Wat is nou het verschil in verbruik tussen een Tesla Model 3 SR+ met 18 inch velg mét Aero-wieldoppen en zonder. Er zijn al diverse Youtube-video’s over gemaakt, maar ik wilde het zelf eens meten. Gewoon omdat het kan!

Omstandigheden

Je kunt niet alle omstandigheden beïnvloeden, ik noem het weer, maar om enigszins betrouwbare metingen te krijgen moet je wel een plan hebben om overige factoren zo veel mogelijk uit te sluiten.

Ik ging op pad met het volgende plan:

  • Een moment kiezen waarop er minder verkeer is op de weg: zondagochtend.
  • Rijden naar Supercharger Zevenaar, opladen naar 65%.
  • Rit over de A12 richting Utrecht, en omkeren bij Ede om weer terug te rijden naar Zevenaar, om de wind mee/wind tegen-omstandigheid te neutraliseren.
  • Vervolgens in Zevenaar de auto weer opladen naar 65%, zonder de batterij voor te bereiden op Superchargen onderweg, want voorverwarmen verhoogt het verbruik.
  • Dit herhalen met de andere wielconfiguratie.
  • Om acceleraties uit te sluiten, de meting pas starten op de snelweg als de auto op Autopilot staat bij 110 km/h op de teller.
  • Airco continu op 18,5 graden.
  • Bandenspanning (warm) 3,0 bar.
Zonder wieldop (wh/km) Met wieldop (wh/km) Verschil (wh/km)
Heenrit (Zevenaar – Ede) 182 179 3
Terugrit (Ede – Zevenaar) 146 141 5
Gemiddeld 164 160 4

Het verschil is in deze test dus gemiddeld 4 wh/km, wat neerkomt op 2,5% verschil in verbruik. Deze 2,5% komt overeen met wat andere bloggers/vloggers gevonden hebben. Dit betekent dat je bij een praktijkrange van 325 km, je 8,2 km eerder helemaal leeg bent. Rijd je van 80% naar 20% acculading, een gebruikelijker scenario, dan kom je in theorie 0,6 * 325 * 0,025 = 4,9 km minder ver bij vergelijkbare omstandigheden.

Harder en zachter rijden

In de praktijk rijd je echter niet constant 110 km/h. Zo rijd je soms harder. Deze Duitsers hebben het verschil getest bij 150 km/h, want Autobahn, en zij kwamen op 3%. Maar je rijdt ook vaak minder hard, bijvoorbeeld in de stad, dan zal het verschil waarschijnlijk aanzienlijk minder worden.