Het zal je wel opgevallen zijn dat er veel Tesla’s Model 3 rondrijden op de wegen in Nederland. De elektrische middenklasser was zelfs de bestverkochte auto in juni van dit jaar, natuurlijk vooral geholpen door de lage bijtelling van 4% (die overigens volgend jaar al gaat verdubbelen).

Bonus: sportieve auto

De Model 3 is echter ook een leuk sturende auto, wat natuurlijk een bonus is als je al voor een prikkie rondrijdt. Maar bedreigt deze Tesla ook de positie van de benchmark qua sportiviteit in deze klasse, de BMW 3-serie (G20)? Dat wilde AutoWeek wel eens even testen, en zette de Model 3 tegenover een 330i.

Het is eigenlijk geen eerlijk vergelijk, omdat de Tesla zwaar gesponsord wordt door de Nederlandse overheid: geen BPM, geen wegenbelasting en voor de leaserijder financieel gezien dus zeer voordelig. Even de cijfers op een rijtje:

 Tesla Model 3 Long RangeBMW 330i
Aandrijflijn2 elektromotoren: voor- en achteras2-liter brandstofmotor met turbo, 8-traps automaat
Accu/brandstof75 kWh accupakketbenzine, 59 litertank
Aandrijving op4 wielenachterwielen
max.vermogen351 pk258 pk
max.koppel527 Nm400 Nm
Actieradius (schatting)450 km700 km
Acceleratie 0-100 km/h4,8 s5,8 s
Topsnelheid233 km/h250 km/h
Gewicht rijklaar1931 kg1545 kg
Vanafprijs€ 59.318€ 51.438
Netto bijtelling* (2019)€ 121 (schaal 2/3)
€ 165 (schaal 4)
€ 359 (schaal 2/3)
€ 488 (schaal 4)
Prijs geteste auto€ 68.350€ 77.452

Je ziet dat het in de bijtelling netto maandelijks zo’n 238 tot 323 euro scheelt. Dan moet je de BMW wel heel erg graag willen, want dat scheelt je dus op een looptijd van 5 jaar zo’n 14.280 tot 19.380 euro… Even afgezien van de arbeidskorting en heffingskorting die je misloopt door je hogere bijtelling. Zelf bijtelling berekenen?