Het zal je wel opgevallen zijn dat er veel Tesla’s Model 3 rondrijden op de wegen in Nederland. De elektrische middenklasser was zelfs de bestverkochte auto in juni van dit jaar, natuurlijk vooral geholpen door de lage bijtelling van 4% (die overigens volgend jaar al gaat verdubbelen).
Bonus: sportieve auto
De Model 3 is echter ook een leuk sturende auto, wat natuurlijk een bonus is als je al voor een prikkie rondrijdt. Maar bedreigt deze Tesla ook de positie van de benchmark qua sportiviteit in deze klasse, de BMW 3-serie (G20)? Dat wilde AutoWeek wel eens even testen, en zette de Model 3 tegenover een 330i.
Het is eigenlijk geen eerlijk vergelijk, omdat de Tesla zwaar gesponsord wordt door de Nederlandse overheid: geen BPM, geen wegenbelasting en voor de leaserijder hoge korting op de bijtelling. Even de cijfers op een rijtje:
Tesla Model 3 Long Range | BMW 330i | |
---|---|---|
Aandrijflijn | 2 elektromotoren: voor- en achteras | 2-liter brandstofmotor met turbo, 8-traps automaat |
Accu/brandstof | 75 kWh accupakket | benzine, 59 litertank |
Aandrijving op | 4 wielen | achterwielen |
max.vermogen | 351 pk | 258 pk |
max.koppel | 527 Nm | 400 Nm |
Actieradius (schatting) | 450 km | 700 km |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,8 s | 5,8 s |
Topsnelheid | 233 km/h | 250 km/h |
Gewicht rijklaar | 1931 kg | 1545 kg |
Vanafprijs | € 59.318 | € 51.438 |
Netto bijtelling* (2019) | € 121 (schaal 2/3) € 165 (schaal 4) | € 359 (schaal 2/3) € 488 (schaal 4) |
Prijs geteste auto | € 68.350 | € 77.452 |
Je ziet dat het in de bijtelling netto maandelijks zo’n 238 tot 323 euro scheelt. Dan moet je de BMW wel heel erg graag willen, want dat scheelt je dus op een looptijd van 5 jaar zo’n 14.280 tot 19.380 euro… Even afgezien van de arbeidskorting en heffingskorting die je misloopt door je hogere bijtelling. Zelf bijtelling berekenen?