Per 1 januari 2015 zijn de CO2-grenzen weer naar beneden bijgesteld. Dat betekent dat er veel minder auto’s in de lage bijtelling van 7% of 14% vallen dan in 2014.

Een auto van de zaak mag per 1 januari 2015 maximaal 82 gram CO2 uitstoten om in de 14% bijtellingscategorie te vallen. Er wordt dan geen onderscheid meer gemaakt tussen benzine- en dieselmotoren. De bovengrens om in de 7%-klasse te vallen blijft net als in 2014 op maximaal 50 gram liggen.

Beide categorieën passen op deze pagina, wat vorig jaar echt niet het geval was. Een aantal modellen dat vorig jaar in 14% viel, valt in 2015 in de 20%-klasse. Ik noem een Volvo V40 D4 Business, en enkele TDI’s van Volkswagen, Seat en Skoda en de Toyota Prius (zonder plug-in).

Hieronder vind je een overzicht met auto’s vanaf 2015 te leasen met 7 of 14% bijtelling. De tabel wordt gedurende het jaar zo actueel mogelijk gehouden. Draai je tablet of smartphone naar landscape voor een betere tabelweergave

Auto's met 7% en 14% vanaf 1-1-2015 (laatste update: 3 nov 2015)

FabrikantModelBijtelling 2015TypeAandrijvingUitstoot (CO2/km)
AudiA3 e-tron7%HatchbackHybride (benzine)35 gram
BMW225xe Active Tourer7%MPVHybride (benzine)46 gram
BMW330e7%SedanHybride (benzine)44 gram
BMWi3 Range Extender7%HatchbackHybride (benzine)13 gram
BMWi87%CoupéHybride (benzine)49 gram
BMWX5 xDrive 40e14%SUVHybride (benzine)77 gram
CitroënC3 BlueHDI 10014%HatchbackDiesel79 gram
CitroënCactus 100 BlueHDI14%HatchbackDiesel82 gram
CitroënDS3 BlueHDi 10014%HatchbackDiesel79 gram
FiatPunto 1.3 MultiJet 16v14%HatchbackDiesel82 gram
FordC-MAX 2.0 Plug-in Hybrid7%MPVHybride (benzine)46 gram
FordFiesta 1.5 TDCi14%HatchbackDiesel82 gram
LexusCT200h14%HatchbackHybride (benzine)82 gram
Mercedes-BenzC350e7%SedanHybride48 gram
Mercedes-BenzC350e7%StationcarHybride49 gram
Mercedes-BenzGLE 500e 4Matic14%SUVHybride78 gram
Mercedes-BenzS 500 Plug-in HYBRID Lang14%SedanHybride (benzine)65 gram
Mitsubishi Outlander PHEV7%SUVHybride (benzine)44 gram
OpelAmpera7%HatchbackHybride (benzine)27 gram
OpelCorsa 1.3 CDTI Easytronic 3-deurs14%HatchbackDiesel82 gram
Peugeot208 BlueHDi 10014%HatchbackDiesel79 gram
Peugeot308 BlueHDi14%HatchbackDiesel82 gram
Peugeot308 SW BlueHDI14%StationcarDiesel82 gram
Porsche918 Spyder14%CabrioletHybride (benzine)72 gram
PorscheCayenne S E-Hybrid14%SUVHybride (benzine)79 gram
PorschePanamera S E-Hybrid14%HatchbackHybride (benzine)71 gram
RenaultClio dCi 90 Energy14%HatchbackDiesel82 gram
RenaultClio Estate dCi 90 Energy14%StationcarDiesel82 gram
SeatMii 1.0 68 pk14%HatchbackAardgas79 gram
SkodaCitigo14%HatchbackAardgas79 gram
ToyotaAuris14%HatchbackHybride (benzine)79 gram
ToyotaAuris Touring Sports 1.8 Hybrid14%StationcarHybride (benzine)81 gram
ToyotaPrius Plug-in Hybrid7%HatchbackHybride (benzine)49 gram
ToyotaYaris 1.5 Full Hybrid14%HatchbackHybride (benzine)75 gram
VolkswagenGolf 1.4 TSI GTE7%HatchbackHybride (benzine)35 gram
VolkswagenPassat GTE7%Sedan & StationcarHybride (benzine)37 gram
VolkswagenPolo 1.4 TDI Bluemotion14%HatchbackDiesel82 gram
VolkswagenUp! 1.0 EcoFuel BMT14%HatchbackAardgas79 gram
VolkswagenXL17%CoupéHybride (diesel)21 gram
VolvoV40 D2 201514%HatchbackDiesel82 gram
VolvoVolvo V60 D5 Twin Engine7%StationcarHybride (diesel)48 gram
VolvoVolvo V60 D6 Plug-in Hybrid7%StationcarHybride (diesel)48 gram
VolvoXC90 T8 Twin Engine Plug-in Hybrid AWD7%SUVHybride (benzine)49 gram

Zoals je kunt zien betreft het, een paar zuinige diesels daargelaten, vooral alternatieve aandrijflijnen. Wil je nóg lagere bijtelling (4%), dan moet je puur elektrisch gaan rijden. De enige auto met een fatsoenlijk elektrisch bereik is de Tesla Model S, maar niet iedereen kan dit verschrikkelijk snelle apparaat betalen.

Voor het hele bijtellingsverhaal en de bijpassende CO2-grenzen, ook voor 2016, kijk je natuurlijk hier. Onjuistheden mag je natuurlijk altijd even melden.