Bol.com auto
Advertentie (no cookies)

Hij is lawaaiig, heeft nauwelijks ruimte voor bagage en kost 111.000 euro: de Volkswagen XL1. Zat iemand daar op te wachten?

Heel weinig mensen, maar het is wel een zuinig karretje. Een heel zuinig karretje zelfs; hij zou 111 km op 1 liter diesel moeten kunnen halen. Dat is dus 0,9 liter per 100 kilometer. En daar is het Volkswagen om te doen: te laten zien dat ze zo’n zuinige auto in serie kunnen produceren. In een mini-oplage van 200 stuks, maar toch.

En het is ook vooral een prestigeproject van Volkswagen’s bestuursvoorzitter Ferdinand Piech, die na de Phaeton en de Veyron nu wilde laten zien dat Volkswagen ook een extreem zuinige auto kan bouwen.

Ondanks de hoge prijs is het geen goede businesscase (behalve voor de PR-afdeling), want ze maken er gewoon verlies op. Het ontwikkelen van zo’n extreem zuinige auto is namelijk erg duur, maar heeft bij de ingenieurs van Volkswagen natuurlijk wel de nodige kennis en technologieën opgeleverd die we waarschijnlijk in toekomstige Polo’tjes en Golfjes zullen gaan terugzien.

Autovisie test XL1

Ik heb er al meerdere malen over geschreven, maar Dries van Elzen van Autovisie reed op Nederlandse bodem als eerste met de peperdure sigaar, met kenteken 7-XVX-54. Zijn testverslag vind je hieronder

Foto’s van de XL1 in Amsterdam