AutoAuto

Tesla heeft deze week de grondig vernieuwde Model 3, modeljaar 2024 codenaam “Highland” de wereld in gestuurd. Een belangrijke auto voor de automarkt, omdat de Model 3 feitelijk de markt voor de middenklasse elektrische sedan gecreëerd heeft. Een paar autojournalisten konden er ook al mee rijden in Noorwegen, en over het algemeen zijn de geluiden positief.

Filmpje!

Mat Watson van Carwow kon in Noorwegen al even een stukje rijden met de vernieuwde Model 3.

Wat is er veranderd?

Veel. Er zijn in de modeljaren na de lancering in 2017 al diverse updates geweest aan de Model 3, maar dit betreft een flinke. Tesla heeft vooral gewerkt aan de kritiekpunten van de auto. De vernieuwde 3 biedt nog meer waar voor zijn geld dan zijn voorganger, ondanks dat hij 1000 duurder is geworden. De Amerikaanse autofabrikant met autofabrieken in Amerika, China, Duitsland en binnenkort Mexico heeft de auto vooral comfortabeler willen maken.

Wat is er zoal aangepast:

Exterieur

  • Betere stroomlijn (Cw-waarde 0,219 vs 0,23)
  • Nieuwe neus en koplampen
  • Nieuwe lichtunits achter
  • Geen mistlampen meer in voorbumper
  • Comfortabeler onderstel
  • Nieuwe kleuren: Stealth Grey en Ultra Red
  • Nieuw design velgen

Interieur

  • Nieuw stuur (geen hendels meer aan het stuur, net als Model S/X)
  • Acoustic glass rondom
  • Blind spot-indicator
  • Mooiere materialen
  • Verbeterd centraal scherm
  • 65 watt usb-c aansluitingen
  • Instelbare LED-strip
  • Geventileerde voorstoelen
  • 17 i.p.v. 15-speaker audiosysteem
  • 8 inch-schermpje achterin
  • Comfortabelere achterbank

Het resulteert in een auto waarvan veel van de kleine minpunten zijn aangepakt én die inderdaad vooral comfortabeler rijdt, als we de eerste tests mogen geloven. Het rijcomfort is een gebied waar zeker ruimte voor verbetering was. Bovendien is de range iets opgekrikt ondanks gelijkgebleven aandrijflijnen. De Performance-versie is voor nu trouwens verdwenen, maar zal waarschijnlijk terugkeren als supersnelle Tesla Model 3 Plaid (update: de snelste Model 3 gaat Ludicrous heten). Op dit moment zijn er 2 varianten, de Model 3 en de Model 3 Long Range.

Nog een filmpje!

Kyle Connor van het Amerikaanse Out Of Specs Reviews heeft zelf een Model 3 en een Model S en maakte op de IAA in München een uitgebreide video van het nieuwe exterieur en interieur van een nieuwe ultrarode Model 3 Long Range.

Discussiepunten

Het is niet allemaal hosanna als een automodel een update als deze krijgt. Tuurlijk, geen auto is helemaal perfect, en er is altijd nog zoiets als persoonlijke smaak, maar deze punten bieden voer voor discussie:

Tesla Vision vs. sensoren
Tesla blijft vasthouden aan het verwijderen van zoveel mogelijk hardware, en te vertrouwen op software. Met het verwijderen van de parkeersensoren zijn ze best ver gegaan. De klachten op de fora zijn niet van de lucht en niet geheel onterecht tot nu toe, want de inschattingen van de afstand van de auto tot obstakels bij het parkeren wijken nogal af van de werkelijkheid. Hoe kun je bijvoorbeeld met een camera in de voorruit zien hoever de onderkant van de bumper verwijderd is van een hoge stoeprand zou je zeggen? Het is allemaal onderdeel van een groter plan, maar de berijders lijken vaak bèta-testers van dat grote plan, en daar moet je maar net trek in hebben.

Richtingaanwijzer in het stuur
De hendels voor schakelen en de richtingaanwijzer zijn verdwenen uit de stuurkolom. Richtingaanwijzers zitten voortaan als knopjes in het stuur zelf, en schakelen doe je op het centrale scherm, waarbij de auto de versnelling “raadt”. Voor de richtingaanwijzer betekent dat het veel lastiger wordt om richting aan te geven als je stuur gedraaid is, bijvoorbeeld bij het verlaten van een rotonde. Die zullen ze in Amerika wel niet zo veel hebben denk je dan. De claxon zit gelukkig wel in het midden van het stuur in tegenstelling tot de Tesla Model S en X.

Ontbreken van V2G/V2L
Nu de Chinezen en Koreanen volop elektrische aangedreven auto’s op de Europese markt brengen mét de mogelijkheid om een ander apparaat of auto te voorzien van stroom, is het teleurstellend om te zien dat Tesla dit niet doet.

Design
De voorkant van de auto blijft een zorgenkindje, sommigen zullen het mooi vinden, sommigen niet. Ik moet denk ik nog even wennen.

LED-strip
De eerste gedachte bij het zien van de kleurige ledstrip door het interieur was: leuk! De kleur is via het centrale scherm in te stellen, dus je kunt het ding bovendien personaliseren. Maar na het horen van het commentaar van Bjorn Nyland ben ik wat kritischer geworden, want als het buiten pikkedonker is, kun je geen tegenlicht gebruiken, en al helemaal niet uit je eigen interieur. Maar gelukkig kan hij uitgeschakeld worden.

Tesla Accent light settings

Tesla Accent light settings © screenshot Youtube-video Bjørn Nyland

Duurder
Het is bekend dat Tesla met de prijzen van hun auto’s speelt alsof het een broodje van de bakker is, en dus ontkomen we nu ook niet aan een kleine prijsverhoging van 1000 euro. Jammer, maar het was ook wel te verwachten na de flinke prijsdalingen van de afgelopen tijd. Bovendien is de kater voor diegenen die net een nieuwe Model 3 van het oude type afgeleverd hebben gekregen ietsje minder pijnlijk. Maar als je weet dat een Model 3 in China slechts 33.000 euro kost, dan is 43.000 euro wel veel geld.

En de Tesla Model Y dan?
De Model Y blijft op dit moment gelijk. De Model 3 is ouder dan de Y, dus deze was eerder aan de beurt. Het is echter gek dat de auto die technisch zo verwant is aan de Model 3 niet tegelijk aangepakt is.