Het lijkt wel of de Tesla Model 3’s gratis uitgedeeld zijn als je op de Nederlandse wegen rondrijdt. Dat is natuurlijk ook bijna zo, want zakelijke rijders zijn natuurlijk waanzinnig gesponsord door de Nederlandse overheid met lage bijtelling. Maar hoe bevalt dat nou, zo’n Model 3? Nou, toeval (nou ja, toeval) wil dat een Tesla Model 3 Standard Range Plus (of M3 SR+ voor insiders) mijn daily driver is momenteel. Ik heb er sinds maart 2020 inmiddels zo’n 7500 km mee gereden. En er valt een hoop te vertellen over deze auto (positief en minder positief), dus het is wel een longread geworden.

Drie varianten: snel, sneller, snelst

De Model 3 kun je op het moment van schrijven in drie varianten krijgen, de Standard Range Plus, de Long Range en de Performance. De Standard Range Plus is uitgerust met één elektromotor op de achteras, en is daarmee een achterwielaandrijver. De andere twee varianten hebben ook nog een motor op de vooras én een grotere accu van 75 kWh. Tesla levert geen officiële specs qua vermogen en accucapaciteit, maar volgens EV Database levert de accu ongeveer 50 kWh, waarvan bruikbaar 47,5 kWh, en de motor 225 kW (353 pk) en 500 Nm. Daarmee accelereert de bijna 1700 kilo zware sedan zonder moeite binnen 5,6 seconden naar de 100 km/h (gemeten: 5,61s, zie Dragy-test) en bij 225 km/h stopt het pas. Indrukwekkende prestaties, en dan te bedenken dat de Long Range nog sneller, en de Performance-versie nog veel sneller is.

Dragy testrapport Tesla Model 3 SR+

Dragy acceleratietest (gemeten met 88% acculading)

Qua bijtelling voor de zakelijke rijder is het in 2020 nog steeds een zeer interessante auto, ondanks dat het bijtellingspercentage verdubbeld is ten opzichte van 2019. Dit model kost bijna 49.000 euro en heeft 8% bijtelling, wat netto 139 euro per maand betekent voor de meesten (bereken het hier zelf). Dat is nog steeds een koopje voor wat je krijgt.

Exterieur: design by Franz Von Holzhausen

Het ontwerp van de Amerikaan Franz Von Holzhausen (raden waar zijn voorouders vandaan kwamen…) is redelijk klassiek, maar behoorlijk herkenbaar. Zo is de neus bijna helemaal dicht, er ligt immers geen brandstofmotor voorin die lucht nodig heeft. Het coupé-achtige dak is helemaal van glas, en dat creëert veel licht maar ook wel wat warmte in het interieur, waardoor een zonnescherm aan te raden is. Verder is het vooral leuk voor de passagiers, want zelf kijk je natuurlijk vooral door de voorruit.

Test Tesla Model 3 SR+

De Model 3 is een sedan met de looks van een coupé

De verlichting is rondom LED, met opvallend kleine rem- en knipperlichten achter. De deurgrepen zijn verzonken in de deur voor betere aerodynamica. Er zitten maar liefst 8 camera’s aan de buitenkant van de auto: 3 aan de voorkant, 2 per zijkant (4 totaal) en 1 achteruitrijcamera. In het interieur zit ook nog een kleine camera, die nu nog even niets doet, maar wel een functie gaat krijgen binnenkort.

De SR+ rolt standaard op 18 inch lichtmetalen velgen met aerodynamische wieldoppen er op geklikt. Er zijn mensen die ze lelijk vinden, maar ik vind het hem best goed staan. Bovendien zijn het de zuinigste wielen, en produceren ze het minste afrolgeluid van alle Tesla-wielen. En dat is ook belangrijk, want de Model 3 produceert toch wel aardig wat rijgeluid voor deze prijsklasse, wat je beter hoort omdat je geen motor hoort. De velgen beschadigen wel makkelijk bij een stoeprand, heb ik helaas moeten ervaren. Je moet erg goed in je spiegels kijken naar de rand van de stoep.

Interieur: luxe minimalisme

Waar het exterieur van de Model 3 nog redelijk conventioneel is, is het interieur dat niet. Het superminimalistische dashboard bestaat uit een plank over de hele breedte met enkel een 15 inch groot scherm in het midden.

Interieur Tesla Model 3

Minimalistisch interieur Tesla Model 3

Voor je neus zit alleen een stuur met twee knoppen, een claxon en twee bedieningshendels. Verder doe je alles op het centrale scherm. Dat werkt in de praktijk eigenlijk prima. Het went snel, ook voor een niet-Millennial zoals ik, want het is handig ingedeeld en snel in gebruik. Bovendien gaan veel dingen automatisch, zoals verlichting en ruitenwissers en kun je stemcommando’s geven, die verrassend goed werken.

