Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

De Polestar 2 is de eerste elektrische auto die het serieus opneemt tegen de Tesla Model 3 in zijn eigen segment. Eindelijk, want er rijden wel héél veel Model 3’s in Nederland momenteel, en een beetje variatie in het straatbeeld zou leuk zijn.

Niet makkelijk

Het is echter geen gemakkelijke klus om een Model 3 te verslaan op zijn (elektrische) terrein. Het Californische bedrijf heeft namelijk een aantal jaar voorsprong op het gebied van efficiëntie van de aandrijflijn. Bovendien ligt er inmiddels in Europa een indrukwekkende eigen snellaadinfrastructuur (DC) waardoor lange afstanden rijden een makkie is. Maar nu de elektrische auto’s meer gemeengoed worden op de weg, worden er op gebied van infrastructuur stappen gezet. De meeste van de tijd laad echter je thuis of op kantoor (AC), en daar presteert de Polestar gelijkwaardig aan de Model 3 dankzij zijn 3-fase lader. Op meer traditionele terreinen, zoals design, afwerking en rijcomfort kunnen andere fabrikanten Tesla meer concurrentie bieden. En dat is precies waar de Volvo Polestar punten pakt met een mooi interieur, betere afwerking en minder afrolgeluid. Bovendien is het een hatchback, waar de Model 3 een sedan is, en dat is gewoon handiger. Kortom, als je in markt bent voor een Model 3, zou ik zeker ook even een proefritje maken in de Polestar 2.

Autovisie

Dries van Velzen van Autovisie had “toevallig” recent de Tesla Model 3 Long Range op de redactie. En daar is ook beeld van, dus hoewel de auto’s niet tegelijkertijd op de redactie waren, kon hij toch een vergelijkende test maken. Mike, it’s amazing! Er moet wel gezegd worden dat de Polestar 2 was voorzien van een 6500 euro kostend sportpakket met o.a betere remmen en instelbare Öhlins-schokdempers. De Tesla was voorzien van het Full Self Driving-pakket.

Specificaties Polestar 2 vs. Tesla Model 3 LR

Polestar 2Tesla Model 3 LR AWD
Vermogen408 pk449 pk
Koppel660 Nm600 Nm
Aandrijving op4 wielen, 2 elektromotoren4 wielen, 2 elektromotoren
Accupakket78 kWh75 kWh
Bereik (WLTP)470 km560 km
Bereik (Autovisie)375 km450 km
Acceleratie 0-100 km/h4.7 sec4.6 sec
Topsnelheid205 km/h233 km/h
Verbruik (Autovisie)20 kWh/100km16 kWh/100km
Verbruik (EV Database)17,1 kWh/100km (zonder sportpakket) 15,8 kWh/100km
Snelladen (DC, max)150 kW250 kW
Laden (AC)11 kW11 kW
Max trekgewicht1500 kg910 kg
Vanafprijs€59.800€59.998
Made in:ChinaUSA/China
Leverbaar vanafjuni/juli 2020feb. 2019

Autoblog

Wouter van Autoblog vergeleek recent ook de twee elektrische D-segmenters.

Autoweek

Om het verhaal compleet te maken, haal ik ook nog even de recente test van Autoweek er bij. Roy Kleijwegt reed met de Polestar 2 PP, en zet de vergelijkbaar geprijsde Model 3 Performance er tegenover.