeg te rijden, en zo min mogelijk helemaal vol te laden (dit advies vervalt bij de nieuwe LFP-batterij, die mag dagelijks helemaal tot 100% geladen worden). En dat kun je zelf regelen in een Tesla. Tussen de 20 en 80% houden bijvoorbeeld, waarbij je in de praktijk de auto aan een laadpaal hangt op elk geschikt moment. Geen probleem bij dagelijks gebruik als je een paal dichtbij je huis hebt, en op je werk kunt laden. ABC: Always Be Charging is het credo voor EV-rijders.

Laden terwijl u werkt

ABC: laden terwijl je werkt (11 kW)

Voor incidentele langere ritten kun je de auto dan tot 100% laden en eventueel onderweg opladen bij een Supercharger, wat ook gewoon leuk is tussen de Tesla-broeders. Voor langere ritten moet je iets meer plannen dan met een brandstofauto, maar het wordt je door de auto zo makkelijk mogelijk gemaakt. Ik vind het zelf tot nu toe helemaal niet lastig. Het wordt allemaal uitgerekend voor je door de navigatie van de auto, inclusief laadstops bij Superchargers, wat erg mooi werkt. Je kunt ook de app van A Better Route Planner gebruiken, een hele goede routeplanner speciaal voor EV’s. Dankzij het Supercharger-netwerk ben je onderweg niet veel tijd kwijt aan opladen. Waar AC-opladen met max 11 kW (3 fasen) plaatsvindt, kan hij met DC maximaal 170 kW halen. Dat is echt rap, zeker gezien de compacte omvang van het accupakket. Je haalt deze snelheid echter alleen kortstondig als: a) je lader snel genoeg is (bijv. een V3 Supercharger), b) de accu bijna leeg is en c) flink is opgewarmd. Voor dat laatste zorgt de software van de auto automatisch, mits je naar een Supercharger navigeert. Je kunt zo eigenlijk van snellader naar snellader surfen en tot max 80% laden als je lange afstanden wilt afleggen. Dat is sneller dan de auto helemaal volladen en leegrijden, wat mogelijk tot Supercharger-files leidde afgelopen wintersportseizoen, toen veel Tesla-rijders massaal op wintersport gingen (en met Corona terug kwamen, har har).

Gadgets: rijdende smartphone

Je hoeft alleen een gekoppelde telefoon bij je te dragen om de auto open te kunnen maken en weg te rijden. Als je wegloopt van de auto met de telefoon in je zak sluit hij zichzelf af, erg handig. Alternatief kun je een smartcard tegen de sensor in de deurstijl aanhouden, maar in de praktijk heb je die niet nodig. Het is wel aan te raden in dat geval de auto te beveiligen met een pincode tegen wegrijden.

De centrale Media Control Unit (MCU) kan, net als een smartphone, allerlei apps draaien, zoals Spotify, YouTube, Netflix en games. Bovendien krijg je om de 4 weken een update op de software, waarmee naast bugfixes ook regelmatig nieuwe functionaliteit wordt geïntroduceerd. Zelf apps draaien op het scherm vanaf je smartphone zoals bij Apple Carplay of Android Auto kan helaas niet. Een dashcam is standaard aan boord, je moet dan wel een USB-drive plaatsen, maar dan kan je ook de bewakingsmodus inschakelen als de auto op een ongure plek staat.

Dog mode Tesla

Je kunt de hond gerust in de auto achterlaten met de “Dog-mode”

Een stokpaardje van Tesla is de zelfrijdende optie (Full Self Driving) en Tesla is dan ook hard bezig om de M3 zo volledig autonoom mogelijk te laten rijden. FSD is echter een prijzige software-optie (momenteel 7500 euro) die helaas niet op deze auto zit. Maar een stukje van deze techniek vind je op elke Model 3: Autopilot met Autosteer, waarmee je een geavanceerde adaptieve cruise control krijgt die ook zelf kan accelereren, remmen en sturen binnen dezelfde rijbaan. Heel leuk, maar hij staat wel op standje “superveilig” en wil nog wel eens in de remmen gaan voor gevaar dat er niet is. “Phantom braking” noemen Tesla-rijders dat, en het kan bijvoorbeeld door de schaduw van een brug of groot verkeersbord veroorzaakt worden. Ook een vrachtwagen inhalen moet met een grote boog er om heen. Erg irritant. Het lijkt met elke software-update beter te gaan (op moment van schrijven 2020.48.35, waarbij 35 voor het weeknummer staat). Helemaal weg is het echter nog niet. Er wordt door Tesla ondertussen wel gewerkt aan compleet nieuwe FSD-software, ben benieuwd of de niet-FSD-auto’s daar ook van gaan profiteren.

Pluspunten

  • Uitstekende prestaties
  • Stuurt fijn
  • Ruim interieur
  • Veel opbergruimte
  • Zuinig: veel km’s per kWh
  • Laadt snel, zowel AC als DC
  • Europees Supercharger-netwerk
  • Veilig
  • Weinig onderhoud nodig
  • Maandelijks software-updates over-the-air
  • Hoog gadgetgehalte
  • Lage bijtelling (nu nog in ieder geval)

Minpunten

  • “Phantom braking”
  • Net iets te veel rijgeluiden
  • Geen instapper qua prijs
  • Vreemde besparingen in interieur
  • Afwerking exterieur niet top
  • Stoelbekleding ademt nauwelijks
  • Geen dode hoek-signalering in spiegels
  • Geen tussenstops in routeplanner in te stellen Gefixt met softwareupdate
Handige sites voor Tesla-rijders
abetterrouteplanner.com Uitstekende routeplanner speciaal voor EV’s
notateslaapp.com Huidige en komende software-updates voor Tesla’s
Teslafi.com Houdt de uitrol van software bij
Tesla.com Find Us Officieel Supercharger-overzicht Tesla

© Foto’s en tekst: Carblogger.nl