De Polestar 2 is de eerste elektrische auto die het serieus opneemt tegen de Tesla Model 3 in zijn eigen segment. Eindelijk, want er rijden wel héél veel Model 3’s in Nederland momenteel, en een beetje variatie in het straatbeeld zou leuk zijn.
Niet makkelijk
Het is echter geen gemakkelijke klus om een Model 3 te verslaan op zijn (elektrische) terrein. Het Californische bedrijf heeft namelijk een aantal jaar voorsprong op het gebied van efficiëntie van de aandrijflijn. Bovendien ligt er inmiddels in Europa een indrukwekkende eigen snellaadinfrastructuur (DC) waardoor lange afstanden rijden een makkie is. Maar nu de elektrische auto’s meer gemeengoed worden op de weg, worden er op gebied van infrastructuur stappen gezet. De meeste van de tijd laad echter je thuis of op kantoor (AC), en daar presteert de Polestar gelijkwaardig aan de Model 3 dankzij zijn 3-fase lader. Op meer traditionele terreinen, zoals design, afwerking en rijcomfort kunnen andere fabrikanten Tesla meer concurrentie bieden. En dat is precies waar de Volvo Polestar punten pakt met een mooi interieur, betere afwerking en minder afrolgeluid. Bovendien is het een hatchback, waar de Model 3 een sedan is, en dat is gewoon handiger. Kortom, als je in markt bent voor een Model 3, zou ik zeker ook even een proefritje maken in de Polestar 2.
Autovisie
Dries van Velzen van Autovisie had “toevallig” recent de Tesla Model 3 Long Range op de redactie. En daar is ook beeld van, dus hoewel de auto’s niet tegelijkertijd op de redactie waren, kon hij toch een vergelijkende test maken. Mike, it’s amazing! Er moet wel gezegd worden dat de Polestar 2 was voorzien van een 6500 euro kostend sportpakket met o.a betere remmen en instelbare Öhlins-schokdempers. De Tesla was voorzien van het Full Self Driving-pakket.
Specificaties Polestar 2 vs. Tesla Model 3 LR
Polestar 2 | Tesla Model 3 LR AWD | |||
---|---|---|---|---|
Vermogen | 408 pk | 449 pk | ||
Koppel | 660 Nm | 600 Nm | ||
Aandrijving op | 4 wielen, 2 elektromotoren | 4 wielen, 2 elektromotoren | ||
Accupakket | 78 kWh | 75 kWh | ||
Bereik (WLTP) | 470 km | 560 km | ||
Bereik (Autovisie) | 375 km | 450 km | ||
Acceleratie 0-100 km/h | 4.7 sec | 4.6 sec | ||
Topsnelheid | 205 km/h | 233 km/h | ||
Verbruik (Autovisie) | 20 kWh/100km | 16 kWh/100km | ||
Verbruik (EV Database) | 17,1 kWh/100km (zonder sportpakket) | 15,8 kWh/100km | ||
Snelladen (DC, max) | 150 kW | 250 kW | ||
Laden (AC) | 11 kW | 11 kW | ||
Max trekgewicht | 1500 kg | 910 kg | ||
Vanafprijs | €59.800 | €59.998 | ||
Made in: | China | USA/China | ||
Leverbaar vanaf | juni/juli 2020 | feb. 2019 |
Autoblog
Wouter van Autoblog vergeleek recent ook de twee elektrische D-segmenters.
Autoweek
Om het verhaal compleet te maken, haal ik ook nog even de recente test van Autoweek er bij. Roy Kleijwegt reed met de Polestar 2 PP, en zet de vergelijkbaar geprijsde Model 3 Performance er tegenover.
Wel weer jammer dat Polestar nog niet beschikt over veel dealers/proefrit locaties… Bij aanvragen proefrit bij polestar krijg je een standaar mail terug dat ze nog wel contact opnemen als er weer proefritten gemaakt kunnen worden.