De Model 3 mag dan de kleinste Tesla zijn, het is toch een flinke auto voor Europese begrippen. Hij biedt dan ook behoorlijk wat ruimte.

In de kofferbak (trunk) zit onder de vloer bovendien een flinke bak waar je van alles in kwijt kunt. In theorie kun je daar je laadkabel in kwijt, maar die heb ik meestal los in de kofferbak liggen, gewoon omdat je er dan sneller bij kunt. Wel zo fijn in de stromende regen. Onder de voorklep vind je nog een kleine bagageruimte, de “frunk” genoemd (front + trunk). Deze kun je alleen openen via het beeldscherm of met de app op je telefoon. Niet handig, dus deze gebruik ik eigenlijk niet.

Gedeeltelijk premium?

De Standard Range Plus heeft in tegenstelling tot de Long Range en de Performance het zogenaamde “Partial Premium” interieur. Dat wil zo veel zeggen dat er een aantal zaken ontbreken ten opzichte van het Full Premium-interieur: extra speakers (subwoofer, speakers hoedenplank en tweeters), mistlampen voor, verlichting bij de voeten en in de deuren, stoelverwarming achterin, vloermatten en voetensteun. Hoewel oplosbaar, doen vooral het ontbreken van de vloermatten en voetsteun vreemd aan voor een auto van bijna 50k.

Pedalen en extra toegevoegde voetsteun

Achteraf toegevoegde voetsteun en vloermatten

De audio-installatie klinkt ook zonder de extra speakers best ok. Een 4G-internetverbinding is standaard inbegrepen voor 1 maand, daarna moet je maandelijks 10 euro betalen. Je kunt ook je telefoon gebruiken als Wifi-accesspoint, maar dat werkt niet zo fijn in de praktijk, want die verbinding moet je telkens opnieuw instellen nadat je wegrijdt.

De voorstoelen zijn verwarmd en elektrisch in alle standen te verstellen, en dankzij bestuurdersprofielen kunnen anderen ook makkelijk hun optimale zit opslaan. De stoelen zitten best lekker, maar zijn een beetje zacht naar mijn smaak. Of je dat fijn vindt is persoonlijk. Achterin vinden lange benen door de relatief lage zit niet voldoende steun van de bank.

Rijden: stevige souplesse

Wat direct opvalt bij het wegrijden met deze Model 3 is grote souplesse waarmee de auto wegrijdt en versnelt. Trap het pedaal dieper in en je wordt in je stoel gedrukt. Het acceleratiepotentieel is geweldig. De SR+ voelt allesbehalve als een instapper aan. Bovendien kun je de meeste tijd rijden zonder het rempedaal aan te raken, want hij remt flink op de elektromotor. Zo wint de auto energie terug, en is hij vooral bij start/stop-verkeer erg zuinig.

18-inch aero-wielen Tesla Model 3

Zuinige 18-inch aero-wielen met Michelin Polot Sport 4-banden

De auto is behoorlijk stug geveerd. Bovendien ligt het zwaartepunt laag en dat resulteert in een auto die lekker instuurt en behoorlijk sportief de bocht om kan. Een afgewogen onderstel vind ik het echter persoonlijk niet, vrij stug dus en op hoge snelheid (150+) en in snelle bochten met oneffenheden voelt hij verrassend genoeg niet heel “zeker”. Een Tesla-medewerker wist me te vertellen dat de 235 kilo zwaardere Long Range stabieler ligt, omdat deze een tweede elektromotor, en dus extra gewicht, voorin heeft liggen, net als de Performance. Als de auto van mij was, dan liet ik andere veren en dempers monteren.

Laden: to Supercharge or not to Supercharge

De range van de SR+ bedraagt 409 km volgens WLTP en dat is voor een moderne Tesla niet superveel. Toch is het een nette prestatie, gezien het kleine formaat van de accu in deze grootte auto. Hij is zuiniger dan veel kleinere EV’s, een effect van de efficiënte aandrijflijn en goede stroomlijn. Je moet om die 409 km te halen wel constant 90 km/h rijden bij warm weer en wind mee. Je rijdt een elektrische auto echter zelden of nooit van 100% naar 0. Maar als je dat wel zou doen met normaal verkeer zou je gemiddeld tussen de 320 en 360 km uitkomen, maar het hangt érg van je rijstijl en omstandigheden af. Zo gaat er wel wat van af als het koud is. Koude batterijen gebruiken namelijk meer energie om de optimale bedrijfstemperatuur te handhaven. Er komt overigens een modelupdate voor de Model 3 aan, waarbij de M3 net als de Model Y van een warmtepomp voorzien wordt, dus hij zal nog wat zuiniger worden.

