Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Het is de natte droom van oprichter Elon Musk: een vloot zelfrijdende Tesla’s. Robotaxi’s noemt hij ze, oftewel Tesla’s die personen naar een bestemming kunnen rijden zonder menselijke tussenkomst. Maar tot nu toe was Autopilot, of beter gezegd de Full Self Driving-software (FSD) van de autobouwer nog niet goed genoeg om dit doel te bereiken.

Nicht gut!

Ok, zelfstandig een auto besturen door de stad is best een complexe taak, maar voor een Model 3 bijvoorbeeld is een relatief “eenvoudige” zaak als een autonome rit over een snelweg zonder onnodige remacties soms al lastig, weet ik uit persoonlijke ervaring. En dat terwijl dit model beschikt over de laatste technieken aan boord. Daarnaast is een functie als automatisch inparkeren momenteel een lachertje, wat EV-vlogger Bjørn Nyland in onderstaande video demonstreert. Ik heb letterlijk een Ford Focus van 7 jaar oud dit beter zien doen.

Het kan dus beter, en dat heeft Tesla zich gelukkig ook gerealiseerd.

Software herschreven

De nieuwe, compleet herschreven Full Self Driving-software van de Amerikaanse autobouwer zou dan ook veel beter moeten worden dan de huidige. In combinatie met de benodigde hardware, die reeds aan boord is van elke recente Tesla, zou dit volgens de fabrikant significant beter autonoom rijdende auto’s op moeten leveren. Bestemming intoetsen en achteroverleunen? Dat is wel het ultieme doel.

Voor diegenen die het niet weten en wel willen weten: elke Tesla wordt geleverd met Autopilot. Voor Enhanced Autopilot moet je bijbetalen, maar voor FSD betaal je de hoofdprijs. Maar met FSD kan de auto straks zelfs ook in de stad zelf rijden:

Functie Autopilot Enhanced Autopilot Full Self-Driving
Automatisch sturen Ja Ja Ja
Traffic-Aware Cruise Control Ja Ja Ja
Navigeren met Autopilot: automatisch rijden van oprit tot afrit op de snelweg, inclusief knooppunten en het inhalen van andere voertuigen. Nee Ja Ja
Auto Lane Change: automatisch van rijbaan wisselen tijdens het rijden op de snelweg. Nee Ja Ja
Autopark: zowel fileparkeren als haaks parkeren. Nee Ja Ja
Summon – de auto komt op de parkeerplaats automatisch naar je toe Nee Ja Ja
Herkennen van, en reageren op verkeerslichten en stopborden Nee Nee Ja
Automatisch rijden binnen de bebouwde kom. Nee Nee Ja

Dojo?

De eerste publieke bèta (v8) van Tesla’s nieuwe Full Self Driving-software (FSD) werd uitgerold in update 2020.40 (waarbij 40 voor  het weeknummer staat) onder een selecte groep Amerikaanse Tesla-eigenaren, die prompt Youtube volknalden met video’s vanuit de auto. Sindsdien komt er regelmatig een update uit, en worden er uiteraard ook weer nieuwe video’s gepost.

In principe is het geen slecht idee, een computer aan het stuur. Computers kunnen namelijk veel sneller reageren dan mensen en raken niet vermoeid. Maar een computer is zo goed als zijn software, en die wordt door mensen geschreven, en moet in alle situaties de juiste beslissing nemen. En dat zijn er talloze, waarschijnlijk ook situaties waar men zich nu nog niet van bewust is, en dus niet in de code heeft geschreven.

Daarom bouwt Tesla momenteel aan een zelflerend systeem waarbij er alleen gewerkt wordt met de beelden van de camera’s van de auto, Tesla Vision genaamd, dus zonder radar. Daarnaast bouwt Tesla aan een eigen supercomputer, Dojo genaamd, die enorme hoeveelheden videomateriaal kan verwerken die Tesla-eigenaren, al dan niet onbewust, aanleveren. Die Dojo maakt onderdeel uit van het zelflerende neurale netwerk dat leert van het aangeleverde materiaal. Op deze manier kunnen Tesla’s in de toekomst situaties beter herkennen en adequater reageren. De software komt waarschijnlijk (ook) in een abonnementsvorm.

[update 12-09-2021] FSD beta 10. Met update 2021.24.15 kregen Tesla-betatesters in de VS wederom een update van FSD, namelijk versie 10. Je ziet op het centrale scherm van de Model 3 dat op basis van de camerabeelden van de auto de omgeving van de auto in 3d wordt gevisualiseerd. Bij kruisingen wordt er uitgezoomd om een totaalplaatje te krijgen. Elon Musk noemt de weergave “mind of car”. Tesla probeert op een visuele manier te laten zien wat de auto herkent en het betrouwbaarheidsniveau daarvan.

Naar verwachting krijgen alle Tesla’s met FSD-computer en FSD-optie aangeschaft deze weergave, ergens in 2021. Maar voordat het zover is, wordt er nog een grote publieke bèta uitgerold, genaamd “the button”. Hiermee kunnen diegenen die FSD hebben de FSD-betasoftware naar hun Tesla downloaden.

Beta Released Version
Beta 9.0 July 10th, 2021 2021.4.18.12
Beta 9.1 July 31st, 2021 2021.4.18.13
Beta 9.2 August 15th, 2021 2021.12.25.15
Beta 10.0 September 11th, 2021 2021.24.15
Beta 10.0.1 September 18th, 2021 2021.24.16
Beta 10.1 September 25th, 2021 2021.24.17
Beta 10.2 October 11th, 2021 2021.32.25
Beta 10.3 October 24th, 2021 2021.36.5.2
Beta 10.3.1 October 25th, 2021 2021.36.5.3
Beta 10.4 November 6th, 2021 2021.36.8.5
Beta 11? TBD TBD

Noorwegen

De uiteindelijke versie zal beter zijn dan de huidige bèta’s en zal zich ook ontwikkelen door de vergaarde data. De volgende landen die de bètaversie v10 krijgen zijn waarschijnlijk Canada en Noorwegen. Vooral die laatste is interessant, want dat land lijkt veel meer op ons landje dan het land van President Tweety met hun “keep your lane” en parkeerplekken die 1,5 zo groot zijn als hier.