Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Apple-taferelen bij de Tesla-stores deze week: gewillige consumenten die in de rij staan om als een van de eersten een nieuw product te mógen kopen. De reden? De nieuwe Model 3, de Tesla voor de massa. En het is niet eens een 1 april-grap.

Vanaf gisteren kon je na aanbetaling van 1000 euro je naam laten zetten op de bestellijst van wat de goedkoopste Tesla tot nu toe moet gaan worden: de Model 3. Dit model moet de wereld gaan redden van CO2-uitstotende brandstofmotoren, en natuurlijk (bijzaak) dé verkoopknaller worden voor Tesla. Een voorproefje werd vanmorgen vroeg getoond aan de pers en fans in een, eveneens Apple-achtige, presentatie.

Elitespeeltje

In Nederland was de grootste Tesla, de Model S, tot nu toe hét speeltje van een klein eliteclubje, dat dankzij talloze subsidies en andere voordeeltjes door de Nederlandse overheid in deze elektrische auto werd gelepeld. Hoewel ik uit eigen ervaring kan mededelen dat een Model S geweldig rijdt, is voor mij en vele anderen deze 80.000 euro kostende hatchback echter verre van bereikbaar.
Tesla Model 3 introduction
De Model 3 moet daar verandering in brengen. Met een Amerikaanse vanafprijs van zo’n 35.000 dollar komt de middenklasser meer in de buurt van wat betaalbaar wordt geacht voor velen. Zeker zakelijk, aangezien de lage bijtelling van 4% voor elektrische auto’s voorlopig nog geldt. Wat de auto in Nederland moet gaan kosten is nog niet bekend. Ik schat rond de 40- tot 45.000 euro incl. BTW (de Model S kost in de States 70.000 dollar).

Herkenbaar

Het design is herkenbaar Tesla; je ziet de gelijkenis met zowel de Model S als de Model X. Het meest kenmerkende is de dichte voorkant in dezelfde kleur als de carrosserie, wat we ook al bij de Model X zagen. Een grille ontbreekt natuurlijk, er zit immers geen radiateur achter, dus er hoeft op die plek niets gekoeld te worden. Op de plek waar bij ‘ouderwetse’ auto’s de brandstofmotor zit, kun je straks net als bij zijn grote broertjes bagage kwijt, net als achterin, dus bagageruimte zal er voldoende zijn.

Van binnen is het opmerkelijk dat er een groot scherm in het midden van het dashboard is geplaatst, en er dus geen tellers voor je neus zitten. Update 4-april: De grote baas bij Tesla, oprichter Elon Musk, heeft aangegeven dat het dashboard nog flink aangepast gaat worden, en er uit gaat zien als een ruimteschip. Ook het exterieur van de auto is nog niet helemaal definitief, aldus Musk.

tesla-model-3-09

Concurrentie

Qua model en prijs moet de Model 3 gaan concurreren met reguliere D-segmenters als de Audi A4, BMW 3-serie en de Mercedes C-klasse. Hij lijkt overigens nog het meest op een 3-serie GT, vanwege de hatchbackvorm met aflopende daklijn. Qua prestaties trekt hij ze er bij het stoplicht allemaal uit, want zelfs het achterwielaangedreven instapmodel zit in 6 seconden op de 100 km/h, en er komen ook AWD-versies met elektromotoren voor en achter.

Bekijk hieronder een video van iemand die meereed tijdens de introductie.

Bereik

Het grootste argument om geen elektrische auto te rijden is het beperkte bereik. Hoe zit dat bij de Model 3? Nou, je komt er minimaal 345 km ver mee (instapmodel) volgens Tesla. Aangezien de range meestal te optimistisch wordt voorgesteld, zal dat in de praktijk waarschijnlijk uitkomen op zo’n 280 kilometer. Mocht je naar het buitenland willen rijden, dan zou ik meer tijd uittrekken voor het uitstippelen van je route dan normaal, want niet overal in Europa kun je je elektromobiel zo maar opladen. Gelukkig helpt de Tesla-software in de auto je daar een handje bij, en heeft de fabrikant aangekondigd het aantal snellaadstations te gaan verdubbelen.

Wanneer komt ie?

Als je dacht dat een paar maanden wachten op een nieuwe auto al lang was, think again. De productie start in 2017 en pas in 2018 worden de Model 3’s uitgeleverd. Tesla zal woord moeten houden, gezien er zich nu al (update 5 april) 300.000 ongeduldige kopers hebben gemeld. De fabrikant heeft echter geen beste reputatie als het op halen van deadlines aan komt. Ze zijn nog niet ingericht op enorme productie-aantallen en de eerste lichting auto’s zal ongetwijfeld naar Amerikanen gaan. 2018 is daarom “best ambitieus” te noemen voor Nederlandse klanten.

Sexy?

Logo Tesla model 3SEXY. Dat had de lettercombinatie moeten worden als je de modelnamen van Tesla achter elkaar zou zetten. De S en de X zijn er al. Helaas stak Ford een stokje voor de naam Model E, en werd de E een 3, maar ze schrijven het wel als een soort E. Rest nog de Y, en dat wordt waarschijnlijk een crossover-versie van de Model 3. Maar dat is nog even toekomstmuziek. Laat ze eerst maar eens proberen om aan de enorme vraag te voldoen, dat is voor nu uitdaging genoeg.

Screenshots introductie