Het is de natte droom van oprichter Elon Musk: een vloot zelfrijdende Tesla’s. Robotaxi’s noemt hij ze, oftewel Tesla’s die personen naar een bestemming kunnen rijden zonder menselijke tussenkomst. Maar tot nu toe was Autopilot, of beter gezegd de Full Self Driving-software (FSD) van de autobouwer nog niet goed genoeg om dit doel te bereiken.

Nicht gut!

Ok, zelfstandig een auto besturen door de stad is best een complexe taak, maar voor een Model 3 bijvoorbeeld is een relatief “eenvoudige” zaak als een autonome rit over een snelweg zonder onnodige remacties soms al lastig, weet ik uit persoonlijke ervaring. En dat terwijl dit model beschikt over de laatste technieken aan boord. Daarnaast is een functie als automatisch inparkeren momenteel een lachertje, wat EV-vlogger Bjørn Nyland in onderstaande video demonstreert. Ik heb letterlijk een Ford Focus van 7 jaar oud dit beter zien doen.

Het kan dus beter, en dat heeft Tesla zich gelukkig ook gerealiseerd.

Software herschreven

De nieuwe, compleet herschreven Full Self Driving-software van de Amerikaanse autobouwer zou dan ook veel beter moeten worden dan de huidige. In combinatie met de benodigde hardware, die reeds aan boord is van elke recente Tesla, zou dit volgens de fabrikant significant beter autonoom rijdende auto’s op moeten leveren. Bestemming intoetsen en achteroverleunen? Dat is nog niet toegestaan, dus de bestuurder moet altijd zijn handen aan het stuur houden en is verantwoordelijk, maar dat is wel het ultieme doel.

De eerste publieke bèta Full Self Driving-software (FSD) van Tesla is uitgerold in update 2020.40 (waarbij 40 voor  het weeknummer staat) onder een selecte groep Amerikaanse Tesla-eigenaren, die prompt Youtube volknallen met video’s vanuit de auto. De een nog mooier dan de ander. Het is momenteel nog een bèta, maar het moet gezegd worden: het ziet er veelbelovend uit. Je ziet op het grote centrale scherm van de Model 3 de weergave van hoe de auto de omgeving ziet. Het is nog even de vraag hoe de weergave in de definitieve versie voor het grote publiek eruitziet.

De auto kan nu zelfstandig stoppen bij stoplichten en stopborden en veel meer praktijksituaties beter afhandelen. Voor diegenen die het niet weten en wel willen weten: elke Tesla wordt geleverd met Autopilot, maar voor FSD moet je (flink) bijbetalen. Maar het kan dan ook flink meer:

Functie Autopilot Full Self-Driving
Automatisch sturen Ja Ja
Traffic-Aware Cruise Control Ja Ja
Navigeren met Autopilot: automatisch rijden van oprit tot afrit op de snelweg, inclusief knooppunten en het inhalen van andere voertuigen. Nee Ja
Auto Lane Change: automatisch van rijbaan wisselen tijdens het rijden op de snelweg. Nee Ja
Autopark: zowel fileparkeren als haaks parkeren. Nee Ja
Summon – de auto komt op de parkeerplaats automatisch naar je toe Nee Ja
Herkennen van, en reageren op verkeerslichten en stopborden Nee Ja
Automatisch rijden binnen de bebouwde kom. Nee Ja

Dojo?

In principe is het geen slecht idee, een computer aan het stuur. Computers kunnen namelijk veel sneller reageren dan mensen en raken niet vermoeid. Maar een computer is zo goed als zijn software, en die wordt door mensen geschreven, en moet in alle situaties de juiste beslissing nemen. En dat zijn er talloze, waarschijnlijk ook situaties waar men zich nu nog niet van bewust is, en dus niet in de code heeft geschreven.

Dat blijkt wel uit deze video van een andere bètatester die een, voor de auto kennelijk lastige, route rijdt. De Model 3 van de bestuurder heeft met name moeite met de rotondes.

Daarom bouwt Tesla momenteel aan een eigen supercomputer, Dojo genaamd, die enorme hoeveelheden videomateriaal kan verwerken die Tesla-eigenaren, al dan niet onbewust, aanleveren. Die Dojo maakt onderdeel uit van een zelflerend neuraal netwerk dat leert van het aangeleverde materiaal. Op deze manier kan het de vloot instrueren op een betere manier te reageren op de lastige situaties.

Duurder

De uiteindelijke versie zal beter zijn dan de huidige beta’s en zich ontwikkelen. De volgende landen die de bètaversie krijgen zijn Canada en Noorwegen. Vooral die laatste is interessant, want dat land lijkt al weer meer op ons landje dan het land van President Tweety. Als je nu enthousiast wordt: volgens Musk gaat de software significant prijziger worden. Diegenen die nu al FSD hebben, zullen hoogstwaarschijnlijk niet extra hoeven te betalen. Voor diegenen die het vanaf nu willen kopen, moeten rekenen op een prijsstijging. Het kost momenteel 7500 euro. Inmiddels is de prijs van dit pakket in de VS gestegen naar $10.000 (ongeveer 8500 euro). Tesla meent dat de software duurder mag worden omdat er ook meer kan.