De 20/80-regel voor lange levensduur accu

Voor een lange levensduur van het accupakket wordt aangeraden de accu’s niet helemaal leeg te rijden, en zo min mogelijk helemaal vol te laden. En dat kun je zelf regelen in een Tesla. Tussen de 20 en 80% houden is het beste, wat in de praktijk betekent dat als je de kans hebt de auto aan een paal hangt. Geen probleem bij dagelijks gebruik als je een paal dichtbij je huis hebt, en op je werk kunt laden. ABC: Always Be Charging.

Laden terwijl u werkt

ABC: laden terwijl u werkt

Voor langere ritten kun je de auto voller laden, wat leger rijden en eventueel onderweg opladen bij een Supercharger, wat ook gewoon leuk is. Voor langere ritten moet je iets meer plannen dan met een brandstofauto, maar het wordt je door de auto zo makkelijk mogelijk gemaakt. Ik vind het zelf tot nu toe helemaal niet lastig. Het wordt allemaal uitgerekend voor je door de navigatie van de auto, inclusief laadstops bij Superchargers, wat erg mooi werkt. Je kunt ook de app van A Better Route Planner gebruiken, een hele goede routeplanner speciaal voor EV’s. Als je toch een langere rit hebt, ben je dankzij het Supercharger-netwerk onderweg niet veel tijd kwijt aan opladen. Dat opladen gebeurt met maximaal 170 kW, wat echt snel is, al haal je die snelheid alleen aan het begin van het laadproces als je accu bijna leeg is. Je kunt zo eigenlijk van snellader naar snellader surfen als je lange afstanden wilt afleggen. Iets dat tot Supercharger-files leidde afgelopen wintersportseizoen, toen veel Tesla-rijders massaal op wintersport gingen (en met Corona terug kwamen, har har).

Gadgets: rijdende smartphone

Je hoeft alleen een gekoppelde telefoon bij je te dragen om de auto open te kunnen maken en weg te rijden. Als je wegloopt van de auto met de telefoon in je zak sluit hij zichzelf af, erg handig. Alternatief kun je een smartcard tegen de sensor in de deurstijl aanhouden, maar in de praktijk heb je die niet nodig.

De centrale Media Control Unit (MCU) kan, net als een smartphone, allerlei apps draaien, zoals Spotify, YouTube, Netflix en games. Bovendien krijg je om de 4 weken een update op de software, waarmee naast bugfixes ook regelmatig nieuwe functionaliteit wordt geïntroduceerd. Zelf apps draaien op het scherm vanaf je smartphone zoals bij Apple Carplay en Android Auto kan helaas niet. Een dashcam is standaard aan boord, je moet zelf echter wel een USB-drive plaatsen.

Dog mode Tesla

Je kunt de hond gerust in de auto achterlaten met de “Dog-mode”

Een stokpaardje van Tesla is de zelfrijdende optie (Full Self Driving) en Tesla is dan ook hard bezig om de M3 zo volledig autonoom te laten rijden. FSD is echter een prijzige software-optie (momenteel 7500 euro) die helaas niet op deze auto zit. Maar een stukje van deze techniek vind je op elke Model 3: Autopilot met Autosteer, waarmee je een geavanceerde adaptieve cruise control krijgt die ook zelf kan accelereren, remmen en sturen binnen dezelfde rijbaan. Heel leuk, maar hij staat wel op standje “superveilig” en wil nog wel eens in de remmen gaan voor gevaar dat er niet is. “Phantom braking” noemen Tesla-rijders dat, en het kan bijvoorbeeld door de schaduw van een brug of groot verkeersbord veroorzaakt worden. Ook een vrachtwagen inhalen moet met een grote boog er om heen. Erg irritant. Het lijkt met elke software-update beter te gaan (op moment van schrijven 2020.32.5, waarbij 32 voor het weeknummer staat). Helemaal weg is het echter nog niet. Er wordt door Tesla ondertussen wel gewerkt aan compleet nieuwe 4D zelfrijd-software, ben benieuwd of de niet-FSD-auto’s daar ook van gaan profiteren.

Pluspunten

  • Uitstekende prestaties
  • Ruim interieur
  • Veel bagageruimte
  • Zuinig: veel km’s per kWh
  • Laadt snel, zowel AC als DC
  • Europees Supercharger-netwerk
  • Veilig
  • Maandelijks software-updates over-the-air
  • Hoog gadgetgehalte
  • Lage bijtelling (nu nog in ieder geval)

Minpunten

  • Onderstel niet uitgebalanceerd
  • Relatief veel rijgeluiden
  • Afwerking exterieur niet top
  • Geen instapper qua prijs
  • Vreemde besparingen in interieur
  • “Phantom braking”
Handige sites voor Tesla-rijders
abetterrouteplanner.com Mooie routeplanner voor EV’s
notateslaapp.com Huidige en komende software-updates voor Tesla’s
Teslafi.com Houdt de roll-out van software bij

© Foto’s en tekst: Carblogger.nl