Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

De Ford Focus RS staat bij veel autoliefhebbers hoog op de “me wants it”-lijst. Ook bij ondergetekende. Wat wil je ook, een compacte middenklasser met ruim 300 pk en een geweldige wegligging. Vooral het heerlijke romige geluid van de van Volvo afkomstige vijfcilinder maakt hebberig.

Schroefset

De wegligging van deze Focus RS mk2 staat dus al op een hoog niveau. Ford heeft er alles aan gedaan om alle trappelende paardjes op alleen de voorwielen los te kunnen laten en de auto toch lekker te laten sturen. De Revoknuckle-techniek zorgt er voor dat je minder “torque steer” hebt, oftewel minder aandrijfkrachten in het stuur voelt. Het Quaife-sperdifferentieel zorgt er bovendien voor dat bij het accelereren uit bochten de kracht verdeeld wordt over de wielen voor optimale grip.

KW variant 3 schroefset

KW variant 3 schroefset 35230054

Maar het kan altijd beter, want een fabrieksauto is nou eenmaal een compromis van onderdelen die in het totaalplaatje moeten passen. En met totaalplaatje bedoel ik vooral de prijs. Als je echter bereid bent wat geld uit geven, dan kan het dus op onderdelen beter. De wegligging van de Focus in onderstaande video wordt verbeterd door er een nieuwe instelbare Inox-schroefset (veren en dempers) van KW van bijna 2000 euro onder te schroeven. Maar dan heb je ook wat.

Filmpje!

Joep is monteur bij Carrec-technocenter in Soest en is je wellicht bekend van de Autoweek Klokje Rond-video’s. Hij heeft met zijn collega’s een leuke video gemaakt hoe het proces in zijn werk gaat. Hij weet wat hij doet, en kan het ook goed uitleggen, en daar houden we van.

Allereerst wordt er een proefrit gemaakt met de auto om een indruk te krijgen van de huidige staat van het onderstel. En dat blijkt dus al behoorlijk goed te zijn. Spannend natuurlijk om te zien of het na montage van de KW-schroefset ook daadwerkelijk beter wordt.

Daarna wordt de montage uitgevoerd. Hierna wordt er een rit gemaakt wordt om alles even te laten “settelen” voordat de uitlijning wordt gestart op de brug. Als alles gereed is, hangt er wel een aardig prijskaartje aan, maar dan heb je ook een RS die lager én beter ligt en toch comfortabeler is.